Hammock

Lättviktshammock med krav :)

Hej!
Intressant tråd, och lååång... :).

Jag spanar lite efter en hammock som väger så lite som möjligt men ändå har plats för mig och gärna packning också (vart gör ni av er?).

Den ska funka på en kommande långresa i ganska varmt klimat. Antar att det är en bra idé med både regnskydd och insektsskydd till.

Det ultimata hade varit om det funnits singelhammockar som går att "zippa" ihop till en dubbel då jag reser själv ibland, med sällskap andra gånger men jag antar att det är en omöjlighet!?

Så lätt väska som möjligt är superviktigt för min del då jag tänkt mig att åka longboard med packning.

Hur är det förresten med liggunderlag? Verkar som att det är poppis men av vilket skäl, behövs det verkligen?

Några tankar kring det som ni vill dela med er av?
 
Hej!
Intressant tråd, och lååång... :).

Jag spanar lite efter en hammock som väger så lite som möjligt men ändå har plats för mig och gärna packning också (vart gör ni av er?).

Den ska funka på en kommande långresa i ganska varmt klimat. Antar att det är en bra idé med både regnskydd och insektsskydd till.

Det ultimata hade varit om det funnits singelhammockar som går att "zippa" ihop till en dubbel då jag reser själv ibland, med sällskap andra gånger men jag antar att det är en omöjlighet!?

Så lätt väska som möjligt är superviktigt för min del då jag tänkt mig att åka longboard med packning.

Hur är det förresten med liggunderlag? Verkar som att det är poppis men av vilket skäl, behövs det verkligen?

Några tankar kring det som ni vill dela med er av?


Hej! Vad det gäller att zippa ihop hammockar finns det såvitt jag känner till bara dubbla hammockar, men det är ju inte riktigt vad du är ute efter. Lätta hammockar däremot finns det ju gott om. Warbonnet, UK-hammocks hammockar eller Hennessy Hammocks lightvarianter t ex. När det gäller just liggunderlag beror det ju lite på hur varmt du tänkte sova, rent geografiskt. Men mitt tips är att alltid ha liggunderlag. Jag är rätt frusen, så allt under 20 grader nattetid kräver underlag av något slag. Tarp behöver du, både mot solen på morgonen och mot eventuellt regn.

Vart ska du åka?
 
Hej! Vad det gäller att zippa ihop hammockar finns det såvitt jag känner till bara dubbla hammockar, men det är ju inte riktigt vad du är ute efter. Lätta hammockar däremot finns det ju gott om. Warbonnet, UK-hammocks hammockar eller Hennessy Hammocks lightvarianter t ex. När det gäller just liggunderlag beror det ju lite på hur varmt du tänkte sova, rent geografiskt. Men mitt tips är att alltid ha liggunderlag. Jag är rätt frusen, så allt under 20 grader nattetid kräver underlag av något slag. Tarp behöver du, både mot solen på morgonen och mot eventuellt regn.

Vart ska du åka?

Så liggunderlaget är alltså mest som isolering...? Ja, jag har gott om tid på mig att fundera, tänkte åka först nästa höst men tankarna är redan där :).

Först blir det antagligen San Diego med omnejd en tid, sen Centralamerika. Tänker mig hammocken som ett komplement till billiga hostels och CouschSurfing.

Jag hade velat att hammocken blev ett lättare alternativ till tält och att man slapp bök med liggunderlag och dylikt. Jag är ingen extrem friluftsmänniska utan ser det mer som ett sätt att dryga ut kassan på, att ha som nödfall när inget annat finns tillgängligt eller för att få vara för mig själv då och då med naturen som sällskap.

Tack för tipsen. Ska spana på dem jag inte redan varit inne på!
 
Lita på det där med underlag. Jag blev själv förvånad när jag låg i min nya hammock/hängmatta i 20 grader, sol och blåsigt och blev riktigt sval om ryggen på 5-10 minuter. Hade en T-shirt på mig.
 
Sofia, jag rekommenderar www.hammockforums.net där du säkert kan få mer tips från folk med direkt erfarenhet av de områden du tänkt dig till, och vilken utrustning som behövs där. Det finns t.ex. hängmattor som är designade för att även kunna ligga på marken med vilket kan vara lämpligt om man skall röra sig på platser där det inte finns så mycket träd att hänga från. Det får naturligtvis vissa konsekvenser som t.ex. vikt och sämre fukttransport genom tyget. Allt handlar om avvägningar.
Som Lasse nämnde så handlar liggunderlaget i en hängmatta bara om isolering mot värmeförlusten. På sommaren i Sverige använder jag det tunnaste Jysk-underlaget som finns, det räcker gott för min del när temperaturerna legat över 12-15 grader på nätterna, men det är ju individuellt.
För-, och nackdelen med hängmattor är ett det finns en uppsjö av olika typer, upphängningsmetoder, regnskydd mm. Det kan ta ett tag att förstå vilka val man har och vad som passar en själv bäst. Vissa saker lär man sig inte utan att prova på vilket jag kraftigt rekommenderar eftersom hängmatteboende skiljer sig så kraftigt från tältande. Om du är intresserad finns det säkert någon av oss hangmattefrälsta som gärna visar och demonstrerar prylarna på riktigt om vi är nära dig. Det finns en Facebookgrupp där de flesta av oss hänger (ursäkta vitsen); "Hammockers in Europe".
 
Sofia, jag rekommenderar www.hammockforums.net där du säkert kan få mer tips från folk med direkt erfarenhet av de områden du tänkt dig till, och vilken utrustning som behövs där. Det finns t.ex. hängmattor som är designade för att även kunna ligga på marken med vilket kan vara lämpligt om man skall röra sig på platser där det inte finns så mycket träd att hänga från. Det får naturligtvis vissa konsekvenser som t.ex. vikt och sämre fukttransport genom tyget. Allt handlar om avvägningar.
Som Lasse nämnde så handlar liggunderlaget i en hängmatta bara om isolering mot värmeförlusten. På sommaren i Sverige använder jag det tunnaste Jysk-underlaget som finns, det räcker gott för min del när temperaturerna legat över 12-15 grader på nätterna, men det är ju individuellt.
För-, och nackdelen med hängmattor är ett det finns en uppsjö av olika typer, upphängningsmetoder, regnskydd mm. Det kan ta ett tag att förstå vilka val man har och vad som passar en själv bäst. Vissa saker lär man sig inte utan att prova på vilket jag kraftigt rekommenderar eftersom hängmatteboende skiljer sig så kraftigt från tältande. Om du är intresserad finns det säkert någon av oss hangmattefrälsta som gärna visar och demonstrerar prylarna på riktigt om vi är nära dig. Det finns en Facebookgrupp där de flesta av oss hänger (ursäkta vitsen); "Hammockers in Europe".

Otroligt träffsäker ordvits ;).
Tack för alla tips! Jag börjar inse att hängmattevärlden är större än jag trott. Det är väl bara att börja snöa in sig på ämnet antar jag :). Ska fundera seriöst på det där med liggunderlag eller om det finns någon annan lösning där man kan använda sig av något annat som redan har andra funktioner. Allt för plats- och viktsparande.
 
Hej!

Det ultimata hade varit om det funnits singelhammockar som går att "zippa" ihop till en dubbel då jag reser själv ibland, med sällskap andra gånger men jag antar att det är en omöjlighet!?

Det vore inte alls ultimat. Dragkedjor går som bekant sönder hela tiden och är inte byggda för att bära last på det sättet. Om du sov i en sådan hammocken natt är det stor risk att du skulle vakna på marken, med ont i rumpan.
 
Otroligt träffsäker ordvits ;).
Tack för alla tips! Jag börjar inse att hängmattevärlden är större än jag trott. Det är väl bara att börja snöa in sig på ämnet antar jag :). Ska fundera seriöst på det där med liggunderlag eller om det finns någon annan lösning där man kan använda sig av något annat som redan har andra funktioner. Allt för plats- och viktsparande.

Här i forumet har humor högt i tak.

Min lösning är ett halvt liggunderlag som jag har under axlarna-ryggen-rumpan. Sedan långkallingar. Det funkar på sommaren, både med yllefilt och hängmatta.
 
Varför har ingen sagt att det finns nytta med Feejsbook?

Hade aldrig hört talas om Hammockers in Europe innan....

Väntar på att bli insläppt i gruppen.......

Sent from my GT-N8010 using Tapatalk 4
 
Det vore inte alls ultimat. Dragkedjor går som bekant sönder hela tiden och är inte byggda för att bära last på det sättet. Om du sov i en sådan hammocken natt är det stor risk att du skulle vakna på marken, med ont i rumpan.

Nä, det vill man ju inte :).

Här i forumet har humor högt i tak.

Min lösning är ett halvt liggunderlag som jag har under axlarna-ryggen-rumpan. Sedan långkallingar. Det funkar på sommaren, både med yllefilt och hängmatta.

Hm... ett halvt kanske jag skulle kunna kånka på.
 
När du ligger i ett tält och använder liggunderlag, så isoleras en del av din kroppsvärme av liggunderlaget, och dessutom ökar temperaturen i viss mån innanför tältduken. I en hängmatta inträffar inte detta, tvärtom försvinner all din kroppsvärme underifrån rakt ut i tomma intet. Därför är det oerhört viktigt att du hittar ett sätt att fånga upp all värme under dig. Hur man bär sig åt för att uppnå detta är en hel vetenskap, en vetenskap som roar många av oss som finns här i forumet. Sovsäcken räddar dig inte heller, då allt material komprimeras fullständigt, och därmed inte heller värmer dig.

Men tro mig, du vill inte ligga i en hängmatta utan någon isolering. Jag för min del använder mig (sommartid) av något som heter Radiant double bubble pad. Den väger bara 280 gram och är lätt att bära med sig. Den klarar ner till ca +5 grader i en hängmatta.

bubblepad-680px.jpg



Skulle du köpa en Hennessy Hammock Deluxe asym zip, så har du en hammock, underlag och "tak" för ca 2000 kr (1700 gram).


Hennessy_Hammock_Deluxe_Explorer_Asym_13.jpg&h=330&w=660&a=c
 
Men är det en hammock för två du är intresserad av, finns det en hammock från Hennessy som heter Safari. Den rymmer lätt två personer. Sen om du vill ha en sovsäck som rymmer två personer finns det även sådana.

p3090289.jpg


17332c.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.