Hammock

Haha, fördelen med ditt köp är att man aldrig kan ha för mycket prylar ;)
Nä, men lite mer seriöst så kan jag säga att jag använde mina soft shackles som just karbinhakar. Jag gjorde mina själv av Amsteel Blue 7/64 dyneema. Men jag har bytt till karbinhakar nu. Visst soft shackles väger lite mindre, men de är klart mycket bökigare, och framför allt när det är lite kallare ute så är det inte så roligt att stå pilla med dem.
Fördelen med karbinhakar/ss är att du slipper knopar. Nästintill iaf. Jag har en upphängning där jag har två ringar som sitter på hängmattan med en continious loop av dyneema och sedan drar jag spännbandet genom de ringarna och gör ett halvslag för att hålla det ordentligt på plats. Karbinhaken använder jag då för att slippa dra spännbandet genom sig självt.
Mitt sätt:
3697696629_6da2a8d5db.jpg

Det andra sättet:
TruckersHitch012.jpg

Jag är helt enkelt lat och orkar inte sy om spännbandet till en större ögla :)
__
Fredrik

Ok, men på din övre bild där - varför inte bara skita i karbinhaken och istället trä trähuggarn genom sig själv i öglan med ringarna? Eller går inte ringarna igenom öglan?

Det är precis det där jag inte fattar vitsen med. På många amerikanska klipp på YouTube ser man samma sak, men det blir ju bara mer vikt och borde väl inte underlätta nått heller vad jag kan se?
 
Ok, men på din övre bild där - varför inte bara skita i karbinhaken och istället trä trähuggarn genom sig själv i öglan med ringarna? Eller går inte ringarna igenom öglan?

Det är precis det där jag inte fattar vitsen med. På många amerikanska klipp på YouTube ser man samma sak, men det blir ju bara mer vikt och borde väl inte underlätta nått heller vad jag kan se?

Det där är inte min bild, jag har ringarna på hängmattesidan, du kan hitta en bild på hur mitt ser ut lite längre upp i tråden... Inte allt för långt bak tror jag.
Hursomhelst så går mitt band genom öglan, men det är för jobbigt. Det skulle enkelt gå att lösa genom att göra en större ögla, men jag är som sagt för lat och väljer då att lägga några extra gram på att ha en karbinhake som jag lägger runt remmen istället. Lite enklare, lite tyngre. I mitt tycke är det enklare att bara knäppa karbinhaken över remmen, än att dra remmen genom hålet.
__
Fredrik
 
Det där är inte min bild, jag har ringarna på hängmattesidan, du kan hitta en bild på hur mitt ser ut lite längre upp i tråden... Inte allt för långt bak tror jag.
Hursomhelst så går mitt band genom öglan, men det är för jobbigt. Det skulle enkelt gå att lösa genom att göra en större ögla, men jag är som sagt för lat och väljer då att lägga några extra gram på att ha en karbinhake som jag lägger runt remmen istället. Lite enklare, lite tyngre. I mitt tycke är det enklare att bara knäppa karbinhaken över remmen, än att dra remmen genom hålet.
__
Fredrik

Ok, finns väl många lösningar antar jag. Jag vill ha ett så lätt paket som möjligt känner jag, men vore najs att kunna justera linsträckningen utan att lösa upp ett gäng knopar.

Har beställt några meter Amsteel-lina nu och ska prova göra ett par Whoopieslings :)
 
Sviken av en Marlinspike

Jag var ute och provhängde lite i veckan. Skulle testa att göra en Marlinspike-knop på spännbandet. Jag tog första bästa pinne som verkade OK (något sur dock) och knöt knuten, hängde sedan öglan på knuten enligt Shug's instruktion. De två första gångerna gångerna gick det bra, tredje gången damp kompisen som skulle prova i backen! Jag hade antagligen tagit en pinne som var för sur, eller så hoppade öglan av knuten på något vis. Hur som helst kändes det inte så tryggt längre att använda denna lösning. Är det bara jag som klantat mig med val av pinne /(Toggle), eller är det här sånt som riskerar hända? Vad är era erfarenheter?
 
Senast ändrad:
Jag kör så och har inga problem. Väljer 90 kg. Brukar iofs alltid köra en bit alu-rör som toggle , typ avsågad tältbåge.
Toggle ska inte ta någon vikt alls utan allt ska vila på knuten.
 
Visst kan det hända att pinnen går av. Även om den stora majoriteten av vikten vilar på knuten och pinnen bara ser till att knuten inte kollapsar så borde det rimligtvis ligga lite vikt på pinnen....

Jag har för ändamålet avsedda alu rör och det har funkat finfint so far.

Får jag av någon anledning inte med mig mina rör går det med tältaspik...

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Ja, då kan man skryta med att man tillverkat både whoopieslings och tillhörande shoft shackles idag. :)
Det tog sin tid och orsakade ett och annat vredesutbrott innan man fick kläm på linorna, men sen helt plötsligt så funkade allt och det gick av bara farten att trä linan genom sig självt.

Har provhängt ute på tomten och det ser ut att funka bra. Kan tänka mig att det blir lite knökigt med mjukshacklarna eftersom man måste "hålla upp" hängmattan när man ska låsa upp dem.

Kul iaf.
 
Ja, då kan man skryta med att man tillverkat både whoopieslings och tillhörande shoft shackles idag. :)
Det tog sin tid och orsakade ett och annat vredesutbrott innan man fick kläm på linorna, men sen helt plötsligt så funkade allt och det gick av bara farten att trä linan genom sig självt.

Har provhängt ute på tomten och det ser ut att funka bra. Kan tänka mig att det blir lite knökigt med mjukshacklarna eftersom man måste "hålla upp" hängmattan när man ska låsa upp dem.

Kul iaf.

Kul att höra att du lyckats med dina whoopies! Jag fick hem en whoopie, samt några meter Amsteel från Dutchware i veckan. Tänkte också försöka knåpa ihop en. Jag börjar dock bli fundersam på hur jag ska kombinera whoopies med min Hennessy. Normalt sett är det ju tänkt att tarpen ska sitta på hammocklinorna. Tror inte det funkar så bra om prusikslingorna sitter i whoopien istället, men det kanske går? Å andra sidan kanske man bör satsa på en separat ridgeline iallafall. Den medföljande Asym-tarpen är också väl liten tycker jag.

Hur funkar förresten en whoopie på en separat ridgeline tycker ni? Går det bra att få tillräckligt spännt?
 
Visst kan det hända att pinnen går av. Även om den stora majoriteten av vikten vilar på knuten och pinnen bara ser till att knuten inte kollapsar så borde det rimligtvis ligga lite vikt på pinnen....

Jag har för ändamålet avsedda alu rör och det har funkat finfint so far.

Får jag av någon anledning inte med mig mina rör går det med tältaspik...

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Tack för det snabba svaret! Jag kanske ska ta med en toggle då. Någon tipsade om tomhylsor. Kan en 30-06 duga månntro? Eller blir 63mm för kort?
 
Kul att höra att du lyckats med dina whoopies! Jag fick hem en whoopie, samt några meter Amsteel från Dutchware i veckan. Tänkte också försöka knåpa ihop en. Jag börjar dock bli fundersam på hur jag ska kombinera whoopies med min Hennessy. Normalt sett är det ju tänkt att tarpen ska sitta på hammocklinorna. Tror inte det funkar så bra om prusikslingorna sitter i whoopien istället, men det kanske går? Å andra sidan kanske man bör satsa på en separat ridgeline iallafall. Den medföljande Asym-tarpen är också väl liten tycker jag.

Hur funkar förresten en whoopie på en separat ridgeline tycker ni? Går det bra att få tillräckligt spännt?



Jo det ser ut att gå att ha tarpkroken på whoopisarna. Gör nåt varv extra på prusikknopn kanske.

Jag köpte min Amsteellina från Sverige. Finns på paracordshop.

Se till att ha bra verktyg. Jag gjorde hål med en syl, töjde ut med en tältpinne och drog igenom linan med dubbelvikt tunn ståltråd. Dra inte för hårt! pressa ihop och gör hålrummet så stort som möjligt och lirka fram lite i taget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.