Håller ekrarna?

Ska cykla med min nishiki 422 ner till prag i sommar. Undrar nu hur stor risken är att jag kommer paja några ekrar.

Skälv är jag en lätt typ och jag kommer endast ha väskor bak på max 15kg det blir alltså max 75kg last med mig på. Kommer ekrarna att hålla eller bör jag vara berädd på ekerbyte?

32 parekrat linus nav/fälg

http://www.nishiki.se/NH/index1.htm
 
Zion; sa:
Ska cykla med min nishiki 422 ner till prag i sommar. Undrar nu hur stor risken är att jag kommer paja några ekrar.[/url]

Nej, det är ingen större riskt förutsatt att ekrarna är rätt justerade (inga enstaka fiolsträngar). Var ändå beredd på ekerbyte, allt kan hända.
 
extra ekrar - bra på långfärd

Zion; sa:
Ska cykla med min nishiki 422 ner till prag i sommar. Undrar nu hur stor risken är att jag kommer paja några ekrar.

Skälv är jag en lätt typ och jag kommer endast ha väskor bak på max 15kg det blir alltså max 75kg last med mig på. Kommer ekrarna att hålla eller bör jag vara berädd på ekerbyte?

32 parekrat linus nav/fälg

http://www.nishiki.se/NH/index1.htm

Cyklade nära 300 mil utan några ekerbrott på min mtb-hoj för några år sedan.Är man noga kolla dessa efter dagens cykling och justerar vid behov blir ju risken mindre för otrevligheter med trasiga ekrar.Själv tar jag med mig ett knippe för säkerhets skull eftersom jag har tungt lastad cykel.En fiffig ekergömma hittade jag inne i styret.Bara lossa knoppen vid barendshandtaget och ta fram.
 
Ekerbrott?

Min långfärdshoj har gått 11750 km med allt från min pendlarpackning till campingpackningpå långfärd.

Färderna har skett på merendels asfalt men även åtskildigt med grusvägar.

Peppar, peppar så här långt har jag inte haft nå't ekerbrott på den cykeln och det är orginalhjulen.

De är 36 ekrade på dubbelbottnade Rigida fälgar för touring, fälgen är av semihög profil.

Jag tror med säkerhet att dina hjul kommer att hålla och om du är osäker så låt en bra cykelmek gå över hjulen innan du far.
 
Låt en K U N N I G verkstad titta på dina hjul. Ekerbrott beror mestadels på för dåligt spända ekrar.
Parekrat är något fan har skapat, så ta med dig en bra ekernyckel. Park Tools trekantiga funkar hyfsat till parekrat då det är trångt vid nipplarna.

/Martin
 
Precis, att grejorna är i bra trim före avfärd, samt underhåll på vägen, underlättar ju. Skulle man få ekerbrott mitt ute i skogen kan man ha en sån här reserveker i beredskap:
5352515.jpg


/Håkan
 
Många bra svar där.

Cykeln är precis ny eller bara använd i 1 månad. Jag har hos haga cykel i Norrköping en gratis service inom 3månader. Jag kan alltså välja att ta den innan eller precis efter semestern.

Efter vet jag att den kommer vara mer välbehövlig men det är kanske tryggare att ta den innan.

Jag har alldrig bytt någon eker men är händig i övrigt, tänkte att jag kanske borde träna på en gammal hoj. Ska även kolla att det eker verktyg jag köper funkar på min cykel.
 
Jag rekommenderar att du cyklar så mycket du hinner med cykeln och sedan servar innan ni åker. Då kan verkstan justera vajrar och ev. dålig fälg kanske upptäcks.
Min första fälg (enkelbottnad) höll runt 500 semestercykelmil (tältsemester) och minst lika många träningsmil utan packning. Kör du mest asfalt och hyffsade grusvägar bör du inte ha problem med din cykel första åren. Om du inte kör rätt i en bamsegrop eller fastnar i ett järnvägsspår e dy.
När min fälg började bli kass klarade jag många veckor genom att varje morgon dra pekfingret runt på ekrarna och om klangen avvek från någon eker justera den. Fälgen hade då fått några smällar och vissa ekrar gängade upp sig ibland. Första gångerna ekrarna small på min eller makens cykel bytte vi dem själva och när vi kom förbi en cykelmek fick denna kolla upp hjulet. Sätt en tejpbit på de ekrar som krånglar eller bytts så är det lätt att hålla koll på dem. Nu har vi bättre fälgar och vi har sluppit problem (papper, pappar). Vi har alltid extraekrar tejpade på ramen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jbm Håller den? Långcykling 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.