Hållbara slutna cell-liggunderlag?

Det börjar bli dags att köpa nytt ligguderlag oc jag är nyfiken på alternativen. Recensioner jämför ofta uppblåsbara med slutna celler men går inte in på detalj.
Jag är inte intresserad av ett uppblåsbart, har haft det förut och jag gillar inte känslan när man rör vid dem och att de kan gå sönder, inte tål eld och jag glider av dem. (helt och hållet mina egna preferenser).

Mitt senaste liggunderlag är ett vanligt billigt slutna-celler underlag. Liksom mitt förra höll det några år men suger numera åt sig vatten.

Det känns ohållbart att byta liggunderlag vart 4e år så nu tänkte jag satsa på något som håller.
Helst något som strävar efter att vara mera miljövänligt. Vill ju inte förstöra naturen för att kunna uppleva den.

Thermarestarna (de räfflade) verkar ju hålla rätt bra vad jag förstått, ingen av mina friluftskompisar har haft problem med att de suger vatten. Det jag saknar i dem är styvheten som finns i vanliga platta liggunderlag. Och så klibbar ytan om man ligger bar-ryggad på dem en varm sommardag.

Finns det några fler bra alternativ?

Thermarest är i mitt tycke helt klart det bästa alternativet finns ju 5-6olika varianter från denna tillverkare,, annars om du finner någon som säljer försvarsmaktens gamla liggunderlag så har funnit ett mkt bra alternativ,

Thermarest z-lite sol har jag. Håller bra och är mjukt att ligga på.
Största fördelen är att man viker ihop det, vilket innebär att att det funkar bättre än rullade som pall.
Nackdelen är att det inte finns i bred version.

Jag har ett Thermarest (ej den stora modellen) som jag tycker har tappat lite av spänsten de senaste åren. Upplever att det inte isolerar så bra som när det var nytt. Med tanke på det ganska höga priset är jag väl halvnöjd med det.

Har också använt mig av Biltemas och Clas Ohlsons varianter (exempelvis dubbla Biltemas 190x60x1,0 cm på vinterturer i fjällen). Har dock ingen åsikt om det suger vatten eller inte, snö är torrt. Med tanke på priset är både Biltemas och Clas Ohlsons (180x50x1,4 cm) mycket bra. Man har ju också råd att köpa nytt efter några år om de slits.

Jag använder Thermarests "äggkartong" på kallare turer och är nöjd med både funktionen och hållbarheten.
Evazote-underlag (som jag använder när jag inte räknar med att få sova på snö/is) tycker jag är mer hållbara än de billiga "grovporiga" från Jula, Biltema eller Stadium, som ofta går att sticka igenom med t ex en vass kvist. Jag använder denna (8 mm), men det finns tjockare.

...
Det känns ohållbart att byta liggunderlag vart 4e år så nu tänkte jag satsa på något som håller....
Thermarestarna (de räfflade) verkar ju hålla rätt bra vad jag förstått, ingen av mina friluftskompisar har haft problem med att de suger vatten. Det jag saknar i dem är styvheten som finns i vanliga platta liggunderlag....

Mammut Bamse extrem - fånigt namn på ett vanligt, men bra liggunderlag i 14 mm tjock "slutnacellerskum". Håller länge. Ganska tätt material, känns mer "kompakt" än de där billigare liggunderlagen. Väger typ 600 gram dock. Jag har två stycken 14 mm tjocka liggunderlag som inte är Mammut (tidigare Ajungilak) utan något annat märke, (jag tror jag köpte dem när Klättermusen hade butik i Umeå fortfarande och sålde en del friluftsgrejor av andra fabrikat) de köpte jag i slutet av 80-talet !! De har överlevt otaliga utflykter med barnen och ett antal fjällresor. De ser fula ut och har en del brännmärken, men suger inte vatten, inte än i alla fall ;) Det finns ju massor av Evazote-underlag på olika camping-sajter, men om man känner på materialet i butik är det ganska stor skillnad på olika underlag. Jag har köpt ThermaRest Z-lite som ju faktiskt fungerar ganska bra med tanke på vikten och packbarheten... På vintern är det mycket bättre med de gamla underlagen + ett tunt uppblåsbart däremot...

Begränsad livslängd

Köp inte en tvättbräda eller äggkartong om du vill ha lång livslängd. Jag känner en som var tvungen att köpa nytt på grund av att hans Ridgerest blev nedlegat efter några år.

Helsport låter ju bäst hittils. Verkar inte finnas recensioner på nätet om något liggunderlags hållbarhetstid.

Men nu slog mig tanken att det anske går att behandla mitt gamla liggunderlag på något sätt så det slutar suga vatten?

Tänker mig någon typ av härdande olja/vax eller kanske silikon?

Köp inte en tvättbräda eller äggkartong om du vill ha lång livslängd. Jag känner en som var tvungen att köpa nytt på grund av att hans Ridgerest blev nedlegat efter några år.
Jag använder deras z-rest ("äggkartong") och känner inte igen mig; mönsterhöjden är nästan som ny efter nu nästan ett årtiondes användning. Men det kanske beror på vad man själv väger :)

Försök att få tag i ett Karrimor gult liggunderlag.
Köpte ett i början på 90- talet och det är fortfarande helt.

Det börjar bli dags att köpa nytt ligguderlag oc jag är nyfiken på alternativen. Recensioner jämför ofta uppblåsbara med slutna celler men går inte in på detalj.
Jag är inte intresserad av ett uppblåsbart, har haft det förut och jag gillar inte känslan när man rör vid dem och att de kan gå sönder, inte tål eld och jag glider av dem. (helt och hållet mina egna preferenser).

Mitt senaste liggunderlag är ett vanligt billigt slutna-celler underlag. Liksom mitt förra höll det några år men suger numera åt sig vatten.

Det känns ohållbart att byta liggunderlag vart 4e år så nu tänkte jag satsa på något som håller.
Helst något som strävar efter att vara mera miljövänligt. Vill ju inte förstöra naturen för att kunna uppleva den.

Thermarestarna (de räfflade) verkar ju hålla rätt bra vad jag förstått, ingen av mina friluftskompisar har haft problem med att de suger vatten. Det jag saknar i dem är styvheten som finns i vanliga platta liggunderlag. Och så klibbar ytan om man ligger bar-ryggad på dem en varm sommardag.

Finns ju några riktigt bra liggunderlag kvar av den "gamla" sorten. Det är EVA / Evazote / crosslinked polyolefin foam du ska kolla efter:

http://www.outdoorfair.de/p-en-2195-relags-sleeping-mat-tibet.aspx?locale=en&VariantID=4217&

https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=662528&postcount=4

https://www.globetrotter.de/shop/frilufts-evazote-isomatte-113320/

https://www.extremtextil.de/en/sheets/evazote.html

http://www.multimat.uk.com/store/t/range/pg/foam

Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg