Haj-Tech 520

Wermlandia säljer ritningar och byggsats till bland annat kajaken Haj-Tech 520, Design Hans Friedel. Är det någon som har erfarenhet av denna kajak? Hur går den i grov sjö, motsjö, sidsjö och i sjö som kommer in från aktern. Den är konstruerad utan skädda eller roder och då undrar jag om den är både kursstabil och lättmanövrerad? Hur är det med möjligheten att rolla? Passar kajaken en person som är 185 cm lång?
Jag är tacksam för alla synpunkter på denna kajak.
Tack på förhand.
/Ulf
 
Tja

Man har sålt ett 10-tal byggsatser och det är nog sjösättningsdags för fler av dom. Men jag har inte fått in några rapporter än.

Men jag får väl försöka att svara på dina frågor. Kajaken blev framtagen för att kunna erbjuda en lite mer modernare kajak.

Kajaken på bilderna paddlas utan roder och kajaken är klart paddelbar utan roder men aktern är anpassad för roder och dom flesta har valt att montera ett fällbart roder.

Skall man paddla över större, blåsigare vatten bör man nog ha skädda eller roder. Men det beror förståss på hur skicklig paddlare man är.

Kajaken har relativt plan botten markerade slag och böjd köllinje lateralplanet ligger även akterut. Vilket gör den rolig att kanta och surfa med. För och akterskeppen är fylliga vilket gör att den rider sjön fint. Kajaken är klart lättsväng om man jämför med genomsnittet. Ett permanent roder skulle nog vara fel på en sådan här kajak

Kursstabilitet är alltid ett marigt begrepp, HT 520 är lätt att korigera kursen det blir inte så ansträngande att paddla som kanske en kajak som går rakt fram vare man vill det eller inte

det platta skrovet gör förstås att kajaken har en viss avdrift.

Bäst är förstås om du kan provpaddla någonstans hör efter med Wermlandia dom har bättre koll på byggarna än jag dom har även ett prov ex man kan paddla

Hasse
 
Hej,
Jag har precis slutfört mitt bygge av en Haj...
Imorgon drar vi på första långturen vid Hartsö-Ringsö
arkipelagen. De första turerna har varit till belåtenhet. Om du går in på min hemsida kan du se byggdagboken. När vi kommer tillbaka skall jag uppdatera med intrycken från vår skärgårdspaddling.

Paddelhälsningar
/ uffe /

http://home.swipnet.se/faskunge
 
Looking Good

Hej Uffe

Tänkte på din sida men hade klantat bort adressen :-( Skall lägga in den strax. Lägg till en "hem" knapp längst ner så kan man lägga ut den utan ram

God tur/ Hasse
 
Tack för svar

Tack Hans Friedel och Ulf Lindner för era svar! Det skall bli intressant att följa Ulf Lindners paddelerfarenheter med Haj-Tech på hemsidan. Byggtiden på 115 timmar talar för att det går fortare med profilfrästa ribbor.
/Ulf Bolander
 
Provpaddla

Du Ulf och alla andra kajak- och kanotvänner är välkomna till vår verkstad i Arvika och där se våra produkter såsom kajaker, kanadensare, segeljollar och segelkanoter.
Det finns möjlighet att i direkt anslutning till verkstaden provpaddla och provsegla de flesta av våra produkter.
I samarbete med Hans Friedel håller vi just nu på att förnya våra produktlinjer med hjälp av modern datordesignteknik. Första steget är Haj-Tech 520 och det senaste en K3, Tripp 670.

http://www.wermlandia.net

Jan-Eric Bodin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.