Haglöfsfabrik i Vietnam

Re: Re: Billig arbetskraft

FJS90/91; sa:
E det inte så att man kanske skall hitta dom leverantörer som har bäst tillverkningsprocess och bojkotta dom som bevisligen inte bryr sig ett skit. jag skulle aldrig medvetet köpa produkter som tillverkas i länder som inte har till exempel fackföreningar, arbetsskydd och fungerande försäkringar!!
Har Hr Broman kollat etiketterna på sin utrusting ordentligt? I dagsläget är det svårt att hitta produkter tillverkad av fackföreningsanslutna, även om de är tillverkade i fantasilandet Sverige.
Blir det för dyrt med arbetarskydd, försäkringar och arbetskraft gör man en omstrukturering av företaget för att minska på driftskostnaderna å så läggar man ner för att poppa upp i Vitenam, Kina eller något annat land.
Släng din rygga, mobiltelfon, dator, GPS, kängor, sovsäck och varje liten elekronisk grunka du har.
Detta är priset vi betalar för att leva i en demokrati och vara delaktiga i en marknadsekonomi där vi skapar mervärde genom konsumtion av varor andra inte lika lyckligt lottade producerar. #-| Roland
[Ändrat av walk_alone 2003-02-12 kl 17:29]
 
Re: Re: Billig arbetskraft

FJS90/91; sa:
pea; sa:
Synd bara att alla andra företag också använder sig av billig arbetskarft för att få så mycket förtjänskt på sina produkter som möjligt.... tro inte att Haglöfs är den enda fulla fisken i den här sjön.

/Petra

jaaa... det e rätt tänkt, bara för att många gör fel så blir det ok att stödja det?!?

E det inte så att man kanske skall hitta dom leverantörer som har bäst tillverkningsprocess och bojkotta dom som bevisligen inte bryr sig ett skit. jag skulle aldrig medvetet köpa produkter som tillverkas i länder som inte har till exempel fackföreningar, arbetsskydd och fungerande försäkringar!!

Patric: jag håller i princip med dig. Hur är det med "underleverantörerna" i de baltiska staterna? Jag tänker på bl.a Klättermusen. De har ju sedan ett par år tillbaka förlagt produktionen dit ner. Jag tror det gäller även Hillebergs tält. Alltså två av de ledande fabrikaten avseende "våra" produkter. Lundhags är väl ensam om att ha produktion kvar i Sverige/Järpen. Eller har de oxå "flaggat ut"?!
 
Re: Re: Re: Billig arbetskraft

walk_alone; sa:
Har Hr Broman kollat etiketterna på sin utrusting ordentligt? I dagsläget är det svårt att hitta produkter tillverkad av fackföreningsanslutna, även om de är tillverkade i fantasilandet Sverige.
Blir det för dyrt med arbetarskydd, försäkringar och arbetskraft gör man en omstrukturering av företaget för att minska på driftskostnaderna å så läggar man ner för att poppa upp i Vitenam, Kina eller något annat land.
Släng din rygga, mobiltelfon, dator, GPS, kängor, sovsäck och varje liten elekronisk grunka du har.
Detta är priset vi betalar för att leva i en demokrati och vara delaktiga i en marknadsekonomi där vi skapar mervärde genom konsumtion av varor andra inte lika lyckligt lottade producerar. #-| Roland
[Ändrat av walk_alone 2003-02-12 kl 17:29]

skulle detta vara en ursäkt att inte bry sig?
 
Re: Re: Re: Billig arbetskraft

Detta är priset vi betalar för att leva i en demokrati och vara delaktiga i en marknadsekonomi där vi skapar mervärde genom konsumtion av varor andra inte lika lyckligt lottade producerar. #-| Roland

Hur får du in demokrati aspekten i det här? Var i skulle mervärdet ligga i att köpa från mindre lyckligt lottade vara? Genom att man funderar och ifråga sätter vad man köper kan man på sikt ändra en marknadsekonomi det är det som är själva poängen. Hur har du förövrigt tänkt att den tredje världen ska kunna växa sig stark om man inte skulle handla med dom? Det svåra i det här debatten tycker jag är att man inte vet vilka arbetsförhållanden dom jobbar under. Om dom bara har bra arbetsförhållanden tycker jag inte bara att det är okej att lägga produktionen där utan helt rätt.
MVh
Johan
 
Tack för svar Petra

Vi ska kika runt lite i Ho Chi Min City, vet du ungefär var i Saigon. Var det på marknader eller var det i friluftsbutiker?


Vad gäller barnarbete, utnyttning, lågavlönat mm.
Det känns som om många tror sig veta mycket.

Vi ska ju dit, vi kan avlämna en rapport om hur de har det. Vad de har i lön, förhållandevis till valutan. hur gamla de är, arbetstider.
Vi kan även lägga upp en web-site med bilder mm.


Ni som beskriver hur förhållandena var i dessa fabriker i Vietnam får gärna uppge när ni var där, hur det såg ut.
Jag säger inget om det ännu, för jag har nämligen inte sett något.

MvH
Josef
 
De tham street

Hej!
Jag har hört att det finns en affär i Saigon, i backpackerområdet, på ~De Tham street som säljer bla. Haglöfs och TNF billigt, 30-40% av svenska priser (beror nog iofs på hur bra man prutar...) Det är en ganska kort gata och affären ska ligga mitt emot en CD-butik.
Hoppas ni hittar fram!

/Örjan
 
Re: Tack för svar Petra

swempa; sa:
Vi ska kika runt lite i Ho Chi Min City, vet du ungefär var i Saigon. Var det på marknader eller var det i friluftsbutiker?


Vad gäller barnarbete, utnyttning, lågavlönat mm.
Det känns som om många tror sig veta mycket.

Vi ska ju dit, vi kan avlämna en rapport om hur de har det. Vad de har i lön, förhållandevis till valutan. hur gamla de är, arbetstider.
Vi kan även lägga upp en web-site med bilder mm.


Ni som beskriver hur förhållandena var i dessa fabriker i Vietnam får gärna uppge när ni var där, hur det såg ut.
Jag säger inget om det ännu, för jag har nämligen inte sett något.

MvH
Josef

Nix.. har inte sett något i Vietnam, men en hel del i Indien och det gör mig kritisk mot hela regionen.. Men va fanken vill du köra med skygglappar hela livet..

"Jag har inte varit i Irak så jag har ingen rätt att ha åsikter om Sadam?!?"
 
Kommer vi längre än så här?

FJS90/91; sa:
Nix.. har inte sett något i Vietnam, men en hel del i Indien och det gör mig kritisk mot hela regionen.. Men va fanken vill du köra med skygglappar hela livet..

"Jag har inte varit i Irak så jag har ingen rätt att ha åsikter om Sadam?!?"

Nu är ju fallet som så att vi inte vet hur det ligger till med Haglöfs tillverkning i Vietnam. Vi får väl helt sonika invänta mer konkret information.

Givetvis har man rätt att ha åsikter om saker och ting men det skadar ju inte att ha belägg för sina åsikter. Skygglappar är inget alternativ men att döma utan belägg är lika illa.

Vad det gäller Irak krisen så är ju det ett kapitel för sig och det vore dumt att ge oss in i den diskussionen här på Utsidan, där den uppenbarligen inte hör hemma.
 
Re: Kommer vi längre än så här?

mabrahamsson; sa:
Nu är ju fallet som så att vi inte vet hur det ligger till med Haglöfs tillverkning i Vietnam. Vi får väl helt sonika invänta mer konkret information.

Givetvis har man rätt att ha åsikter om saker och ting men det skadar ju inte att ha belägg för sina åsikter. Skygglappar är inget alternativ men att döma utan belägg är lika illa.

Vad det gäller Irak krisen så är ju det ett kapitel för sig och det vore dumt att ge oss in i den diskussionen här på Utsidan, där den uppenbarligen inte hör hemma.

erkänn att du inte har läst alla inläggen!! hade du gjort det så hade läst vad jag skrev tidigare om provokation för att väcka tanke..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bash Svaret från Haglöfs. Tråden "Haglöfs Fabrik i Vietnam" Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.