Hafjell GTX från Alfa..var finna i Stockholm?

Jag är intresserad av skon Hafjell GTX från norska Alfa. http://www.alfasko.no
Var finner man den i Stockholm? Hittar inget på hemsidan om svenska återförsäljare.
Någon som har använt den, skrinnat och kanske även promenixat lite i den, och har någon kommentar?

Häls Ola
 
Finns ej i Sthlm

De har ingen representant i Sthlm men du kan ringa till Erik Hansson, Nordic Sportwear, i Torsby på telefon 0560-13313

Jag köpte mina direkt från Norge, de har ett svenskt bankkonto.

Kängan är jätteskön och fungerar bra för skridskoåkning, kommande vinter får visa vad den går för.
De är i mitt tycke mycket stora i numren, jag beställde strl.42 som jag brukar ha men blev tvungen att lägga i en filtsula för att fylla ut.

Lycka till . . . Bertil
 
Jag har ett par Skarvet GTX av stl 43 och de passade perfekt och jag brukar ha 43 i 9 fall av 10. Till en början tyckte jag att ett halvnummer till hade suttit fint, men när jag åkt i dem några gånger har de känts perfekta.
 
Hemligheten med att Alfa verkar sakna svenska återförsäljare är att skorna i Sverige heter Haglöfs (de äger Alfa sedan ett par år).
Men Haglöfs har bara plockat in vandringsskorna i sitt sortiment än så länge.

Så om skorna inte finns med Haglöfsnamn i Sverige så är det nog klurigt att få tag på dem här.
Å andra sidan är det inte så långt till Norge.

Jag gjorde en förfrågan angående deras ökenkängor (norska försvarets "tropestövel" - perfekta resekängor för 770 norska) för ett tag sedan och fick lite kontakter så att man kan beställa direkt från Alfa:

Hei og takk for forespørselen. Det er ingen steder i Sverige som denne kan kjøpes. Men vi kan sende et par direkte herfra hvis det er ønskelig. Den måten det kan gjøres på er at du forhåndsbetaler, og vi sender varene til deg. Til det trenger vi en adresse.

Ønsker du flere opplysninger send gjerne en mail til: mette.anita.rud@alfasko.no
Med vennlig hilsen
Alfa Skofabrik as
Sten Arild Olsen
Tlf. direkte 61 33 69 34
Tlf. mobil 975 43 095

[Ändrat av Nordesjo 2003-11-24 kl 20:37]
 
Läckra

Skaffade ett par Alfa Hafjell gtx (SNS) på SSSKs årsmöte i förra veckan. Köpte direkt från Erik Hansson som åkt till mässan vid SSSKs årsmöte från Säffle. Erik Hansson har tfnnummer till butiken 0533 160 30.

Provkörde dem på bandybana idag. De hittills bästa SNS-skor för långfärdsskridsko jag testat. Lite stadigare än Salomons Escape D7 som jag skrivit om en del tidigare här på forumet. Framförallt så är sulan styvare och återfjädrar lika distinkt som en SNS tävlingssko. Samma grovt mönstrade gummiyttersula som Salomon Escape D7 är det på mitt par men jag har även sett exemplar av Hafjell med Salomons lite halkigare finräfflade gummisula. Salomonskorna körde jag också på idag men de är lite vekare och i varje fall vid tuffare körning kommer jag att föredra Alfa Hafjell.

Salomons mjukare sula fick jag lite bättre torsionsstyvhet på med en extra iläggsula se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17084 men det behövs inte på Hafjell.

Priset är ett aber på Alfaskorna 1500 svenska kronor för ett par. Vikten 726 gram för en sko i storlek 41 jämfört med 610 gram för Salomon Escape D7 försedd med den extra plastsulan.
Jag instämmer med Bertil att storlekarna är stora. Denna 41 motsvarar Salomon Escape D7 i storlek 43. Passar till den som har 42 i promenadskor.

Hoppas verkligen på distribution till vanliga sporthandlare. Priset borde bli lägre om det blir en volymprodukt.

Detta kan lyfta skridskoåkningen för väldigt många när det nu börjar komma skridskor avsedda för SNSbindning med sidojusteringsmöjlighet.

Jag vet inte hur reglerna för import av skor från Norge till EU är. När det gäller kläder finns det tull vilket kan leda till ett ganska ordenligt påslag om man låter posten skicka klädesplaggen.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-11-24 kl 22:36]
 
Ang. Hafjell GTX!

Har letat efter en skate/combi-pjäxa som har en sula i gummi så man kan gå utan att riskera livet mellan sjöar eller till och från isen. Så har ni fler tips på pjäxor så vore det väldigt bra om ni skrev en rad!

Kanske kan någon även svara på vilken av Salomons SNS system som Hafjell-pjäxan är gjord för?
Denna uppgift kan jag nämligen inte hitta på deras hemsida eller på nätet!
Undrar även om de passar till vanlig motions åkning med skidor i spår?
Står nämligen i begrepp att införskaffa ett par beg. Swedskate med SNS Profil bindningar. Skulle passa bra då det är samma bindning som på mina löparlagg.
Mvh!
Peter
 
Re: Ang. Hafjell GTX!

theDude; sa:
Kanske kan någon även svara på vilken av Salomons SNS system som Hafjell-pjäxan är gjord för?

Hej Peter.

Jag känner till 3,5 olika Salomon längdsystem.

SNS kom för ca 20 år sedan och var då en smal kanal i längdskidskons sula. Dessa bindningar slutade säljas för ca 10 år sedan.

Hafjell har SNS Profil systemet som kom ca 1990. Det är det smalare av dagens två system.

Det finns dessutom ett bredare system som kallas för BC = Back Country.

Min uppfattning är att SNS Profil är att föredra för skridsko då det är lättare smalare bindingar som är lättare att få plats med på skridskorna. Men egentiligen är det skorna som är viktigast. Har du hittat en perfekt sko för dina fötter så får du skaffa bindningar och skridskor som passar.

Sedan har Salomon hittat på ytterligare en benämning på BC-systemet som numera kallas X-Adventure eller XA. Se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22917

Hälsningar Thure
 
Bockar och bugar för svaren!

Attans att jag missade SSSK´s skridskomässa/årsmöte - Hafjell (samt Skyllermarks nya skridsko med sidojusteringsmöjligheter (den blå?!) och säkerligen en massa annat göttans) fanns tydligen att beskåda/köpa. Imponerande!
Så, ett par Hafjell GTX ska beställas! Kvar på listan står ett par nya löshälsskridskor, men tyvärr svämmar marknaden knappast över av "färdigutvecklade" löshälare..

Häls Ola
 
Re: Re: Ang. Hafjell GTX!

thureb; sa:
theDude; sa:
Kanske kan någon även svara på vilken av Salomons SNS system som Hafjell-pjäxan är gjord för?

Hej Peter.

Jag känner till 3,5 olika Salomon längdsystem.

SNS kom för ca 20 år sedan och var då en smal kanal i längdskidskons sula. Dessa bindningar slutade säljas för ca 10 år sedan.

Hafjell har SNS Profil systemet som kom ca 1990. Det är det smalare av dagens två system.

Det finns dessutom ett bredare system som kallas för BC = Back Country.

Min uppfattning är att SNS Profil är att föredra för skridsko då det är lättare smalare bindingar som är lättare att få plats med på skridskorna. Men egentiligen är det skorna som är viktigast. Har du hittat en perfekt sko för dina fötter så får du skaffa bindningar och skridskor som passar.

Sedan har Salomon hittat på ytterligare en benämning på BC-systemet som numera kallas X-Adventure eller XA. Se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22917

Hälsningar Thure

Tack för svaret!
Nu börjar jag som vanligt i fel ände och har köpte ett par beg. Almgrens Sweskate SNS Profil igår. Priset avgjorde.

Efter att klickat mig runt i en halvtimme på Salomons hemsida hittade jag till slut en "översikt" av bindningssystemen. Hela sajten är en dataprogrammerares våta dröm! Fullt med finesser men väldigt lite väsentlig fakta.
Som jag förstår det finns det 4,5 olika SNS-system, var av 3 st. fortfarande tillverkas idag: SNS Pilot, SNS X-Adventure och SNS-Profil.
Salomon verkar dock helt ha slutat med Profil systemet för jag kunde inte hitta det i röran.
Så man tackar för uppgiften att det går att använda Pilot-kängor till dessa bindningar. Har dock inte riktigt fått klart för mig om SNS BackCountry/SNS X-Adventure är kompatibelt med varandra?

Även vad det gäller svenska skridskotillverkare ligger informations-dimman tät. Lundhags som tillverkar Almgrens skridskor/pjäxor, har bytt ut namnet till Lundhags. Säljer nu skridskor med alla tre av Salomons SNS-system men erbjuder endast pjäxor till X-Adventure!!!
Haglöfs verkar att ha slutat att sälja skridskor. De hade vad jag förstår en modell som var identisk med Sweskate. Vad hade den för SNS-bindning?
Och var hittar man information om Skyllemarks nya glapp-skridsko? Vintern börjar i november och tills dess borde man väll ha uppdaterat sin hemsida/försäljarled!
Det har nämnts i debatten så nu frågar jag om det saknas sidojustering på Sweskate skridskorna och om detta är ett verkligt problem?
Kan man då modifiera dem på något sätt?

Vad är den bakomliggande anledningen till att Alfa har så dålig distribution av sina SNS-pjäxor i Sverige kan man verkligen fråga! Om de nu äger Haglöfs så borde de kunna nå handlarna? Den pjäxa de har är ju på det hela taget klart överlägsen de andra tillverkarnas och markandens storlek kan väll inte vara för liten!?
Eller finns det någon SNS-Profil pjäxa med gummisula som jag missat?

Verkar som att det är ett gäng "tomtar" som driver de nu nämnda företagen?! ;)
Det är ju omöjligt att skaffa sig en bild av markanden för glappskridsko!
Ture! Här finns vad jag kan se ett verkligt informations behov som SSSK skulle kunna fylla. Tycker mig märka att liknande frågor varit uppe flera år i rad. Dax att uppdatera er hemsida?

Med vänliga hälsningar!
Peter T
 
Re: Re: Re: Ang. Hafjell GTX!

theDude; sa:
Det är ju omöjligt att skaffa sig en bild av markanden för glappskridsko!
Ture! Här finns vad jag kan se ett verkligt informations behov som SSSK skulle kunna fylla. Tycker mig märka att liknande frågor varit uppe flera år i rad. Dax att uppdatera er hemsida?
Vet inte om man kan kräva detta av SSSK (men man kan ju alltid önska...). Jag gjorde ett försök till sammanställning för något år sedan, se
http://w1.131.telia.com/~u13106411/langfard/loshal/index.htm
Någon får gärna ta över min text, uppdatera den och lägga ut den på lämpligt ställe. Varför inte på utsidans skridskosida.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.