Härjedalen/Lofsdalen

Jag behöver lite tips och råd om Härjedalen och specifikt Lofsdalen...

Bakgrunden är att arbetsförmedlingen har anvisat mig att söka jobb där!

Frågan är om jag kommer tycka att det är kul när jag inte jobbar?!

Jag har gjort fyra säsonger, 3 i Kanada och en delad mellan Hemavan och Val D´Isere.
Jag anser mig vara en mycket god skidåkare och håller hellre till utanför pisten än i, gärna med stighudarna inblandade...
Dagsturer och stugturer är det jag känner mig hemma på, men jag tror det är dags att skaffa tält mm. Så längre turer är ett alternativ...

Finns det åkning så att jag håller mig sysselsatt en hel säsong i området?
 
Lofsdalen

Inte oäven telisåkning i Lofsdalens pister/backar men inte så stort, mera av familjeställe. I Härjedalen så hittar du bättre åkning i Ramundbergets system. Från Ramundberget har du dessutom mer varierad turåkning med utförsåkning t ex på Helags.

Men det finns mycket vildmark i området kring Lofsdalen.

Thure
 
Härliga Härjedalen!

Jonas P; sa:
Jag behöver lite tips och råd om Härjedalen och specifikt Lofsdalen...
Finns det åkning så att jag håller mig sysselsatt en hel säsong i området?

Har vistats i området kring Lofsdalen (Glöte) i hela mitt liv, och min spontana reaktion när du beskriver dina tidigare aktiviteter är att du inte blir "underhållen" en hel vintersäsong där.
Förutsatt att du vill kombinera ditt skidintresse med fiske/skoteråkning eller allmänt frilutsliv.

Jag vet inte vad som passar din stil bäst, men rent generellt ligger fjällen kring 1000 m.ö.h och byn kanske på 6-700 m.ö.h. Inga långa utförslöpor alltså om man ska ut och friåka.

Kanske kan kombineras med en sträcka på längden, för att sedan susa utför en bit osv, och jag hoppas att det finns någon som kan säga emot mig här eftersom jag själv tycker att området är paradiset på jorden.
Är du intresserad av nattliv.....ja då faller det nog direkt.

Som sagt, vill inte vara negativ, men jag tror att det är lite för pyttigt jmf med de orter du nämner.
Och skoteråkning får man väl inte nämna här...annars är det ju jäkligt fin åkning i området.
Fisket ska vi inte heller glömma.

Lycka till i ditt val!

/KJ
 
Tack för snabba svar! Som vanligt på utsidan...

Det är ju omöjligt att se på en pistkarta. Men det ser ju ut som om det finns en hel del teräng att åka.
Frågan är om det lutar tillräckligt?

Och Kjell: Jo, det där man inte får nämna är alldeles för roligt!
Tyvärr är det även dyrt så det kan jag nog inte räkna med ska sysselsätta mig...
 
Ring Emil...

Gomorron Jonas,
Ett tips kan vara att ringa en trevlig kille i byn som säkert ger dig ett ärligt svar om vilka möjligheter som finns.
Han är säkert lite partisk, men Emil är hans namn och tel nr /adress finns på
http://www.karinssportbod.se/

/KJ
 
Håller med föregående talare, mycket fint område, men tveksamt om det kan underhålla dig en hel vinter. Du verkar ju vara väldigt aktiv.
Turåkning finns hur mycket som helst, det är väl utförsbiten som man kan tröttna på.

Vill nog annars hålla med om att Ramundberget är bättre.
http://www.ramundberget.se

Vemdalsskalet/Björnrike sökte folk i gårdagens tidning.
http://www.skistar.se

Hur som helst, välkommen till Härliga Härjedalen :)

/BAX

PS. Det kom lite snö i morse (Västra Härjedalen)
 
lofsdalen

om du vill åka offpist så ska du inte ta lofsdalen, finns inge offpist där överhuvutaget. jobbade där förra säsongen.
kolla uppe i björkliden eller riksgränsen efter jobb.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.