Hängmattans ergonomi?

Kan man sova ergonomiskt med rak rygg i hängmatta? Vilka modeller har ni som är vana haft bäst erfarenhet av när det gäller ergonomi? Ska ha den i bilen så vikten ska vara max 100kg. :) Har hittat att man ska sova diagonalt för att få rak rygg. De jag sett som är avsedda för friluftsbruk verkar inte tillåta detta. För min del kan det röra sig om 100 nätter om året.
 
Om du vill testa så kan man köpa relativt billiga hängmattor från exempelvis dutchwaregear.com

Dessa är designade för att sova på diagonalen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Jag har en Exped Ergo Hammock som jag trivs väldigt bra med. Köpte den i somras och har sovit ca 20 nätter i den. Skillnaden mellan den och en vanlig hängmatta är att fästpunkterna inte sitter huvud till tå utan höger till vänster(bra beskrivning eller hur). Kolla upp den på youtube så fattar du om du inte sett den. Personligen sover jag väldigt bra i den både på rygg och på sidan.
Har du vägarna förbi Växjö är du mer än välkommen att testa den.
 
Mina 5-öre

Själv sover jag i en Hennessy Hammock Explorer Deluxe, Zip, A-sym (Zip = dragkedja för hela långsidan/myggnätet (går att vika undan) & A-sym = asymmetriskt dvs. man sover på diagonalen i hammocken = plant och det går givetvis att sova på sidan också!

Några hundralappar billigare finns modellen utan Zip och i den går man in i ett hål på undersidan nära fotänden i hammocken och den stängs automatiskt när man lägger sig i den... finns klipp på båda på Tuben. (På den modellen kan man inte ta bort myggnätet på!)

Jag sover som en kung i den, faktiskt bättre i den än i min svindyra säng! (Blir att borra upp fästen i sängkammaren snart... när jag börjar sova inomhus igen ;) )

Vid köp ingår även upphängningen (rep/trädkramare) och tarp till hammocken, ett färdigt kit så att säga... bara att dra ut i spenaten och hänga direkt! Jag rekommenderar att du köper en större tarp för vårat skandinaviska klimat ;)

Skrivit lite om den på min enkla hemsida... Länken hittar du på min sida här på Utsidan

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Använder en Hennesey, men tycker inte man ligger plant direkt även om man ligger diagonalt. Men det e trevligt ändå och jag får inte ont i ryggen som jag ofta får i tält.

Tar längre tid att sätta upp med tarp och hammock än ett tält, men det gör ju inte så jättemycket egentligen. Bara irriterande när det börjat skymma och man snabbt bara vill ner i sovsäcken och inte justera linor och grejer till den hänger perfekt.
 
Tar längre tid att sätta upp med tarp och hammock än ett tält, men det gör ju inte så jättemycket egentligen. Bara irriterande när det börjat skymma och man snabbt bara vill ner i sovsäcken och inte justera linor och grejer till den hänger perfekt.

Vet inte hur du gör!? Men självaste hammocken sätter jag upp under 2 minuter, tarpen tar väl ytterligare 4~6 minuter lite beroende på vilken tarp och konfiguration jag väljer.

Så runt 6~8 minuter är inte en lång tid med tarp.

Mvh troswe
 
ibland kan det ta en halvtimma innan jag är helt nöjd, ibland tar det 5 minuter. Har ibland problem att få den helt som jag vill och på samma avstånd från träden. Lite petig med detta. Tarpen tar längst tid! - iaf om jag kör med en stor och 6-8 fästpunkter i träd, sten, rötter m.m
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.