Hänga på våg

Det pratas ofta om hur effektivt det är att hänga på våg på långlopp. Tittade därför lite extra på bilden från DKM+ 2008 som kom här på Utsidan häromdagen.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=36754&set=lp

De två i 1:a led paddlar på egen hand. I 2:a led är det tre kanoter varav de yttre verkar hamnat rätt men den i mitten med orange däck verkar ha hamnat i uppförsbacken. Stackarn i 3:e led har det inte lätt när han råkat ut för samverkande vågor.

Om jag tolkar bilden rätt så är det bara två av sex stycken kanoter som dra nytta av våghäng på bilden. Kan någon erfaren (kanske han i den blå kanoten ;-) kommentera bilden och berätta hur respektive kanotist borde gjort i det här läget?
 
Bara två utanför våg

Hej!
Bilden från DKM+ du la in är lite lurig i perspektivet men jag tror att det bara är Nicolas/ ledare av klungan och den som ligger sist som inte ligger på våg. Den sistnämnde håller nog på att byta plats till innanför Siven för att lägga sig på guldvåg = dubbla vågor.
Att det ser ut som att några inte ligger rätt har lite med tyngdpunkten i resp kanot/ekipage som gör att bildmässigt ligger kanoten olika långt fram för att ha en våg att ligga på.
Har du inte legat på våg i långloppen har du gjort av med upp till 30% mer energi än vad du hade behövt. I långlopp blir det mycket i tid - om man nu kör för bästa tid.

Bengt O:)
 
Att ligga på våg är inte helt problemfritt. Ligger du på sidovåg måste du styra emot hela tiden för att inte åka in i sidan på personen som drar upp vågen. Du måste därför vara med och styra med roder och ibland även trycka på lite extra med paddeln på någon sida.

Trots dessa styraktiviteter spar du mycket energi att ligga på våg, precis som Bengt skrev. De flesta som tränar i grupp brukar ligga på våg, dels för att även lite klenare kan hänga med starkare kanotister, men även för att ge fartkänslan.

Kör du långlopp med många deltagare är det inte roligt att hamna i bakskvalpet. Att behöva paddla ikapp långsammare kanotister är ganska jobbigt. Du måste ta i bra mycket för att ta dig förbi uppförsbackarna och sedan kan du ligga och ta igen dig när det går utför. Det tar helt enkelt mer på krafterna än ifall det varit slätvatten och du kan inte ligga med ett jämnt tryck.

Ju snabbare gruppen paddlar, desto längre blir vågen, vilket innebär att kanoterna hamnar längre ifrån varandra när farten ökar

OKK kör väl lite gruppträning som du kan hänga med på? Om du ber snällt kanske racingkillarna håller igen lite så att du får träna våghängning.

Skillnaden att ligga på våg kan jämföras med att ligga i baksuget vid cykling.
 
Bromsas den som ligger och drar om man ligger rätt i våg? Har förstått att om man ligger för långt fram så går det tyngre för den dragande kajaken.
 
Den som drar påverkas inte av att någon hänger på våg mer än att det är irriterande om det är en ovan våghängare som kör på ens paddel (alternativt om det är en vassare spurtare du har på vågen). På sidvågen ligger du och surfar på den dragande paddlarens bogvåg som oftast (iaf på racinglådor) är större än häckvågen. Avståndet mellan vågtopparna (bog och häckvåg) är ungefär lika med skrovlängden på den kajak som drar. Detta förutsatt att man kommit upp i skrovfart och om man inte gjort det finns det ingen våg att hänga på. Vågsystemet blir (iaf inte mycket) längre av högre farter. Detta innebär att en stor klunga skapar ett stort vågsystem efter sig där varje båts system adderas till de andra. Det är detta som gör att det är så roligt att komma ikapp en klunga!

Om man kör i en klunga där båtarna har olika skrovlängd kan det däremot bli lite problem eftersom vågorna inte interfererar med varandra på samma sätt. Dvs du kan ligga på någons motvåg samtidigt som du ligger på någon annans medvåg. Litegrann av samma fenomen kan uppstå om det är olika typer av skrovform på lådorna. Jag har inte så stor erfarenhet av de senaste årens modeller men jag vet att du måste ligga längre bak för att hänga på en Van Dusen likande båt (typ Eagle) än en Samson båt (typ Cleaver).

Det svåraste och roligaste är att få ligga på "Guldvågen". Då ligger du bakom den båt som drar och utnyttjar det lite svagare system som bildas efter båten samtidigt som du utnyttjar "dubbelvågen" från de två som ligger på dragarens sidor.

Den 17e augusti i år kommer Stockholmscupen arrangera en deltävling i Lagtempo där man kör ett lag på fyra personer (i enmanskanoter) och försöker få hela laget över mållinjen så fort som möjligt.
 
Tack för den beskrivningen. Tror att det var någon dansk sida som beskrev hur de olika vågsystemen bildades runt kajaken och där nämnde de att om man låg för långt fram så gick det tyngre för den som drar, hittar inte den sidan nu.... kan mycket väl ha kommit ihåg fel också.

Sen är det så att ju längre kajak man har ju större del av det totala motståndet är friktion och då blir det inte så mycket våg att bjuda ut åt andra.
 
Sen är det så att ju längre kajak man har ju större del av det totala motståndet är friktion och då blir det inte så mycket våg att bjuda ut åt andra.

Tror att det största problemet är att långa skrov ej får plats i vågsystemet av en kortare. En K2 (650 cm) drar ingen nytta av en K1's vågsystem, men det motsatta fungerar ypperligt.
Har aldrig testat att ligga på våg med en 640 kajak efter en 520 kajak. Tror inte det fungerar så bra.
 
VKV Eliten drar upp rena surfvågen bakom och jag har bara hört positivt från både Nelo Vanquish och Reval Extrem paddlaren som suttit bakom, sedan krävs väl att den långa kajaken lägger nosen lite närmare för att nyttan skall bli maximal. Fast visst borde kajaker med samma längförhållande fungera bäst tillsammans, det håller jag med om. Sedan så går ju både Extremen och Vanquish betydligt fortare så att lika på våg bakom en VKV Elite är liksom inget maxtest.
 
steffen är på väg upp från andravåg för att ta över dragandet eller alternativt ta förstavågen från björn hur som hellst så är bilden tagen just när flera kanotister skiftar possition eller väntar på att göra det beroende på vad som händer. Det är egentligen bara jag som ligger på en vanlig vågpossition när bilden tas. Denis håller på att gå runt klungan. Steffen tar possition och klämmer in Björn g mellan sig och Nicolas björn L blir klämd av björn g.
Detta är altså ingen bra bild att dra några slutsatser om våghängning från.
 
Det var den sidan som jag hade ett svagt minne av, var inte Dansk men ändå, där beskrev de vad som händer när man ligger för långt fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ÄventyrsCompaniet Kajakexpedition - Nån som vill hänga på ? Paddling allmänt 3
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.