hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på?

Förekommer frekvent på Västerbron i Sth när man ska cykla söderut. Vädret är ofta motvind och många ligger och släpar tills de hittar en rygg.

Undertecknad brukar försöka dra på tills de släpper :). Lustigt nog släpper spandexåkarna ofta lika snabbt som kostymåkarna...de förra borde väl välkomna lite tävling..;)?

//J
 
Då kanske det är cyklister i tajta kläder som även sitter i de bilar som ibland kör 5 meter bakom min egna bil i 90 km/h... Då brukar jag också bromsa ganska hårt..

Mvh // Johannes, som för det mesta cyklar, men aldrig som en svans bakom någons rygg :)
 
Tycker att bara tända bromsljuset ger gott nog resultat.

Kommer inte längre ikapp de snabba cyklisterna och cyklar bara om de långsamma. Dåligt med draghjälp. Tur att man har en tandem oxså.
 
att din fart och det lä du åstadkommer är uppskattat. Ni kan växeldra och däremed cykla i symbios. Faktum är faktiskt att även den som ligger främst får lite lättare resa genom att turbulensen bakom minskar.

Samarbete mellan cyklister är bra.

Thure


Nej, det är min sak att avgöra om jag vill ha sällskap. Vill gubben träna lagtempo får han skaffa egna träningskamrater.

Även om han kanske var något äldre än jag (jag är 68) borde han som van cyklist kunna hålla högre tempo än jag. Jag har helt säkert inte rätt trampteknik, inga clips, och förmodligen inte de rätta benmusklerna - jag har en känsla (bekräfta eller rätta gärna) av att cykling kräver rätt stor muskelvolym och en helt annan styrka högst upp på låren (verkar det vettigt?) Eftersom jag springer och vandrar mycket vill jag vara lätt (jag väger 67-68 kg, mycket nog) och satsar därför mer på muskelkvalitet än volym.
 
Råkade ut för en drömmare om typ Vättern runt i veckan. Min hoj till och från jobbet är en gammal militärhoj, den här idioten hängde på och låg ca 30 cm från bakhjulet. När jag tryckte till bromsen rejält innan en korsning bonkade idioten in i en parkerad bil till höger, antagligen då idioten inte kunde bromsa lika bra som jag eller vågade försöka att köra om när det låg en bil på utsidan. Detta var på en mindre gata i Eskilstuna, så idioter finns överallt!!!
 
Råkade ut för en drömmare om typ Vättern runt i veckan. Min hoj till och från jobbet är en gammal militärhoj, den här idioten hängde på och låg ca 30 cm från bakhjulet. När jag tryckte till bromsen rejält innan en korsning bonkade idioten in i en parkerad bil till höger, antagligen då idioten inte kunde bromsa lika bra som jag eller vågade försöka att köra om när det låg en bil på utsidan. Detta var på en mindre gata i Eskilstuna, så idioter finns överallt!!!

Överallt... helt klart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.