Hälla händerna varma.

Undvik extra fukt i handsken

Citat:
" Ett annat tips jag lärde mig av en dagisfröken som var med på en tur, är att man kan "blåsa upp" en kall handske så blir den genast mycket varmare och skönare!"

Detta är ett beteende jag starkt vill avråda från, blåser man in varm luft från lungorna är denna luft även fylld med fukt, detta medför en kort bekväm situation som sedan byts ut mot kyla eftersom fukten kyler handen mer än om den var torr. Fungerar säkert några minuter på skolgården men är ingenting för långturer utan tillgång till torkmöjligheter.

Värm då hellre händerna runt halsen (framsida och baksida) och åter in med händerna i handskarna.

Ytterligare tips är att när man tar av sig handskarna för rast eller pilla med grejor så stoppar ni handskarna innanför jackan då behåller de värmen.
 
Citat:
" Ett annat tips jag lärde mig av en dagisfröken som var med på en tur, är att man kan "blåsa upp" en kall handske så blir den genast mycket varmare och skönare!"

Detta är ett beteende jag starkt vill avråda från, blåser man in varm luft från lungorna är denna luft även fylld med fukt, detta medför en kort bekväm situation som sedan byts ut mot kyla eftersom fukten kyler handen mer än om den var torr. Fungerar säkert några minuter på skolgården men är ingenting för långturer utan tillgång till torkmöjligheter.

Det där känns som extrapolering och lite verklighetsfrånvänt.
Visst att luften är fuktig men.. Det handlar om så lite att det gör absolut ingen skillnad!
Du vet att du svettas hela tiden va?
Att handsken blir stel när man tar av den är för att den är fuktig redan.
Och det är inte bomull med plastpåse som skal i en handske.

För mig funkar det kalasbra men är givetvis inte nått man ska göra hela tiden, men jag trodde det var uppenbart.

Eller var det att det var en dagisfröken som var problemet?
 
Försvarsmakten och Monsen

Det där känns som extrapolering och lite verklighetsfrånvänt.
Visst att luften är fuktig men.. Det handlar om så lite att det gör absolut ingen skillnad!
Du vet att du svettas hela tiden va?
Att handsken blir stel när man tar av den är för att den är fuktig redan.
Och det är inte bomull med plastpåse som skal i en handske.

För mig funkar det kalasbra men är givetvis inte nått man ska göra hela tiden, men jag trodde det var uppenbart.

Eller var det att det var en dagisfröken som var problemet?

Förutom min egen erfarenhet så skriver både försvarsmaken och Lars Monsen om detta, men det kan vara att deras erfarenhet är för ringa...
 
Hej!
Måste bara instämma med Jörgen. All extra fukt måste undvikas. Ju längre tid man ska vara ute så blir det ännu viktigare.
 
Knepet

att blåsa i handsken/vanten tycker jag fungerar rätt bra. Så mycket fukt blir det inte. Men tjock mössa, dubbla mössor med eller utan anorackhuva ovanpå så att man får upp värmen generellt är det bästa tipset.

Är man väl varm om händerna kan man börja svettas om dem istället och det bör undvikas så att man inte fryser senare. Ta då av mössan respektive byt till tunnare handskar/vantar.

Thure
 
Hur mycket fukt det blir måste ju sättas i relation till hur mycket värme det tillför.

Jag kan inte tänka mig att det blir många joule extra värme i vantarna av att man blåser i dem, och den värmen lär försvinna ganska fort.
 
Flera lager och skalhandske utanpå

Vår erfarenhet är att det är viktigt vara generellt varmt klädd. Sitter man i rullstol som Jamie gör, krävs mktr varma kläder i många skikt!. Favoritvalet är en tovad innervante med skinn/textil skalhandske utanpå. Det finns även plats för en tunn fingervante vid stark kyla. Tovad ull är ganska lik filtad ull men ännu varmare. Svagheten är slitstyrkan, Har provat med skinnförstärkning på insidan, vilket är ganska bra. Tovad ull tar hand om fukten mkt bra. Har du chans att måttbetälla vantar av en duktig tovare vill vi verkligen rekommendera det! mvh Jamie och Sverker
 
hålla sig varm om händerna

när det gäller vara ute på vintern så är det bästa rådet som finns; varm, torr, mät då mår man bra ute på vintern. när det gäller händerna så tror jag på muddar för handleder och vantar och skalhanske utanpå som bästa skydd för händerna. sen kan man ha ett par hanskar och vantar i ryggsäcken ju som ombyte.
och att man tränar att jobba med tumhandskar när man reser tältet o.s.v
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.