gymetikett

Igår var jag på gymintro på Lkpg Health Care. Syftet var att lära känna redskapen så att jag kan göra en del tyngre övningar på gym, istf. hemma. Efter introt stannade jag kvar en stund och kände lite på grejerna. Bl a ville jag testa lådorna
för uppresning och stepups, och ville börja på en låda i visst format. Jag blev genast hejdad av enannan besökare som förklarade att jag inte fick använda den valda lådan (som det bara fanns en av). Om just detta hade instruktören inte sagt något, men anlednigen var att den andre mannen lagt sin telefon på den. Jag gjorde en hastig bedömning av ålder och styrka och insåg att det bara var att foga sig.

Jag har köpt klippkort men bör kunna låta köpet gå tillbaka.

Vid ett tidigare tillfälle, under väntan på min PT, ville jag prova lite uppresningsövningar på en bänk. Under det att jag mätte bänken blev jag bortsjasad av ngn annan som meddelade att han minsann, precis som jag, tänkt träna där. I ett förvirrat ögonblick undrade jag om det var tidsbokning som gällde, och lite senare stötte jag på mannen igen och bad honom förklara turreglerna. Jag var där före honom, men han hade förtur, varför? Han vägrade svara. Nå, han var ju säkert 40 år yngre och troligen mycket starkare, så tydligen är det sådant som avgör.

På samma gym försökte jag en gång hitta någon bänk av lämplig höjd och fick syn på en som verkade ställbar. Men den gick inte att använda eftersom någon annan lagt sig på den till synes för att sova middag.

På ett utegym jag ofta besöker finns bänkar av olika höjd, för bl a uppresning, armhäv och bench dips. Där kan man ibland bli hejdad av grupper som får för sig att belamra dem med kläder och väskor för att slippa beblandas med andra. I ett fall hade gruppen med sig en musikspelare. Jag nödgades förklara att långtifrån alla var intresserade av att höra den musiken.

Osv.
 
Jag känner inte igen mig. Min erfarenhet är det brukar va bra stämning och uppträdanden på gymmen. Kan inte minnas att jag blivit irriterad på nån eller sett nån annan blivit det. Kan störa mig aningen på de som frustar och flämtar högt när de lyfter, men inte sånt problem att jag måste ta upp det med dem. Kan också tycka det är märkligt med folk som inte torkar bort sin svett efteråt, det är det många som skiter i. Viktig med hygien på gymmen och lätt att det sprids virus och bakterier.

Men att tränga sig före eller paxa nån station ser jag aldrig.
 
Jag känner inte igen mig. Min erfarenhet är det brukar va bra stämning och uppträdanden på gymmen. Kan inte minnas att jag blivit irriterad på nån eller sett nån annan blivit det. Kan störa mig aningen på de som frustar och flämtar högt när de lyfter, men inte sånt problem att jag måste ta upp det med dem. Kan också tycka det är märkligt med folk som inte torkar bort sin svett efteråt, det är det många som skiter i. Viktig med hygien på gymmen och lätt att det sprids virus och bakterier.

Men att tränga sig före eller paxa nån station ser jag aldrig.
Kan hålla med om att det är ofräscht med svett och kanske luktar det illa men att du skulle bli sjuk av virus och bakterier från gymbänk eller handtag håller jag för osannolikt - du slickar väl inte på sakerna i gymmet?
Bakterier och virus tar sig inte enkelt genom kläder och hud.

Rekommenderar lite lyssning på Agnes Wold i fråga-podden som avfärdar mycket myter bla finns flera avsnitt om smittvägar:

/Patrik
 
Kan hålla med om att det är ofräscht med svett och kanske luktar det illa men att du skulle bli sjuk av virus och bakterier från gymbänk eller handtag håller jag för osannolikt - du slickar väl inte på sakerna i gymmet?
Bakterier och virus tar sig inte enkelt genom kläder och hud.

Rekommenderar lite lyssning på Agnes Wold i fråga-podden som avfärdar mycket myter bla finns flera avsnitt om smittvägar:

/Patrik
Agnes ger jag inte mycket för. Hon gjorde bort sig för mycket under pandemin.

Du behöver inte slicka på handen för att föra över virus. räcker att du kliar dig i ögat eller i munnen. Sånt var ju big "no no" under pandemin, och har alltid varit så för mig även innan pandemin. Det är ju därför man har engångshandskar i vården och tvättar och spritar sig hela tiden. Jag håller mig frisk genom god handhygien. Blir sällan förkyld.
 
Agnes ger jag inte mycket för. Hon gjorde bort sig för mycket under pandemin.

Du behöver inte slicka på handen för att föra över virus. räcker att du kliar dig i ögat eller i munnen. Sånt var ju big "no no" under pandemin, och har alltid varit så för mig även innan pandemin. Det är ju därför man har engångshandskar i vården och tvättar och spritar sig hela tiden. Jag håller mig frisk genom god handhygien. Blir sällan förkyld.
Då är ju du och Agens överens - man ska inte klia sig i ögat eller stoppa fingrarna i munnen när fingrarna inte är rena. Men man blir inte sjuk av att någon inte torkar av gymredskap, det är ofräscht men inte smittande.

Jag torkar av maskiner efter jag använt dem, av respekt för andra och för att jag själv ösnkar börja min träning på en fräsch maskin.

Ang gym och turordning så är min erfarenhet att det brukar gå bra att turas om om man bara pratar vänligt med varandra. Träningsredskap är inte till för förvaring av kläder och väskor.

/Patrik
 
Det är väl så att man bara har "rätt" till den utrustning man för tillfället använder? Speciellt om det är mycket folk på plats..
Ibland då det är lite folk kanske man kör superset med två el fler maskiner men då får man vika sig då någon vill använda nån maskin..helt ok tycker jag..

Om det är så att någon verkar paxa maskiner/utrustning på ett sånt sätt att det hindrar andra från att träna, prata med personalen på gymmet..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.