Gummistövel vs Känga?

Re: ???

kristofer_wallmark; sa:
Jag förstår inte den här stövelfetischen alls, så om någon vill kan den gärna förklara för mig varför man överhuvudtaget väljer stövlar framför kängor. :)

Jag varnade dej! Och se vad som hände, nu är fetisherna lösa :)
 
Re: Re: ???

Peifen; sa:
Jag varnade dej! Och se vad som hände, nu är fetisherna lösa :)

Hehe. :)


Nåja, tillbaka till ämnet.
Vattentätheten: Mja, mina läderkängor är precis lika vattentäta som ett par stövlar. Kan gå i regn och rusk flera timmar utan att bli blöt. Kan gå över myrar och klaffsa i lervatten o.s.v. utan att bli blöt. Ska man ha kängor måste dem givetvis vara vattentäta och då är läder att föredra eftersom det är mer slitstarkt än t.ex. GoreTex. Men visst, skaftet är inte lika högt som på stövlar, men jag har klarat mig mycket bra hittils. Ska man vada har man chaps.
Vikten: Jo, helt klart väger kängor mer än stövlar. Men är man så bensvag att man har stövlar för att kängorna är tunga kanske man borde gå till gymmet.
Priset: Jo, ännu en faktor. Men ett par bra kängor av god kvalité håller 10-15 år plus, man kanske behöver byta sula några gånger om de används mycket.

Sen förstår jag inte hur man kan gå i 6 timmar med stövlar? Man torde ju få grymma skavsår av det eftersom passformen inte kan bli lika bra som på ett par kängor. Men visst, sitter man i ett jakttorn och häckar hela hösten kan man ju ha stövlar eftersom man inte behöver gå längre sträckor.

Dessutom så andas ju inte stövlar alls, vilket ett par kängor gör mycket bättre.


//Kängfetischisten ;)
[Ändrat av kristofer_wallmark 2007-05-29 kl 17:21]
 
Re: Re: Re: ???

kristofer_wallmark; sa:
Nåja, tillbaka till ämnet.
Vattentätheten: Mja, mina läderkängor är precis lika vattentäta som ett par stövlar. Kan gå i regn och rusk flera timmar utan att bli blöt. Kan gå över myrar och klaffsa i lervatten o.s.v. utan att bli blöt. Ska man ha kängor måste dem givetvis vara vattentäta och då är läder att föredra eftersom det är mer slitstarkt än t.ex. GoreTex.
//Kängfetischisten ;)
[Ändrat av kristofer_wallmark 2007-05-29 kl 17:21]

Jag har faktiskt aldrig sett ett par kängor i gore tex, det måste vara en synnerligen sladdrig historia. :) Däremot så har jag använt ett antal kängor i läder med gore tex-membran och numera i kevlar med dylikt membran.
 
Andning?

Upplever att mina stövlar andas betydligt bättre än vad mina kängor gör. Så länge jag rör mig vill säga.
Vad vikten beträffar, så är väl skillnaden inte särskilt stor. Finns kängor som är lätta, lika väl som stövlar.

Fördelen med kängor är att dom är stadiga och är ett självklart val om man nu ska fjällvandra.
Men nu råkar det vara så, att jag inte går någonstans utan fiskeprylar. Ingen vandring utan fiske.
Detta gör valet svårare. Mina kängor vill nämligen börja dra in vatten om jag klafsar i myrar och sådant, i mer än en dag.
Lovar att det inte är kul att gå två mil i blöta kängor.
Blir nog att ta med sig både kängor och stövlar..
Inte direkt UL, men vad gör man?
 
Re: Andning?

dave1; sa:
Jag har faktiskt aldrig sett ett par kängor i gore tex, det måste vara en synnerligen sladdrig historia. :) Däremot så har jag använt ett antal kängor i läder med gore tex-membran och numera i kevlar med dylikt membran.

Hehe, naturligtvis menar jag GoreTex-membran och inte en känga helt i GT. :)

vuosko; sa:
Upplever att mina stövlar andas betydligt bättre än vad mina kängor gör. Så länge jag rör mig vill säga.
Vad vikten beträffar, så är väl skillnaden inte särskilt stor. Finns kängor som är lätta, lika väl som stövlar.

Fördelen med kängor är att dom är stadiga och är ett självklart val om man nu ska fjällvandra.
Men nu råkar det vara så, att jag inte går någonstans utan fiskeprylar. Ingen vandring utan fiske.
Detta gör valet svårare. Mina kängor vill nämligen börja dra in vatten om jag klafsar i myrar och sådant, i mer än en dag.
Lovar att det inte är kul att gå två mil i blöta kängor.
Blir nog att ta med sig både kängor och stövlar..
Inte direkt UL, men vad gör man?

Jösses. Har du läderkängor? Tvättar och smörjer du dem relativt regelbundet? Det kan ju vara sulan som börjar ge efter eller något.
jag använder mina kängor flera gånger i veckan och smörjer ungefär 1 gång i månaden eller varannan månad, alltid tvätt innan givetvis. En liten borste och ljummet vatten. Funkar utmärkt.
 
hehe jo jag förstod det.. jag menar dock att om gore tex-membranet nu råkar gå sönder så kvarstår ju i princip en membranlös läderkänga som du isf, på samma sätt som en membranlös lundhags, får fetta in för att få vattentät..

Nu har jag haft membrankängor sen 1992 och har inte upplevt några problem med membran förutom efter fem års användning med ett par Meindl som fick nåt läckage. För övrigt tycker jag inte Meindl är prisvärda. Det finns bättre och billigare kängor på marknaden vill jag mena.
 
Re: Re: Re: ???

kristofer_wallmark; sa:
Sen förstår jag inte hur man kan gå i 6 timmar med stövlar? Man torde ju få grymma skavsår av det eftersom passformen inte kan bli lika bra som på ett par kängor.

Med en sån uppenbar brist på erfarenhet av fungernade gummistövlar kanske du borde hålla en lite mer ödmjuk ton i din jämförelse? Som redan påpekats så är det förmodligen gummistövlar som gäller för majoriteten av alla som jobbar ute, och dessutom för en stor, om inte den största delen av fjällvandrarna. Om du på allvar tror att alla de knallar runt med blodiga strumpor år efter år så borde du fundera ett varv till.

Det är nog en smaksak helt henkelt, vilket bevisats av att de båda koncepten bokstavligen gått sida vid sida under så många år. Kanske får vi se fler och fler lågskor i Rapadalen som ett tredje alternativ i lättvikttänkets anda, vilket ytterligare kommer att betona att smaken är som baken och att förutsättingarna är olika folk emellan.

Per
 
Jag skulle gissa att kanske 85-90% av alla värnpliktiga på jägarskolan i Kiruna gick i tretorn Sarek när jag gjorde lumpen 90/91. Det gick alldeles utmärkt trots långa marscher och tung packning. Själv hade jag Lundhags Alaska och fick också ägna mer tid åt kängvård än de med stövlar eftersom det behövdes för att bibehålla vattentätheten efter flera dar i blötmyrar.

Så visst funkar stövlar bra. Däremot tycker jag att kängor är mer allsidiga. Jag använder dem t ex en del till vardags och då tycker jag inte det är så roligt att gå omkring i gummistövlar. Kängor ger även bättre stöd och är bekvämare. Men väldigt många trivs bra med stövlar också. Som så mycket annat en smaksak. :)
 
Re: Re: Re: Re: ???

fson; sa:
Med en sån uppenbar brist på erfarenhet av fungernade gummistövlar kanske du borde hålla en lite mer ödmjuk ton i din jämförelse? Som redan påpekats så är det förmodligen gummistövlar som gäller för majoriteten av alla som jobbar ute, och dessutom för en stor, om inte den största delen av fjällvandrarna. Om du på allvar tror att alla de knallar runt med blodiga strumpor år efter år så borde du fundera ett varv till.

Det är nog en smaksak helt henkelt, vilket bevisats av att de båda koncepten bokstavligen gått sida vid sida under så många år. Kanske får vi se fler och fler lågskor i Rapadalen som ett tredje alternativ i lättvikttänkets anda, vilket ytterligare kommer att betona att smaken är som baken och att förutsättingarna är olika folk emellan.

Per

Jag tror inte att alla vandrar omkring med blodiga strumpor, men det är för mig en gåta att man klarar sig utan att få skavsår när många får det av vandrarkängor som är gjorda för att förebygga skavsår. Även om man följer konstens alla regler att sparka ner i hälen ordentligt plus två strumpor så får många skavsår. Jag har själv aldrig fått det och använder ändå bara ett par strumpor. Visst är smaken som baken och jag ifrågasätter bara stövlarnas funktionalitet.
 
dave1; sa:
Nu har jag haft membrankängor sen 1992 och har inte upplevt några problem med membran förutom efter fem års användning med ett par Meindl som fick nåt läckage.

Tänkte inte lägga mej i debatten men...kan ju citera nyaste friluftsliv. Kängan de testar är Haglöfs Track.

Etter hvert har vanntettheten blitt dårligere og dårligere.
Begge skoene har også fått et stort hul, i krysningspunktet mellom en som og tåkappa i gummi.

Bruksdygn ca 100

Detta gäller givetvis inte alla membrankängor utan bara den testade.
[Ändrat av Peifen 2007-05-29 kl 19:01]
 
Re: Re: Re: Re: Re: ???

kristofer_wallmark; sa:
..det är för mig en gåta att man klarar sig utan att få skavsår när många får det av vandrarkängor som är gjorda för att förebygga skavsår.

Ja du ser - de kanske borde testa ett par rejäla stövlar istället! ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: ???

fson; sa:
kristofer_wallmark; sa:
..det är för mig en gåta att man klarar sig utan att få skavsår när många får det av vandrarkängor som är gjorda för att förebygga skavsår.

Ja du ser - de kanske borde testa ett par rejäla stövlar istället! ;)

Hehe, ja kanske det.

Men i ärlighetens namn - är stövlarnas häl (och insidan av stöveln överhuvudtaget) anpassad för att formas efter foten som många (de flesta) kängor är?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
petho Känga för dyblöta och blockterräng? Kläder 38
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5
Donuts Chevalier ultimate känga? Kläder 2
jonasblomdahl Sliten känga Kläder 1
cyrX Blackhawk ridge känga Kläder 1
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
MZS Val av känga Kläder 12
drullputtee ROCKPORT-känga! Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.