Grundsten - på fjälltur

Är det någon som har bläddrat i Grundstens nyutgåva av På fjälltur-böckerna?
Tänkte bara om det är någon större skillnad mot dom gamla, om man måste införskaffa dom nya.

/Ulf
 
Inväntan

hej Ulf
Jag hade inte den gamla "Grundsten" utan tilfällig tillgång på biblioteken i stan men har tänkt att jag skall ha den nya. Jag är tillmeldt en e-mailservice som skall melda när den kommar ut på AdLibris. Kanske senare än i Sverige?

Tllls vidare har jag införskaffat "Fowelin", dvs. den nye Sarekbok som finns här i Utsidans butik. Och jag läsar så snart jag har lite tid (svårt i detta vackra uteväder;))
Hälsningar från DK, Hans
 
I går kom SMS:et om att Bokus leverans av Grundstens nya fanns att hämta hos posten, eller ICA som det numer är.

Jag hade den gamla och har inte hunnit så mycket mer än att bläddra i den nya. Upplägget med ett antal turförslag är detsamma. Kring dessa finns det bl.a förslag på toppturer och dagsturer. Möjligen är det något utförligare beskrivet i den nya, men jag skall inte svära på det.
För mig som nybörjare i Sarek, planerar förstaturen i sommar, ser jag en stor fördel med nyutgåvan. Alla namn i boken är desamma som på kartan, dvs. Lulesamiska. En stor förenkling hemma vid planeringsbordet. Men det är klart, uttalet blir inte lättare.

Formatet är större H17,5xB13 den gamla var H16,5xB10 och vikten har ökat betydligt. Från 175 gram till 424 gram.

I mitten av boken finns 16 sidor med mycket vackra färgbilder.

Första spontana intrycket är att jag föredrar den nya boken, men på turen kommer jag nog att kopiera upp den sidor som är aktuella. 423 gram är lite i överkant.
Det finns nog mycket mer att säga, men jag har som sagt inte hunnit läsa ännu.
 
424g!!!

Formatet är större H17,5xB13 den gamla var H16,5xB10 och vikten har ökat betydligt. Från 175 gram till 424 gram.

Oj, då lär den knappast få lämna bokhyllan. Lite märkligt koncept tycker jag (särskilt i dessa lättpackar-tider), den ursprungliga meningen med På Fjälltur-utgåvan var väl att den skulle vara ett smidigt alternativ till Vandra Kungsleden att ha med på just fjällturen?!

Jag har själv haft stor nytta av i synnerhet Sarek-boken då jag som total novis planerade min första vandring i området 2004. Sedan dess har boken varit en stadig följeslagare på alla mina Sarek-turer. Bäst att köpa upp ett till gammalt ex innan dom försvinner helt..

//Björn
 
Gamla På fjälltur-böcker

Jag har just fått tag på de flesta gamla På fjälltur-titlarna via olika antikvariat, men om någon letar kan jag tipsa om att ordochbok.se har några ex kvar av Kebnekaise-Abisko och enligt Claes Grundstens hemsida säljer han fortfarande restex av Arjeplogsfjällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
laurentiusweg Grundsten På Fjälltur eböcker någonstans? Böcker, film, media 1
thureb Claes Grundsten föreläser om Sarek. Böcker, film, media 0
Grus74 Äventyrets stigar av Claes Grundsten Böcker, film, media 0
seobserver Timra Stuga, gratisbok på engelska Böcker, film, media 1
stranbo Åka vasaloppet på tandemskidor Böcker, film, media 0
JohnnyL Med Monsen på villspor Böcker, film, media 8
Småtärna Serie om Grönland på dansk TV Böcker, film, media 0
silenhag På tur med Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 9
JohnnyL Monsen på villspor Böcker, film, media 165
isaktamio Kritik på mina video klipp! Böcker, film, media 15
veni Serie på TV Fakta, Alone Böcker, film, media 2
Moga Flora med på vandring: Padda eller e-boksläsare? Böcker, film, media 12
Brune Vita blixten på SVT play Böcker, film, media 2
majjen Publicera samma text på fler ställen? Böcker, film, media 12
Otto Støver Monsen på villspor Böcker, film, media 42
Glännman Tips - Ut på tur Böcker, film, media 1
desireman Intressanta personer att följa på instagram? Böcker, film, media 4
Pumba Tipps på föreläsningar dokumentärer mm Böcker, film, media 0
Raskesven Musiken på Nat Geo Wild? Böcker, film, media 0
desireman Nu på söndag på Discovery: 22:00 Uppdrag: Seven Summit Böcker, film, media 0
halvklart till mulet Year of Adventures - äventyrs-TV på lördagar Böcker, film, media 0
Bulgakov Kartor från Michelin- var finns komplett sortiment på nätet? Böcker, film, media 2
Headheretic Bra program på TV10 Böcker, film, media 1
desireman Snygg bakgrundsbild på Kebnekaise? Böcker, film, media 10
Emmma tips på ny fågelbok Böcker, film, media 9
trollstoll vandra på island Böcker, film, media 9
LindLou Hur får man tag på "västerviks föraren"? Böcker, film, media 0
Hallå! Söker tips på filmredigering Böcker, film, media 2
mickere Nordkalotten 365, et år på tur med Lars Monsen Böcker, film, media 5
Emiliaskersund Vildmarkstidningar på tyska? Böcker, film, media 2
peter1969 Packraft på TV i kväll! Böcker, film, media 5
johre Mount St. Elias på bio? Böcker, film, media 0
plaskdaja Kommentarer på freeride.se Böcker, film, media 0
obbelix Tips på bra pocketbok Böcker, film, media 42
1340 TV tips, Mästarnas Mästare på SVT ikväll 20:00 Böcker, film, media 1
thage Hyra klätterfilmer på nätet? Böcker, film, media 0
plaskdaja TV tips, 7 Summits på TV4 Sport ikväll 19.00 Böcker, film, media 3
KLAGER Ny faktakanal på nätet: Böcker, film, media 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.