Grottorna i Björkliden

Hörde att dom för ett tag sen stängde av grottorna för all turism för ett tag sen.
Någon som vet om det är ofarligt att ta sig ner nu, har inte lyckats ta reda på något själv.
 
Efter det ras som inträffade för ett par månader sedan så försvinner hela Kåppasjokk ner i ett sluk utanför ingångarna till Kåppashåla och Övre Kåppasjokkgrottan.

Ändringarna i vattenflödet gör att det numera är mer vatten i Kåppashåla och väsentligt mindre vatten i Övre Kåppasjokkgrottan.

Allt vatten kommer ut genom Nedre Kåppasjokkgrottan och däremellan är bäckfåran helt torrlagd.

De två övre grottorna är tämligen enkla att ta sig ner i, men det större vattenflödet gör det inte helt ofarligt att försöka ta sig igenom Kåppashåla.

Ingenting är väl förresten helt ofarligt, även om det inte är fråga om någon avancerat klättring i någon av grottorna.
 
Hörde att dom för ett tag sen stängde av grottorna för all turism för ett tag sen.
Någon som vet om det är ofarligt att ta sig ner nu, har inte lyckats ta reda på något själv.

Klippt från Björklidens hemsida:

"Nu är grotturerna igång igen. Outforskade delar av grottorna som alltid varit vattenfyllda har nu torrlagts och gjort det möjligt för oss att genomföra grotturerna där istället!"

"Grottforskare hoppas kunna göra nya upptäckter framöver i de tidigare torrlagda utrymmena
Grottorna stängdes efter detta men nu har representanter ifrån Sveriges Speleologförbund undersökt grottorna och har i en rekommendation skrivit att grotturerna kan återupptas, dock med en annan sträckning än tidigare."

Hittade det på http://www.bjorkliden.com/?q=taxonomy/term/3 (andra nyheten uppifrån). Hela nyheten finns på http://www.bjorkliden.com/?q=node/775

Märkligt nog skriver de inga datum på sina nyheter, men verkar som det är en ganska ny nyhet eftersom den ligger som nummer två i nyhetslistan.
 
Jag kommer nämligen vandra i det området i början av september, är det dumdristigt att utforska grottorna på egen hand om man tar det väldigt försiktigt? Är väldigt sugen på att ta en titt när jag ändå går förbi.
 
Jag kommer nämligen vandra i det området i början av september, är det dumdristigt att utforska grottorna på egen hand om man tar det väldigt försiktigt? Är väldigt sugen på att ta en titt när jag ändå går förbi.

Är du försiktig så är det inga konstigheter så länge du inte ger dig in i de allra blötaste och trängsta delarna.

Se till att förutom ordinarie pannlampa ha minst ett reservlyse med dig. Klä dig varmt. Lämna ett meddelande vart du tänker bege dig och när du beräknar vara tillbaka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.