Grötvariant

Re: Inte havre men råg

jennyrahbek; sa:
Om man inte gillar havregröt kan man kanske försöka med rågflingegröt

Gröt är gott!!!!!

Om man inte gillar den något slemmiga havregröten kan man testa att blanda havregryn och rågflingor i lika stora mängder. Blir fastare, godare och lite nyttigare :)

mer gröt åt folket!
 
Mer gröttips!

Vill inte verka tjatig, men ett annat bra tips är att blanda i russin i själva gröten strax innan den är klar. Det gör att den något tråkiga smaken blir lite "fruktigare". Till gröten kan man äta blåbärssoppa som man spätt lite tjockare än vanligt; blir ungefär som blaskig sylt, vilket är bra för att undvika att gröten känns torr och klistrig.

/Harald!
 
Råggröt.

När min mor vill fixa en snabblunch så har jag för mig att hon brukar göra råggröt efter receptet som står på rågflingepaktet. Den blir kanongod med lite lingonsylt. Den är framförallt mycket godare än havregrynsgröt-a-la-tapetklister. Här hemma brukar vi förresten alltid koka havregrynsgröten mycket hårdare än vad jag har sett någon annan göra. Den blir nästan så hård så man kan ställa skeden upp i den.
Sedan det där med att blanda med blåbärssoppa har jag provat, men tycker att det är mycket godare att göra blåbärssoppa för sig och sedan hälla ihop det hela när det är klart. Annars blir det lite som saftismakaroner, makaroner kokta i blandsaft när man inte har någon tomatsås eller så.
 
Re: Råggröt.

Beckman; sa:
Här hemma brukar vi förresten alltid koka havregrynsgröten mycket hårdare än vad jag har sett någon annan göra. Den blir nästan så hård så man kan ställa skeden upp i den.

En gröt definieras som hård först när den måste ätas med kniv och gaffel! ;)
 

Guest

Gäst
Re: Råggröt.

Beckman; sa:
När min mor vill fixa en snabblunch så har jag för mig att hon brukar göra råggröt efter receptet som står på rågflingepaktet. Den blir kanongod med lite lingonsylt. Den är framförallt mycket godare än havregrynsgröt-a-la-tapetklister. Här hemma brukar vi förresten alltid koka havregrynsgröten mycket hårdare än vad jag har sett någon annan göra. Den blir nästan så hård så man kan ställa skeden upp i den.
Sedan det där med att blanda med blåbärssoppa har jag provat, men tycker att det är mycket godare att göra blåbärssoppa för sig och sedan hälla ihop det hela när det är klart. Annars blir det lite som saftismakaroner, makaroner kokta i blandsaft när man inte har någon tomatsås eller så.
Saftismakaroner låter så vansinnigt att det måste vara påhittat av en student. När jag var student brukade jag laga och äta lunch på två minuter genom att hälla vatten och en blandning av havregryn, torrmjölk, kakao, socker och litet vaniljsocker i en mixer. sen toppar man med en vitamineral, kör mixern några sekunder, och dricker direkt ur mixern. Vill man lyxa till det, kan man byta ut vattnet mot mjölk. Nuförtiden äter jag riktig mat.
/Mattias
 
Istället för...

Jag har en frukost som vi oftast äter när vi är ute på fjället, nämligen risgrynsgröt.

Va! det tar för lång tid säger ni?!? men...
Det finns något som heter PAMA-minutris. Byt ut den riktiga mjölken i receptet mot mjölk gjord på torrmjölkspulver. Och för fettets skull ha i en klick riktigt smör (det håller länge och förblir hårt även när det är ganska varmt ute). Se sedan till så att ni inte bränner fast i botten för då smakar det lite si och så. Servera med kanel, socker och lite av mjölken. Man kan även koka gröten med russin i, det är gott! Jag provkokade först några portioner hemma på spisen för att få en uppfattning om mängd per portion. Lättast är om man gör i ordning portionsförpackningar hemma så att man slipper mäta och strula på fjället.

Lycka till boy´s
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.