Grönland i sommar. Ta med gevär?

Hallå täånkte se fall någon här vet hur det är att ta med gevär till Grönland?? har sett att när man hyr där så får man ryssarnas 4-6 kg gevär och det är jag inte sugen på att släpa runt på då min egna endast väger 2.2 kg ... har sökt lite på det men hittar inte hur det är att föra in gevär ? hittar bara själva säkerhets tippsen men står inget om införsel . Någon som har varit där och vet?
 
Hör efter med danska polisen! Vad är det för ryska gevär på 4 -6 kg du skriver om? Mauser kar m/98 är det som brukar erbjudas.
 
Hör efter med danska polisen! Vad är det för ryska gevär på 4 -6 kg du skriver om? Mauser kar m/98 är det som brukar erbjudas.

Jag ska nog göra det ! Snackade med en kille på ett annat forum som varit där och hyrt gevär som sa att det var ett tungt ryskt gevär han fick låna mellan 4-6 kg .. kan kolla upp det lite mer.

Jag använder ju helst mitt egna :)

Tack för post
 
Ska du till Danmark/Grönland och jaga så är det tullverkets skjutvapendeklaration som är aktuell när det gäller införsel och utförsel. För införsel till Danmark/Grönland så borde "jaktvärden" som anordnar jakten kunna svara på det. Gäller det fiske eller fjällvandring så tror jag att du inte kan ta med bössan faktiskt. Jag hittade en liknande tråd här där du kanske hittar något läsvärt: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73181
 
Frågan är som sagt om det handlar om vapen för jakt eller för skydd?

"Du kan kun medbringe skydevåben, hvis du deltager på en trofæjagt arrangeret af en godkendt arrangør. Det er ikke nødvendigt at medbringe våben på vandreture - sandsynligheden for at møde farlige dyr så som isbjørnen er meget, meget lille - med mindre du færdes i det nordøstlige Grønland eller den allernordligste del af landet."

http://www.greenland.com/da/plan-your-trip/practical-travel-info/ofte-stillede-spoergsmaal.aspx
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.