Grinden i Suorva 2016?

Hej! Jag har aldrig åkt in i Sarek via Suorva. Två frågor:

1. Kan någon bekräfta att den omtalade grinden från vägen in till dammen är fortsatt öppen i år?

2. Är det uppenbart på plats hur man bäst åker över dammarna och ffa ön Jiertasuoloj, eller behöver jag instruktion? På kartan ser det väl ut som man ska hålla sig i närheten av vägen på norra sidan, stämmer det?

Tack på förhand!
 

avslutad210712

Gäst
Hej! Jag har aldrig åkt in i Sarek via Suorva. Två frågor:

1. Kan någon bekräfta att den omtalade grinden från vägen in till dammen är fortsatt öppen i år?

2. Är det uppenbart på plats hur man bäst åker över dammarna och ffa ön Jiertasuoloj, eller behöver jag instruktion? På kartan ser det väl ut som man ska hålla sig i närheten av vägen på norra sidan, stämmer det?

Tack på förhand!

1. Nej men med största sannolikhet är den öppen för vandrare.

2. Hur man GÅR över dammarna är väldigt självmarkerande.
 
Hej! Jag har aldrig åkt in i Sarek via Suorva. Två frågor:

1. Kan någon bekräfta att den omtalade grinden från vägen in till dammen är fortsatt öppen i år?

2. Är det uppenbart på plats hur man bäst åker över dammarna och ffa ön Jiertasuoloj, eller behöver jag instruktion? På kartan ser det väl ut som man ska hålla sig i närheten av vägen på norra sidan, stämmer det?

Tack på förhand!


Efter grinden så är det bara att följa vägen nedanför dammen......
Men sen in i skogen var det lurigare att hitta rätt stig, fanns några att välja på. Men bara att knata på :)
 
För några år sedan pratade jag med en man på Vattenfall om grinden. Den för biltrafik är sannolikt låst som redan nämnts. Men precis vid sidan om finns en grind för gående och skidåkare som ska vara öppen. Mannen jag pratade med sa att så länge han fick bestämma kommer det fortsätta att vara så. Jag kan inte tänka mig att de ändrat policy, det skulle i ett slag ställa till stora problem för fjällbesökare.

När man kommer fram till rengärdet och kört förbi det (öster om, nära stranden) är det bästa att leta reda på skoterspåret som går en bit upp i sluttningen. Var det börjar har jag aldrig lyckats klura ut, men precis efter rengärdet kan man ta sig upp i sluttningen genom skogen tills man hittar det. Därefter har man enkel väg upp på kalfjället.

Att följa nere vid stranden eller genom skogen på låg nivå efter rengärdet tycker jag är sämre med skidor. Massor med stenblock, kullar och raviner som kan vara tidsödande att krångla sig förbi om man har otur.
 
Skoterspåret

Bästa vägval efter grinden är att följa vägen. Början på skoterleden hittar man om man åker rakt genom renhagen. Det används rätt flitigt av Sirkasfolket på vårvintern så leden är inte svår att hitta. Som fowwe skriver är det absolut bästa vägvalet.
 
Efter genomförd tur kan jag bekräfta att grinden är öppen och att det finns en medelstor parkering för fjällvandrarbilar precis utanför.

Av möjligt intresse för utsidans läsare är det faktum att dammen redan i förra veckan uppvisade en brist på snö, och på väg hem igår 1/4 fick vi bära pulkorna delar av vägen över dammen. Vi hade gott om tid på oss och testade därför sluttningen öster om Hallji för att ta oss ner till dammen, även där lite trixigt att hitta snö att åka på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.