Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför?

Det kan ju bero lite på hur lång man är... själv slåss jag för mina 160 cm varje gång det är dags för nytt pass. "159" försöker pass-gubben. "Aldrig i livet, jag är 160" svara jag, och hittills har de i alla fall inte börjat dra av för ålder :p
 
lilla_my; sa:
Ted, det där funkar om man har en viss massa. Jag som väger 50- hoppar och hoppar i min reverso (vi har gjort räddningssiluleringar) och det händer inte ett jota. Så det skulle vara intressant att se vid vilken mängd kilo man faktiskt får loss autolåsningen och därefter skulle man egentligen upplysa Petzl att de har ett problem att lösa. Jag är ju inte direkt ensam i klätterpopulatonen om att inte vara så tung...

Det bör väl vara möjligt att bygga någon form av utväxling? Det skulle kanske hjälpa. Ska testa själv så fort tillfälle ges. Eller är det någon annan som provat detta?
 
krävs det verkligen 50kg

Själv väger jag visserligen sisådär 80 kg, men jag har inte upplevt att jag behövt ta i så mycket, och inte hänga hela min kroppsvikt för att få loss autoblocken.

Visserligen har a-mannen i dessa fall inte fallit i speciellt mycket slack, men det ska väl kunna gå att undvika om man inte somnar eller engagerar sig för mycket i fikandet medans man säkrar upp andremannen/kvinnan (Själv lär jag väl kunna trilla dit på det sista förståss...).

I vilka situationer har ni inte fått loss autoblocken?

/Gunnar
 
Vi gjorde en test under säkra förhållanden, då andreman "svimmat" och hängde som en dödvikt i repet. Men självklart ska det testas igen.
 
vart sätter ni karbinen till "gaspedalen"??

Jag gör så här, sätt en karbin i den karbinen som repet löper igenom i reverson, i med en 120-slinga upp till en av standplatspunkterna ställ dig i slingan. Ev förläng slingan så att det blir en behaglig längd. Sedan är det bara att hoppa i slingan.

Kom ihåg att ha mer slack till back-upen än vad man tror det går åt lite rep att göra gaspadelen

Självklart ska man ha prusiken, back-up innnan man gör gaspedalen.
 
nyfiken. .

chrtur; sa:
Med min ringa erfarenhet så använder jag en kombination mellan tre följande system för all min klättring

1. Platta, dvs Gi-Gi.
2. Cassin Piu
3. HMS

Gri-Gri försöker jag undvika vid sportklättring då jag tycker att då man använder den så försvinner fokus hip som hap från personen som säkrar. Intryket är att man har en övertro på mekanismen. Men används den korrekt så är den väldigt bra.

Senast så prövade jag även TRE vid användandet av två rep både som säkring och firning och den fungerade utan några problem.

/C

Gi-Gi?

hur tycker du att den funkar?
har inte haft tillfället att pröva den än,men är det lätt att säkra med den för har fått för mig att den låser ganska bra och låser den väl så kan det bli problem? och hur blir det att använda den om man toppklättrar?

sen den tre,verkar vara spännande,lätt och smidig.. hur är den?

känner mig värre än nicke nyfiken nu för o va ärlig,haha :D
 
Re: nyfiken. .

maxen; sa:
Gi-Gi?

hur tycker du att den funkar?
har inte haft tillfället att pröva den än,men är det lätt att säkra med den för har fått för mig att den låser ganska bra och låser den väl så kan det bli problem? och hur blir det att använda den om man toppklättrar?

Att säkra en person som går först med plattan fungerar men jag använder hellre min Cassin till det då repet löper smidigare. Men jag tycker att plattan fungerar bra för att säkra upp en andreman/kvinna då man har ett bra sätt att fästa den mot en standplats och att den självlåser väldigt bra. Vilket även är en fördel om man tar upp två personer. Nackdelen är just att den självlåser vid belastning vilket gör att det blir lite mer tanke-verksamhet om man behöver hjälpa andrepersonen. Karbinen som repet löper igenom måste avlastas så att säga. Vid firning fungerar den den utan några problem och den tvinnar inte repet. Du vet att du har två olika sidor på plattan beroende på vad du gör med den?

sen den tre,verkar vara spännande,lätt och smidig.. hur är den?

känner mig värre än nicke nyfiken nu för o va ärlig,haha :D

Tre är kanske inte den minsta av dem alla men jag tycker den fungera fint då man använder två rep. En fördel är att du inte behöver ta av dig Tre för att ta in/ur repet i systemet. Samtidigt har den mindre friktion/låser än tex plattan. Vid firning så får man även en slags gaspedal som man kan använda och det finns vissa som anser att man inte har ett större behov av att använda en backup-pruskin då den nästan självlåser. Hurvida detta gäller kan jag dock inte riktigt uttala mig om.

Leve nicke nyfiken ;)

/C
 
Re: Re: nyfiken. .

chrtur; sa:
Gi-Gi?

hur tycker du att den funkar?
har inte haft tillfället att pröva den än,men är det lätt att säkra med den för har fått för mig att den låser ganska bra och låser den väl så kan det bli problem? och hur blir det att använda den om man toppklättrar?

Att säkra en person som går först med plattan fungerar men jag använder hellre min Cassin till det då repet löper smidigare. Men jag tycker att plattan fungerar bra för att säkra upp en andreman/kvinna då man har ett bra sätt att fästa den mot en standplats och att den självlåser väldigt bra. Vilket även är en fördel om man tar upp två personer. Nackdelen är just att den självlåser vid belastning vilket gör att det blir lite mer tanke-verksamhet om man behöver hjälpa andrepersonen. Karbinen som repet löper igenom måste avlastas så att säga. Vid firning fungerar den den utan några problem och den tvinnar inte repet. Du vet att du har två olika sidor på plattan beroende på vad du gör med den?

hej!!

jo jag vet att platten har två sidor,den ena platt den andra rund...

men låt säga att jag bara toppar me Gi-Gi..
hur är den då och säkra med?
för vad jag tror än så lägne,inte hunnit leka med den nåt än,så låser den till bra om man faller,men hur är den att få ner kille/tjejen som kommit upp till toppen via en toppsäkring...

verkar som du måste jobba med karbinen som håller repet på plats eller har jag fel?

tips?
 
Re: Re: Re: nyfiken. .

maxen; sa:
hej!!

jo jag vet att platten har två sidor,den ena platt den andra rund...

men låt säga att jag bara toppar me Gi-Gi..
hur är den då och säkra med?
för vad jag tror än så lägne,inte hunnit leka med den nåt än,så låser den till bra om man faller,men hur är den att få ner kille/tjejen som kommit upp till toppen via en toppsäkring...

verkar som du måste jobba med karbinen som håller repet på plats eller har jag fel?

tips?


Om jag förstått inlägget rätt så vill du kunna använda Gi-Gin i "auto-blocläge" när du säkrar på topprep. Den låsfunktionen är till för att säkra upp andreman ovanifrån med bromsen fäst direkt i standen och inte vid topprepssäkring. När man säkrar försteman eller topprep används den som en vanlig stich-platta, även vid nedfirning. Vill du ha en självlåsande broms för topprep så är Petzl Gri-Gri eller Camp Yo-Yo lämpligare.

Ber om ursäkt om jag missförstått dig.
 
Bromsar av olika slag.

Använder Sällan GriGri. Visst är den skön vid topprep men jag är invand på ATC och REVERSO. De funkar i de flesta lägen och Har aldrig strulat eller strulat till det för mig.
 
Re: Re: Re: Re: nyfiken. .

teoek; sa:
Om jag förstått inlägget rätt så vill du kunna använda Gi-Gin i "auto-blocläge" när du säkrar på topprep. Den låsfunktionen är till för att säkra upp andreman ovanifrån med bromsen fäst direkt i standen och inte vid topprepssäkring. När man säkrar försteman eller topprep används den som en vanlig stich-platta, även vid nedfirning. Vill du ha en självlåsande broms för topprep så är Petzl Gri-Gri eller Camp Yo-Yo lämpligare.

Ber om ursäkt om jag missförstått dig.

hej..
nej då blev det lite fel,vill inte ha den som i auto block läge,tycker det blir jobbigt,och den låser sig mkt hårt också...
vill kunna använda den lika smidigt som en atc/hink dvs..

//max
 
I vilka situationer har ni inte fått loss autoblocken?
Vi gjorde en test under säkra förhållanden, då andreman "svimmat" och hängde som en dödvikt i repet.
Jag har fått ned en andraman som väger lite mindre än mig och det gick utan problem, men när jag gjorde ett test med en andraman som väger mer än mig så fick jag inte ned honom. Visst hadde jag kunnat bygga en utväxling, men det hela börjar bli lite bökigt.
Jag kör oftast i autolock läge men jag tar hänsyn till min andramans förmåga, ungefärlig vikt och vad det är för led.

/Mike
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.