Greppbräda för nackdelar?

Greppbräda för/nackdelar?

Hejsan
Sugen på att köpa en greppbräda och hänga upp där hemma för att träna lite på ickeklätterdagar.
Sett att det finns de i trä och de som är i liknande material som greppen på gymmet. Vilka är att föredra?

Har kikat lite på Metolius Project med tanke på priset samt även sneglat lite på Simulator 3D och woodgrips.

Har inte så jätte mkt utrymme så tror att Simulatorns går bort egentligen
 
Senast ändrad:
Finns ingen koppling mellan greppbräda och ökad klättergrad men det finns koppling mellan greppbräda och ökade skador.
 
såpass? låter ju inte alls bra
På vilket sätt ökar det skador?
Tanken va att jag skulle kunna ha nått och jobba upp styrkan med de dagar man inte kommer iväg å klättra. Men låter som på dig att bättre å göra annat då?

Har du andra förslag?
 
Jag har märkt markant skillnad i fingerstyrka de perioder jag har kört fingerbräda. Men det har också slutat i fingerskador minst en gång.

Man måste vara försiktig och låta fingrarna vila upp sig ordentligt mellan träningspassen. Det är alltså inte så bra idé att köra fingerbräda på vilodagarna, men däremot ett bra komplement om man av någon anledning inte kan klättra så mycket eller intensivt som man vill/behöver/klarar av.

Köp boken 9 out of 10 climbers makes the same mistakes!
 
Att köra hängbräda kan ju som sagt vara bra om man inte hinner iväg och klättra. Har man tid så är ren klättring bättre för då får man ju fler aspekter med (plus att det är mycket roligare).

Klättrar man ett par, tre gånger i veckan så har åtminstone jag fyllt min kvot av muskel- och ledbelastning och hängbräda på det vore bara skadeframkallande.

En fördel med hängbräda tycker jag dock är att man ganska snabbt kan få känsla för ny greppteknik t ex om man som de flesta inte är så vass på öppen hand-grepp utan krimpar allt. Då kan man göra lite lätta övningar på brädan med öppen hand bara för att vänja sig vid hur det känns så att man lättare kan få in det i riktig klättring.

Min bräda är helt enkelt en avrundad trälist ovanför dörren. Jag kör inget avancerat.
 
tanken är att ha brädan för att köra på när man missar en klätterdag.... komplement förstår jag att det blir för mkt av det goda.

Men vilka är att föredra av dessa? eller det är smaksak?

Sett att det finns de i trä och de som är i liknande material som greppen på gymmet. Vilka är att föredra?
 
Jag har en hemmabygd fingerbräda som består av två trälister (en flat och en avfasad 10 grader) och tre slopers, den är bättre än nästan alla köpesbräder och kostade typ 0 kr. Använder den mest som ett komplement förstås, klättring är bästa träningen för klättring. Men det finns massvis med bra och massvis med usla fingerbrädor.
 
Det är naturligtvis olika för person till person, men klättrar man 2-3 ggr i veckan skulle i alla fall jag våga ett kort pass fingerbräda i veckan förutsatt att minst ett av klätterpassen inte ligger på max för fingrarna. Och att allt annat är bra - en bra grund att stå på, helt frisk, äter bra, sover bra, inte tokstressad på jobbet osv.

Jag har en väldigt enkel och billig greppbräda jag inte minns namnet på. I princip består den bara av två slopiga lister jag använder för deadhangs med lite olika fingersättning. Samma material som klättergrepp.

Ett pass på fingerbräda känns inte lika ansträngande som det faktiskt är, så var försiktig så det inte blir för mycket bara!
 
Beror kanske pa vad man behover. For min del ar min grundfysik sa pass dalig att jag inte klarar av klattring alls. Att hanga 20 sekunder per hand okade snabbt min styrka till att kunna klattra. Det gjorde jag dock pa overhangande vagg och vanliga grepp. Kanske kunde man kombinerat greppbrada med fotsteg for att kunna trana mer varierat och mer som kroppen belastas vid klattring. Att dra sig upp med armarna ligger ganska hogt i grad om man ar nyborjare.
 
[...] Att dra sig upp med armarna ligger ganska hogt i grad om man ar nyborjare.
Eller så är det en kompensering för dålig teknik och dåliga kroppspositioner. När jag klättrar inomhus ser jag mängder med vältränade starka klättrare som behandlar väggen som om de höll på med tyngdlyftning, ingen finnes. Förmodligen ska inte klättring vara jobbigt, i fall inte upp till 6c. Är det jobbigt så har man nog dålig teknik. (Kanske behövs styrka när vi klättrar 7c, jag vet inte, har aldrig provat men jag vet att med god teknik så behövs >betydligt< mindre styrka)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joask202 Fästa greppbräda i betongvägg Klättring allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.