Gratis övernattning

Jag hade tänkt cykla genom Sverige med början i Augusti. Jag cyklar längs ostkusten. Problemet är att jag har lite begränsad ekonomi (student) och det skulle inte suttit fel med ett par gratis övernattningar. Jag har tält med mig och har inget emot att sova i er trädgård, bara jag får tillgång till dusch.

Hoppas på massvis med svar : - ).

mvh//Robin
 
finta; sa:
Jag hade tänkt cykla genom Sverige med början i Augusti. Jag cyklar längs ostkusten. Problemet är att jag har lite begränsad ekonomi (student) och det skulle inte suttit fel med ett par gratis övernattningar. Jag har tält med mig och har inget emot att sova i er trädgård, bara jag får tillgång till dusch.

Hoppas på massvis med svar : - ).

mvh//Robin

Kom igen, du cyklar igenom Sverige, du kan tälta i stort sett vart du vill..........
 
vet!

men grejen är att jag inte kan duscha var jag vill. Sen känns det på något sätt tryggare att ligga i någons trädgård än ute i vassen. Om du förstår...
 
Re: vet!

finta; sa:
men grejen är att jag inte kan duscha var jag vill. Sen känns det på något sätt tryggare att ligga i någons trädgård än ute i vassen. Om du förstår...

Tror inte du behöver vara orolig för att sova ute. Se till att komma en bit bort från de stora vägarna så blir det lugnt och skönt! Jag kan själv inte se charmen i att tälta i någons trädgård.

På sommaren är det fint att bada så dusch klarar man sig utan ganska länge. Annars kan man ju offra en femkrona eller två i duschautomaten på någon campingplats.
 
Re: vet!

finta; sa:
men grejen är att jag inte kan duscha var jag vill. Sen känns det på något sätt tryggare att ligga i någons trädgård än ute i vassen. Om du förstår...

Jag kan övertyga dig om att det är säkrare att sova ute i vår natur än på ett ställe där folk vet vart du är, men det är ju upp till var och en att bedöma, det finns massor av fina små sjöar och älvar att bada i.....
 
Efter ett tag (ett par dagar eller ett par resor) börjar man få blick för var det kan finnas lämpliga tältplatser på kartan och förhoppningsvis verkligheten. Brukar inte vara några problem i Sverige. Om du vill ha tillgång till bajamaja, kanske färskvatten osv kan man sova på promenadavstånd från (lämpligen inte direkt på) små kommunala badplatser. Trevlig med morgondopp också.

Om vattnet är för kallt och en varm dusch vore skönt finns det faktiskt en lista/organisation av långcyklister för långcyklister där man delar med sig av dusch/tältplats:

http://www.warmshowers.org/

(är med på listan själv)
lycka till!
Per Eric
 
Re: vet!

finta; sa:
men grejen är att jag inte kan duscha var jag vill. Sen känns det på något sätt tryggare att ligga i någons trädgård än ute i vassen. Om du förstår...

Skulle hellre sova i skogen än i min trädgård... alla mopedligister buskör på cykelvägen brevid.
Men är vi bara hemma så går det väl bra. Är vi inte hemma kan jag lämna trädgårdsslangen framme :)

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jenny24 Har ni sett denna gratis distansmätare? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.