GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen???

Har kört fast i det digitala träsket av PDA, GPS, WAP....
Har någon en mening om vad man bör satsa på om man vill ha GPS för navigering, WAP för å se sjövädret (på http://batvadret.foreca.se/ ) Utan att betala en förmögenhet.
Har en lite segelbåt (Wharram Tiki katamaran på 21fot) så lösningen bör vara "sköljsäker" (eller kunna hanteras igenom en vattentät påse)

/Gunnar
 
Verkar som fuktsäkerheten kostar några tusen xtra. Funkar det bra med en billigare GPS-PDA i en vattentät påse?
WAP telefon med blåtand får man ju ganska billig numera.
 
Kan det väl göra, det finns för övrigt utmärkta vattentäta PDA fodral just hos Andres-it. Passar bland annat till Loox 720 som har blåtand och WLAN.

Vad gäller vädret så är det enda jag finner värt att titta på

http://meteo.icm.edu.pl

Du kan välja ett geografiskt mycket snävt begränsat område och få en tredygnsprognos som graf.

Siten som är från ett universitet finns också på engelska. Kan du förmodligen se på en bra PDA med vga skärm men du får nog ladda ned det med GPRS.

Jag ha följt den här siten i flera år sommartid och det har stämt bra. Man lägger helt enkelt upp meteorologiska grunddata, i princip samma data som SMHI använder för sina mycket rudimentära gratisprognoser (detta enligt en medarbetarepå SMHI som jag talade med då jag beställde regnradartjänsten).

Det är rätt bra att veta när och hur vinden kommer att vrida från nordost till sydväst just där du ligger för ankar. Eller från sydväst till nordväst för att ta dagens graf vald över Öland. Bilden är ca 20 KB i gif-format. Sedan kan man få mycket överskådliga kartor men det kan ju vara tungt över GPRS.



[Ändrat av jonasolof 2006-06-02 kl 09:22]
 
Nu är du inne på de stora kartorna som visar situationen var tredje timme GMT över norra Europa eller Polen.

UNdvik de rader som det står PL på. Ta t ex Pressure + Wind.


Grafen som du väljer i det röda rutmönstret överst på sidan ger dig bättre tidsupplösning. Kan vara bra vid plötslig vindkantring. Jag tror dock inte kartan inkluderar sjöbriseffekter så den faktorn får man bedöma själv.

Varför vinden över Öland ska gå över på NV i morgon vid 20 tiden lokal tid framgår av stora kartan - en lågtryckscell vandrar söderut utmed ostkusten. Man kan ju samtidigt hålla koll med barometern. Fägerna i vindkartan visar isobarerna.

Detta väcker frågan: Hur kalibrerar man höjdmätaren i en Garmin 60/76CS[x] för att fungara som barometer (funktionen kanske finns, har inte kollat). Här finns en omräknare, ids man kan man göra en tabell.

http://www.csgnetwork.com/pressurealtcalc.html

Upplösningen är hög, en millibar är ca 8 meter
 
Billig lite bärbar

Med GPS puck och GSM kort? Borde gå att skrämma ihop en lösning för några tusenlappar mha Blocket. Vet att Olivetti hade en väldigt liten Pentium i A5 format på slutet av 90-talet. Inte särskilt ljusstark men kanske kan fungera ändå med "Keps":
 
Hmmm. Billigt, men svårt att hantera den kombinationen "fuktsäkert" i min katamaran utan sitthöjd i skroven...

Är det möjligt att koppla en "vanlig" GPRS telefon till en extern bildskärm för att visa WAP sidor på? Finns ju billiga sådana för bil. Och mindre billiga för båt...
 
Här är bra fuktsäkra höljen som också medger att man använder grejorna. PDAboxen har en tunn stark film över skärmen så man kan använda stiftet som vanligt. Dessutom finns uttag för laddare osv.

Tänk på att testa eventuella skärmar i solsken. En Palm Tungsten T3 går inte att se alls. En Loox 720 PPC är lika bra som en iQue 3600a.

Vill du se sjökort är en PDA bästa lösningen. "Billig" dator skulle jag aldrig försöka mig på i den lilla båten. Bluechart på Loox funkar mkt bra. BSB är alternativ.
[Ändrat av jonasolof 2006-06-03 kl 22:56]
 
jonasolof; sa:
Loox 520 rugged eller n560 som kommer i juli. N560 är WM5 PPC md VGA skärm. Ska du ha wap behöver du en telefon också, har inget förslag på sköljsäler pda+gps+telefon

http://www.andres-it-systeme.de/public/palmcase/PALMCASE_RPDA.html

Hmmm. Verkar inte finnas någon fuktsäker GPS-PDA med blåtand. Kommer Loox 560 det?

Hur är det med kabel mellan en Loox och GPRStelefon (fex. min Siemens M75), är kontakterna fuktsäkra?

Tror ni det är bäst att satsa på ett fuktsäker fodral och en GPS-PDA med blåtand?

/Gunnar
 
Loox N560 finns redan. Den är inte fuktsäker. Den ska komma i ruggad version hos Andres-it i juli enligt mail-besked till mig. Pris 650 euro.

N560 har blåtand, även i ruggad version. Jag tror inte din M75 är fuktsäker om du ansluter an kabel. Jag har en M65, dett finns ett skydd vid kabelanslutningen, tror det är samma med m75.

Använder du Palmcase till PDA kan du ha fuktsäkra kabelsanslutningar. Kom ihåg att palm case inte medger att man kommer åt kontakter på sidan av PDan.

Men m75 har ju blåtand, så du behöver inte ansluta någon kabel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.