GPS i Himalaya?

hejsan!
Jag undrar om någon vet om en gps fungerar tillförlitligt om man skall till Mount everest basläger?
Mvh Emma
 
Med tanke på jänkarnas "globala" intressen kan jag inte tänka mig annat än att systemet fungerar mycket väl i trakterna kring Kina/Nepal/Indien (GPS utvecklades bl.a. för kryssningsrobotar)

http://en.wikipedia.org/wiki/GPS

Jag vill också åka till baslägret!! :)
 
Kan inte tänka någån orsak varför GPS INTE skulle fungera. Problem kan uppstå i djupa trånga dalgångar där det är begränsad fri sikt till satelliterna, men sådana finns det inte på vägen till basecampen kan jag berätta efter att själv vandrat rutten år 2000 (dock utan GPS:) ) Trevlig resa!
 
Tack för svaren! Jag behövde veta säkert eftersom jag har planer på att göra ett projekt där GPSn ingår.. vill ju inte komma dit och den inte fungerar pga berg m.m... Kan du föresten berätta lite mer om Mount everest bc? Vilket är det billigaste flygbolaget? Vad kostar det att bo i stugor, äta m.m? Räcker det med en tunn skaljacka+fleece+underställ eller skall man helst ha en dunjacka också?
 
Satellittelefon fungerar till och från när jag vandrade till Kala pattar, hade bara på den korta stunder men när man skulle prata fick man passa på direkt när det fanns mottagning – efter ca 15 min försvann mottagningen för att komma tillbaka igen. GPS har jag inte en aning om men misstänker att det kan vara lite till och från där också.

Angående klädsel: när vi startade sista ettapen upp till Kalapattar var det -12 kl 4-5 på morgonen och cirkulationen i kroppen funkar inte så bra men jag klarade mig med fleece och skaljacka, hade på mig för tunna vantar så det var nära att jag förfrös mig.
/Conny
 
Vad hade du för satellit-telefon (vilken operatör)? Jag tror dock inte att det är problem med GPS på området eftersom öppna dalgångar och flera GPS satelliter på himlen än telefon-satelliter.
 
mhd; sa:
Vad hade du för satellit-telefon (vilken operatör)? Jag tror dock inte att det är problem med GPS på området eftersom öppna dalgångar och flera GPS satelliter på himlen än telefon-satelliter.

Jobbet hyrde telefon med extrabatterier + abonnemang via Telia och avdelningen finns i Göteborg. Tyvärr har jag inte kvar telefonnummret som var ett elände att få tag i (det var bara några få duktiga och smidiga som jobbade där) men det kan ha ändra sedan 2002.
/Conny
 
Emmsann; sa:
Vad kostar det att bo i stugor, äta m.m? Räcker det med en tunn skaljacka+fleece+underställ eller skall man helst ha en dunjacka också?
Att bo i stuga kostar ca 1 USD per natt. Ska du bo i stuga så klarar du dig säkert bra utan dunjacka (eller köper en billig i Kathmandu. Ska du däremot tälta så kan dunjacka vara skönt. Bilden nedan är ifrån Lobuche (5000möh) och där hade vi vår kallaste natt och då tyckte jag att dunjackan nästan behövdes.

Lobuche.jpg


http://hem.passagen.se/temperatur/Lobuche.jpg
[Ändrat av mathias 2006-08-03 kl 00:16]
 
Det funkar!

GPS funkar från Jiri till Basecampen. Åtminstone när jag var där för 2-3 år sedan. I princip full täckning, upp till 12 satelliter hela tiden eftersom det inte finns så mkt träd och höghus i vägen. De branta bergen påverkar GPS:en betydligt mindre än man skulle kunna tro! Tänk bara på att testa fram bästa möjliga batterier hemma innan du åker och ta med så många du behöver. De som finns att köpa kan vara gamla eller värdelösa.

Lånade en satellit-telefon i Gorak Shep och den funkade även den. Tror att internetcaferna i Namche Bazar gick via Satellittelefon också.

Speciellt varma kläder är inte nödvändigt om du håller dig inomhus på nätterna. Iof så var det neråt noll även inomhus där vi sov så dunsovsäck rekommenderas.


/Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supinum gps-mottagare eller Palmpilot? Trekking 4
supinum gps-fundering Trekking 8
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Victor Å Himalaya med dåligt knä Trekking 6
MickeAndersson Karta över Himalaya Trekking 2
Sarala Himalaya Trekking 4
perlowdin Himalaya bilder Trekking 0
Ignatius Himalaya Trekking 3
dangermouse Indiska himalaya Trekking 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.