GPS ANGIR FEIL AVSTAND!!

hei,
min etrex vista angir feil avstand.
har testet den i bilen og sammenlignet med km-måler i speedometeret.

har også vært på kajakktur med to gps og fått ulik avstand mellom de to. eks: etter å ha padlet 25 km en dag, var det en forskjell på nesten 3 km i avstand.

har noen opplevd det samme?
hva er problemet?

takk!

-bjørn.
 
Sidoskutt

Har du kollat att du inte haft några lustiga felmätningar, så att GPS:n blivit lurad till att tro att du varit en bra bit iväg från din verkliga kurs ibland? Detta händer då och då.

Knappast något att göra något åt, mer än att försöka se till att mottagninen är bra hela tiden.

I efterhand kan man kolla upp sin track-log, och radera eventuella felaktiga "utflykter" som kan komma med. Men det påverkar förstås inte den trippmätare som du redan har läst av.

Anders
 
Bilens tripmätare bör du inte lita alltför mycket på då hastighetsmätaren i regel visar +5-10% av hastigheten fel. Ofta +10%. Om du kör i 100 km/h visar alltså mätaren mellan 105-110 km/h. Mätaren kan kalibreras men så fort man byter hjuldimension eller t o m nöter ner däcken så visar den fel. Om du testade under en längre sträcka kan det diffa ganska mycket mellan GPS'en och tripmätaren.

Har dock ingen förklaring till testet av de båda GPS'erna.

Mvh
/ Stefan
 
Steffo78; sa:
Har dock ingen förklaring till testet av de båda GPS'erna.
De hade olika bra mottagning. När jag använde en Vista på ett femkilometersspår i skog som börjar och slutar på samma ställe visade den 3,5 km när jag kom fram. Den räknade förståss bara fågelvägen mellan punkterna där den tappade och fick tillbaka mottagningen.

Min erfarenhet är att moderna hastighetsmätare visar "bara" 2-3% för mycket. Så har det varit på mina fyra senaste fordon (två bilar, två motorcyklar). Givetvis gäller detta bara med originaldimension på däcken. Har GPS:en fullgod mottagning hela tiden är den givetvis mer exakt.
[Ändrat av PR 2002-06-12 kl 22:08]
 
PR; sa:
De hade olika bra mottagning. När jag använde en Vista på ett femkilometersspår i skog som börjar och slutar på samma ställe visade den 3,5 km när jag kom fram. Den räknade förståss bara fågelvägen mellan punkterna där den tappade och fick tillbaka mottagningen.

Min etrex Legend (och antagligen din Vista) räknar huvudtaget inte den väg där den inte haft låsning. Saknas låsning i 3 kilometer så syns det inte på sammanräkningen.
 
matbj; sa:
Min etrex Legend (och antagligen din Vista) räknar huvudtaget inte den väg där den inte haft låsning. Saknas låsning i 3 kilometer så syns det inte på sammanräkningen.
Ok, det låter rimligare. Jag tyckte det var väl stor differens. Har ersatt Vistan med en GPS V numera men jag skall ta med den på en tur i spåret och se om den uppträder likadant.
 
Joho

matbj; sa:
Min etrex Legend (och antagligen din Vista) räknar huvudtaget inte den väg där den inte haft låsning. Saknas låsning i 3 kilometer så syns det inte på sammanräkningen.
Det gör den visst! Jag gick själv i skogen en gång, och konstaterade att låsningen försvann. Jaha, tänkte jag, nu tappar jag klart en del av trippmätningen här. Men när den fick tag på några satelliter igen, hoppade trippmätaren till och ökades på med fågelvägen mellan där den ansåg sig sluta navigera och där den fick in positionen igen.

Måhända är det olika beroende på förhållandena där mottagningen upphör?

Anders
 
Testat

Under midsommarhelgen har jag testat detta lite ytterligare. Det är definitivt så, att om en Vista (och då fungerar antagligen alla eTrex likadant) tappar bort mottagningen (jag provocerade detta genom att hålla i fel ände på manicken, så att handen skymde antennen), räknar den sträckan från den punkt där den ansåg att mottagningen försvann, till den punkt där den kan klara ut positionen igen. Observera att mottagningen anses vara förlorad 30 sekunder efter det att den inte sett några satelliter. Under dessa 30 sekunder antar den den rikting och hastighet som gällde senast den kunde mäta någonting. Detta kan naturligtvis kraftigt påverka sträckan som den anger, om man svängde ordentligt precis efter det att mottagningen försvann. Då gissar den ju på fel riktning i 30 sekunder, innan den slutar gissa helt. När sedan mätningen fungerar igen, blir det från den punkt där den slutade gissa, vilket alltså inte var där den verkligen var, i det fallet.

Begriper nån vad jag menar???

Jag har också kört en del bil, och jämfört med trippmätaren i bilen. En felvisning på max 1% var vad jag kunde se. Då matade jag Vistan externt, så den gick alltså i Normal drift, inte Batterispar.

Anders
 
Felaktig tripmätning.

Jag har ännu inte skaffat någon GPS men känner trycket.
I förra veckan åkte jag rullskridskor tillsammans med bl a Benny Nilsson. Han berättade att ha regelmässigt får kortare distans med GPS än när han cyklar samma sträcka och kollar med cykeldator. Sannolikt beror detta på att GPSen tar fågelvägen mellan punkter och inte full ut täcker in t ex gathörn. Detta fel borde minska med mer frekvent uppdatering. När man åker rullskridskor på vägar borde det vara relativt små problem med dålig antennsignal.

Man kan redigera sitt track i efterhand på dator men GPSen lagrar färre punkter i track än den utnyttjar för distansmätningen.

Thure
 
Mer arbete...

Jaha, jag har ju cykel med både GPS och vanlig cykeldator, så jag får väl ut och jämföra det också, då. Svettigt, det här med att ha GPS!

Anders
 
Fler prov

Hade min Vista igång i bilen på väg till jobbet idag.
Avstånd enligt GPS: 11,9 km.
Avstånd enligt bilens färddator: 11,8 km.

En skillnad på ett steg i sista siffran får man ju alltid räkna med i digitala system. Avståndsuppgifterna är alltså att betrakta som lika, så även om det inte alltid är rätt, kan det i alla fall bli rätt. Under den resan är det ganska bra till utmärkt mottagning.

Anders
 
Re: Fler prov

apersson850; sa:
Hade min Vista igång i bilen på väg till jobbet idag.
Avstånd enligt GPS: 11,9 km.
Avstånd enligt bilens färddator: 11,8 km.
Anders

Är färddatorns avståndsmätning GPS-baserad eller kopplad till hjulen?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.