GoreTex eller Neopren-Vadare?

Vore tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter av GoreTex-vadare i kallt vatten.
Det är lockande att skaffa att par, men så fisker jag bara i norra sverige och är då rädd att jag ska behöva "pälsa" på mig så pass mycket under dessa GoreTex-vadare att jag kanske hamnar på samma packvolym som mina Neopren-vadare.

/Ingemar
 
GT-vadare i kallt vatten förutsätter att man klär på sig rejält under skalet. Packvolymen för ett par neoprenvadare är dock garanterat mycket större än de extrakläder man behöver under GT-vadarna.
Själv använder jag bara neoprenvadare under tidig vår/vårflod trots att jag också bara fiskar i landets norra hälft.

///jonas
 
På vintern är neopren ett måste

Hej!

Efter att ha frysit både den ena och andra kroppsdelen av mig trots dubbla långkalsonger under mina andas-vadare så köpte jag ett par ganska billiga neopren. Nu fiskar jag en hel del på vintern så det blir riktigt kallt i vattnet. Om du fiskar under tidig vår, sen höst eller vinter skulle jag bestämt råda dig till att skaffa neopren.
Sedan kan man ju också göra så att man skaffar ett par goretex-vadare (eller liknande material) med kängor och ett par neopren i strumpmodell så kan du ha kängorna till båda. Blir inte så billigt men flera butiker i Stockholm har haft specialpris på paket med Goretex, Neopren + kängor som varit strax över vad ett par Goretex-vadare kostar.

Peppe
 
Vi är alla olika

Det ideala är väl att ha 3par vadare.. Ett par Neopren, ett par andningsvadare och slutligen ett par lårvadare. Ett par lårvadare kan man köpa för 3-400:- så dom kan man nästan räkna med att de flesta har kvar ett par hemma någonstans.. Ofta står man sedan inför valet att köpa neopren eller andningsvadare. Jag valde själv att köpa andningsvadare för flexibiliteten! Samma anledning som jag alltid valt skal framför neopren på mina torrdräkter.

Neoprenvadare:
+ Priset är relativt lågt
+ Värmen

- Värmen
- Dom torkar ALDRIG.. Kul om man e ute länge, speciellt om man skall packa ner dom i ryggan emellan fiskepassen
- Skrymmande, dom tar en jävla plats
- Hygien

Andningsvadare
+ Torkar snabbt
+ Tar lite plats
+ Lätta att laga småhål
+ Man dör inte av värmeslag på sommaren
+ Vid strumpmodell och bra skor så kan man lätt vandra flera mil i dom

- Dyra
- Vid strumpmodell så tillkommer en massa extra som gravelguards och extra dojjer
- Kallare på Vintern


Jag använder mina andningsvadare under hela året och har aldrig frusit. När det är som kallast så har jag fiberpälsbrallor under och då ere inget problem.
[Ändrat av FJS90/91 2002-05-24 kl 09:13]
 
vadare

Körde med GT vadare under en vecka på finnmarksvidda. Vädret var kallt, kanske 5 - 6 grader och dessutom blåst. Då var de perfekta, hade bara ett par ullfrotté under och det räckte gott å väl. Vi knallade dessutom väldigt mkt varje dag och jag höll lagom temperatur hela tiden, även när jag stod stilla i vattnet.
 
TACK!

Jag är övertygad och mycket tacksam.
Tänk va bra det är med ett forum som fungerar så här bra...
/Ingemar
 
Andningsvadare rockar!

Andningsvadare är underbara!!
Över 8-10 grader i vattnet är det rätt val.
Men!! investera i bra vadarskor.
Har tidigare använt 2 olika modeller(pool 12, loop) av billiga vadarskor.
sladdriga och dålig kvalitet.
Har köpt en modell som heter Vision Extreme Dual-Track.
Fiskat sedan i höstas med dessa.
Fantastiskt bra! Stabila läderskor, Filtsula med framkant och klack i gummi, vilket ger grepp på alla underlag. Och betydligt bättre att vandra med, och för mig blir det mycket vandring vid mitt fiske.
Man inser inte vad som är bra förrän man provat det..
Kolla in dom!
Vadarmodeller? Har nu Pool 12 och haft Loop tidigare. Båda fungerar bra.
Fiskekompisar är nöjda med sina Simms, Vision mm.
Jag rekomenderar lite billigare andningsvadare då dom vid flitig användnig helt enkelt är slut efter 3-4 år.
Så välj en lite billigare modeller om plånboken är lika liten som min.
 
Skötsel

Håller med! Bra vadarskor gör hälften av vadarna. Själv köpte jag mina Hodgman Lakestream '96 och använder de fortfarande. Filtsulan börjar sjunga på sista versen, men genom att jag duschar av dem i rent vatten efter varje (nåja) tur så har de hållit länge. De är breda och stabila utan att bli klumpiga. Så genom att sköta dem så förlänger man livslängden och prestandan radikalt.
 
Skötsel

Så sant Usse! Sköter man utustningen så håller den därefter, jag har tidigare slarvat med det, men jag lovar att bättra mig!!
Känns kul att höra att dina Hodgeman-dojer hållt 6 år!, det betyder att det löns att satsa på kvalitet!
Bra vadarskor är viktigt!
Har nu även provat Pool 12:s dyrare model av kängor, dom kändes betydligt stabilare, men kvalitet?? njaa...Personligen har jag börjat tro att bästa vadargrejorna gör Vision!! I alla fall för pengen. Deras Extremvadare verkar super, och deras vadarjackor!!Kängerna har jag redan lovordat.
Men deras spön och rullar och linor har jag faktiskt(skäms) inte provat alls!!
Loop Goretexvadare är fö. kanon, ingen kondens alls, men priset??
Jag får 3 pool 12 vadare för 1 loop!!
 
prylar

Jag kör själv med Simm's Guide å e j*vligt nöjd med detta.. Hade jag idag köpt nytt så hade jag nog tittat på Scierras prylar, otroligt prisvärda saker! Dom satsar mycke på sin serviceorganisation oxå!
 
Är inne på den fjärde säsongen med mina guidevadare.
Inga problem, suveräna.
Har däremot läst en hel del negativa inlägg om Scierra's vadare på amerikanska forum.

Pack
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.