gore-tex

Hallå!

Är det någon som har provat Granger's xt det är altså ett impregnering's medel.
Jag har provat nästan allt men ej fått jackan riktigt avvisande från vatten.

Hoppas att alla sitter och planerar för vår,sommar och höst vandringarna för det gör jag.

Håkan
 
Har själv bara använt Nikwax impregnering, och det har fungerat för mig. Om du säger att du testat det mesta, så kanske det är något annat det är fel på. På vilket sätt läcker plagget? Vad har du provat?

Dessutom finns det massor med trådar om att impregnera sina GTX-plagg, sök i dem för goda råd!
 
Låter inte bra att "vaxa" GTX - då täpper du ju igen porerna och plagget förlorar sin andningsförmåga!

Jag har testat Nikwax samt Armour - bägge har fungerat bra för min aplagg...

/Calle
 
ghostface; sa:
Låter inte bra att "vaxa" GTX - då täpper du ju igen porerna och plagget förlorar sin andningsförmåga!
Varför då? Vaxade skor sägs andas ändå. De sprayer som används till skor och regnkläder är väl rätt lika också?
 
Boots; sa:
Varför då? Vaxade skor sägs andas ändå. De sprayer som används till skor och regnkläder är väl rätt lika också?
Frågan är om läder och Gore-Texmembran är "rätt lika"...

Fråga plaggets tillverkare, så sabbar du inte heller garantin genom att använda fel preparat. Så länge du gör som de säger, kan du i alla fall reklamera om något går snett.
 
Avrinning eller tätning

Vaxade kängor (med eller utan membran) andas nog rätt "sådär" jämfört med en membranjacka.

Impregneringen i yttertyget på en jacka är till för att vattendroppar ska "pärla" av. Det är alltså ingen svårgenomträngligt hinna, som vax, utan tanken är väl att luften ska passera fritt mellan fibrerna trots impregneringen.

För övrigt rekommenderar ju tillverkare av membrankängor att man INTE smetar på redigt med vax som på en membranfri känga, utan bara använder ett tunt lager för att just skapa avrinning - inte tätning.

Så att vaxa en membranjacka är nog att slänga sina membranpengar i sjön.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.