Göra egna barfotasandaler

Ser härligt ut!
Ett tips från en ömfoting: prova dig noga fram med hur långt bak/fram den rem som går tvärs över framfoten kan sitta på just dina fötter, för det kan skilja väldeliga i upplevelsen på bara millimetrar. Jag upplevde att jag undermedvetet spände tårna uppåt vid varje steg, om remmen satt bara lite för långt bak, med onödig trötthet i tåsenorna som följd. Blir den fria delen av sulan (under tårna) så stor att den glappar från tårna, blir den ju också lätt en snubbelrisk i mindre slät terräng.
För mig blev det alltså en konflikt mellan "spreta fritt med tårna"-barfotakänslan och säkerhet/balans/stabilitet, och den dubbla korsade tåremmen blev en långtifrån perfekt men rimlig kompromiss. I din modell kanske det skulle räcka, om tvärremmen låg lite mer på diagonalen (längre fram på stortåsidan)?
Jag har själv haft en variant (salig i åminnelse) med bara en (men bredare) rem i höjd med tåfästena, plus en kring ankeln, med fästöglor ner till sulan i höjd med fotknölen, alltså i princip din modell utan diagonalremmen. Den har varit väldigt stabil på foten, tack vare de balanserat placerade fästpunkterna, men krävde som sagt en bredare (eller bara dubblerad?) framrem. Fördelen var att man kunde reglera remmarna separat. Nackdelen - densamma ;).

Jag skulle själv inte klara av att ha knut- och fästpunkter på remmarna rakt på första stor- och lilltåleden, resp. ankelknölarna, möjligen om de var av mjukaste sämskinn. Skulle försöka lägga sånt på ställen som inte sticker ut och/eller flexar vid gång. Men jag som sagt en ömfoting ;).
Lycka till!
 
Tack för tipsen, mitt första försök blev sådär måste jag erkänna. Men jag har lärt mig mycket på det och tror mig ha en lösning på hur jag ska dra banden.

Dels vill jag att den ska sitta bra utan att, som du påpekar, den skaver i sömmar. Sen har jag medvetet placerat remmen långt bak. Kanske för långt, får se om jag upplever det som du med fladdrig sandal och att jag spänner mig.

Från mobilen
 
Så ser det ut nu, bara en rem som är dragen hela vägen runt. Dock fäst i hälremmarna så att inte foten ska kunna åka bakåt. Man ser på bilden som är i detta inlägg varför jag placerat remmen där jag gjort. För St den inte ska ta nånstans när jag böjer foten.uploadfromtaptalk1333471919329.jpguploadfromtaptalk1333471938921.jpg msn kan också se att jag nu gjort då man kan variera hur hårt den sitter

Från mobilen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.