Gör ett tältprojekt, svara gärna på frågorna

OK.
Givet att tältet går att bära själv och är någorlunda lätt att sätta upp ensam och givet att det är vindtåligt, tycker jag det viktigaste är att det är vattentätt (vindtåligt och vattentätt i kombination med låg vikt förutsätter i sin tur bra material som är tåligt). Med de tre sist nämnda specifikationerna uppfyllda fyller tältet sin grundläggande funktion som skydd.

Därefter att det släpper ut kondens, att det finns utrymme för utrustning och matlagning i uselt väder och att det går att skydda sig mot mygg och knott. Då uppfylls även den grundläggande komfortaspekten. Med ovan skissade saker uppfyllda kan "fine-tuning" för övrig design ta vid.

Knöligheten upplever jag inte som ett problem som du behöver lösa med tältbotten. Den ordnas med val av tältplats, liggunderlag och ev. korrigeringar med kläder och dylikt.

Raskesven
 
Jag tror inte på det här med inbyggd ojämnhetsutjämnare i tältet.. Det tar bort möjligheten att välja vilken typ av liggunderlag man vill använda, vissa vill ha självuppsugande och andra vill ha någon cellplastvariant..
 
emilrosen; sa:
Jag tänkte att liggunderlaget som en lös del kunde försvinna helt, onödigt?

njae... det tycker jag nog inte låter så genomtänkt, en av fördelarna med ett liggunderlag är att man kan ha det liggande utanpå ryggan, det blir nog en klumpigare konsruktion om det var inbyggt i tältet.. Mend et beror lite på hur du tänkt, skall det vara inner/yttertält eller bara ett yttertält?
 
Jag tänkte att allt skulle sitta ihop i ett, som Hillebergs. Om jag skulle göra botten hård ska jag i så fall kombinera det ihop med ryggsäck. Men allt sådant är långt ifrån bestämt, jag får mycket input från den här undersökningen som jag ska bygga vidare på sen.
 
emilrosen; sa:
Jag tänkte att liggunderlaget som en lös del kunde försvinna helt, onödigt?
Vem vågar chansa på att det inte blir punka på tältbotten? Dessutom kan man vilja ha en fast stabil yta inne i tältet, så inte allt ligger på en luftkudde. Ett liggunderlag kan dessutom användas även som sittunderlag eller annat utan tältet.

Raskesven
 
Någon uppblåsbar botten blir det inte, däremot funderar jag på högtrycksluftkanaler istället för dagens tältbågar, med teknik som självuppblåsbara flytvästar eller livflottar.
 
Nja...

emilrosen; sa:
Jag tänkte att liggunderlaget som en lös del kunde försvinna helt, onödigt?

Liggunderlaget använder man inte bara i tältet, utan den tas fram på dagen när man tar en skön tupplur på fjället. Sitter på den när man fikar på vintern. Så att integrera liggunderlaget i tältet är kanske inte så bra idé.

//Micke

ps lycka till med utvecklingsarbetet!
 
Emil.. Jag vet inte, men förstod jag dig rätt så skulle det inte bara vara ett intergrerat liggunderlag utan oxå ryggan skulle vara insydd.. Då kan man inte använda ryggan på dagsutflykter utan att ta med ett tält, eller om kompisen har ett 2-manna tält så måste jag ta med mitt..
 
Angående knöliga underlag så tycker jag sällan de är ett komfortmässigt problem. Vad man däremot borde borde fundera på om man konstruerar ett nytt tält är hur lätt det är att få rätt spänn i duken om tältet reses på ojämnt underlag. Exempelvis kan det vara svårt att få tunneltält att stå bra om det är en knöl i någon av absidernas ändar.
Likaså bör det finns möjlighet att fästa alla viktiga pinnar i marken även om det är en grop precis vid pinnens ögla.
 
Viktigaste tältfunktionen

Den varierar med allt möjligt. Är det varmt är ventilationen viktigast och den kan vara viktig även i regn och när man lagar mat i absiden.

Regntålighet är ett måste i Sverige men inte i alla världsdelar.

Viktigast för marknaden är nog priset och att köparen av någon anledning trivs med att använda tältet ifråga.

Pålitlighet är det jag personligen värderar högst hos ett tält.

Vikten har intresse.

Ett enmanstält är lättplacerat och därför är fråga två mindre intressant. Att kombinera liggunderlag och tältbotten är intressant men glöm inte att du behöver en större tältbotten än liggunderlag om vi inte pratar extremt litet tält "likkista".

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
nvavargen Sovsäcköverdrag hur gör ni? Bo och sova 7
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
turboadde Vad gör ni med kaminen på natten Bo och sova 14
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
mani3393 Gör Mountain Hardware bra sovsäckar? Bo och sova 6
synaps Vem gör bäst syntetsäckar? Bo och sova 18
Hilleberg och "gör det själv"-prylar Bo och sova 3
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.