gnisslande skivbroms?

Tjejen har precis köpt en ny MTB Cresent med skivbroms fram. Vi tycker det är lite störande med ett gnisslande gnällande ljud som hörs därifrån när man cyklar. Det låter som om bromsen ligger an lite lite grand. Cykelhandlaren hävdar att det inte går att göra något åt - då måste man svarva om bromsskivan och det är ju inte rimligt precis.. Borde inte detta gnissel gå att justera bort? Det tror jag men cykel handlaren säger ju tvärtom...

/Patrik, som föredrar fågelkvitter framför gnissel
 
Du har rätt att kräva en omsvarvning av bromsskivan om det krävs. Har ni köpt en ny cykel ska det baske mig inte vara något gnissel eller annat otyg. Fast jag skulle bli mycket förvånad om det inte går att justera.
Ovilliga cykelhandlare är inte kul.

Leje
 
Vad är det för skivbroms?

Vissa av de billigare modellerna kan mycket väl lida av de problem du beskriver utan att man kan justera bort det...

Bra skivbromsar är dyra...
 
meldert; sa:
Vad är det för skivbroms?

Vissa av de billigare modellerna kan mycket väl lida av de problem du beskriver utan att man kan justera bort det...

Bra skivbromsar är dyra...

Cykel är en gul/svart cresent och om jag minns rätt så heter modellen Freke och nypris förra året var cirkus 9000 (odämpad och med deore LX-växlar) så det var ingen jättebillig cykel men jag minns itne vad just bromsen heter. Kan kolla till imorgon.

/Patrik
 
Jag menar inte på något sätt att vara nedlåtnade eller pryltok, men när vi pratar om cyklar utrustade med skivbromsar så är 9000 kr billigt, jag skulle troligen undvika en cykel med skivbroms i denna prisklass.

Skivbromsen som sitter på cykeln är troligen mekanisk (vajer aktiverad) och möjligen av märket Formula som Crescent tidigare använt. Formula gör både billiga (läs: mindre bra) mekaniska skivbromsar och dyra hydraliska skivbromsar.

Priset för enbart en (för ett hjul) bra hydralisk skivbroms ligger runt 2000 kr

Det finns både för och nackdelar med skivbromsar, jag är själv en stor förspråkare av hydraliska skivbromsar, men tyvärr är det dock så att många av de billigare (mekaniska) skivbromsarna inte har så många fördelar utom möjligen att det förhindrar att man sliter ut fälgen när man bromsar och så ser det ju tufft ut...

Bromsverkan med en vanlig V-broms är troligen bättre än för mekaniska skivbromsar.

Så till lösningen på ditt problem, jag har funderat lite mer på saken och som jag ser det finns tre alternativ:

1. Vissa skivbromsa kräver lite inkörningstid (så att bromsbelägg slits in och sätter sig ordentligt) innan de fungerar klanderfritt, möjligen kan detta medföra vissa oljud de första turerna. Se till att köra ett par mil och bromsa I huvudsak med den strulande bromsen, hjälper inte detta läs alt 2 och 3.

2. Är det mot förmodan en Hydralisk skivbroms så är det något att satsa på att få iordning och då ska det definitivt gå att justera på ett eller annat sätt, kan inte butiken du köpte cykeln i göra det så gå till en annan butik.

3. Är det en mekanisk skivbroms så borde det trotsallt gå att fixa oljud från bromsen. Saken är ju bara den att på en enkel mekanisk skivbroms är troligen den enda inställning du kan göra är att spänna/släppa bromsvajern. Om det är möjligt kan du ju prova att släppa på vajern lite och se om problemet försvinner risken med detta är givetvis att bromsen "tar" för sent (dvs. när bromshandtaget är för nära styret) detta är en avvägning du själv får göra. Hjälper inte detta borde du ändå kräva att din cykelhandlare fixar problemet oavsett hur komlicerat det är... Nu beror det ju lite på hur längesedan ni köpte cykeln. I det mest extrema fallet borde det nästan vara möjligt att be dem byta till en vanlig V-broms, det kräver troligen att de måste byta framhjulet också, men en ny cykel ska ju fungera utan oljud.
Vägrar butiken att hjälpa er på något sätt så är det bara att bita i det sura äpplet, bojkotta den aktuella cykelhandlaren (vilken är det?) för all framtid och gå till någon annan för att få hjälp. Har du tur kanske de kan justera bort problemet gratis...
 
Det kan vara...

Tjena!

Jag har haft samma problem. Jag fick rådet att det troligen far nån sorts beläggning (typ fett) som man kunde få bort genom att slipa skivorna med smärjelduk och elda på beläggen med värmepistol så att dom började ryka. Då försvann oljudet/gnisslet.
Du skall vara väldigt noga med att ej få fett/smörja på skiva/belägg.

Lycka till Johan
 
Gnisslande Tride

Hej Patrik!
Min sambo och jag har just köpt varsin Crescent Tride och min är härligt ljudlös medan sambons fördärvar allt med sitt gnisslande. Tyvärr har vår cykelhandlare semester, men vi ska göra vad vi kan för att få bort oljudet. Kommer vi på nåt´hör jag av mig, du kan väl göra detsamma!
Mvh Madeleine
 
verkar som om fin sand kan låta illa...

Har inte haft skivbromsar mer än några månader men då de började låta allt för illa ( endast då man fegbromsar) så tog jag loss bromsbeläggen, drog dom FÖRSIKTIGT mot en riktigt fint sandpapper (har för mig att det stod 120 på pappret) för att få fram en ren yta, sen försvann gnisslandet. Så min teori är att det är damm/sand på bromsbeläggen som skapar oljudet (i alla fall i mitt fall...) Efter flera veckors cyklande i Finland så är det dags igen för samma knep.

Det kan nog inte påpekas hur viktigt det är att inte få fett på beläggen, då är det kört!

Skulle vara kul ifall någon kan dementera att det inte går att rengöra bromsbelägg som har fått fett/hydralolja på sig).
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.