Gnisslande ryggsäcksremmar, åtgärder!?

Hej
Min ramryggsäck har börjat gnissla otroligt mycket senaste tiden, finns massor av remmar på denna modell (Bergans Powerframe) så funderar på att smörja upp samtliga remmar med matolja eller liknande, dock tveksam då jag är orolig att fästena kan börja glida!? ...

Någon som vet hur bra detta fungerar, eller ska man använda något annat?

Vad som låter är skav, metall mot metall. Smörjer du med fel smörjämne kan du skada säcken genom att smörjväskan fungerar som skärväska.
Av norska operatörer har jag lärt att de tejpar vissa delar av raminfästningen, det varar inte länge och måste göras om. Men enligt deras utsagor så virker det.
Min lätta gamla FR ram gnisslade oxså förskräckligt. En teckninker svetsade om hålen i ramen och brotchade de nya. Ersatte aluminumstift med slipade i rf och ljudet försvann, där.
Säckens knarr mot ramen är en helt annan match och för att inte tala om midjebältet. Snön vid mer än minus 5 brukar knarra under mina skidor.
De flesta prylar vi brukar generar ljud, som tur är föds vi med en begränsad uppfattbar el av frekvenserna och förlorar mer under resans gång.
Tejp tror ego är en lagom början, Knarr i band mot band kan ibland lösas med sömnad på bekostnad av justeringsmöjligheter. En jag känner bytter FR banspännare u härdad Al mot gjutna i plast och han hävdade bestämt att det var de som tagit bort det ljudet.
Vill du ha en heltyst säck får du nog lämna den syntetiska avdelningen helt.
Go tur

Min Norröna Recon är heltyst medan min mindre 75 liters Stetind fått nåt jäkla gnek. Man blir ta mig fasen galen på det så jag måste lista ut var det är. Min Fjällräven Kajka gnirkade något hemskt när det regnat men skönt nog fick jag reklamera den då den gått sönder i tyget.

Min Lundhags Spirit >60 gnekade något fruktansvärt. Löste det med att spruta 556 (vanlig smörolja som finns på vilken mack som helst) längs med stängerna i ramen. Funkade alldeles utmärkt och nu låter den betydligt mindre.

Vad som låter är skav, metall mot metall. Smörjer du med fel smörjämne kan du skada säcken genom att smörjväskan fungerar som skärväska.
Av norska operatörer har jag lärt att de tejpar vissa delar av raminfästningen, det varar inte länge och måste göras om. Men enligt deras utsagor så virker det.r

5-56 borde fungera som smörjvätska för bland annat bältet och dess plastdetaljer, ska även prova det där med tejpen på ramen.....

Plast = silikon

Undertecknad har tejpat delar av ramen på rekonpakken (gamla modellen med rörram). Tar bort 99% av gnekandet.

De frisvängande bältena på Norröna m fl kan sprayas med silikon (classe o). Även plast mot metall kan behandlas.

...olja är oftast obra på plast, kan sätta ner livslängden...

//J

Håller med...

Undertecknad har tejpat delar av ramen på rekonpakken (gamla modellen med rörram). Tar bort 99% av gnekandet.

De frisvängande bältena på Norröna m fl kan sprayas med silikon (classe o). Även plast mot metall kan behandlas.

...olja är oftast obra på plast, kan sätta ner livslängden...

//J

Silikon spray eller silikonfett. Skadar sällan materialen, samt tar bort gnissel m.m.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
md7dani Gnisslande skivbromsar Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg