Glatta paddelhandskar

Jag har köpt ett par paddelhanskar av märket Camaro seamless. Dom passar mig som handsken :) men tillsammans med min Werner paddel så blir kontakten av det halkigaste laget. Känner ingen kontroll alls, utan paddleskafftet bara halkar omkring i handsken.

Då jag i övrigt är nöjd med hanskarna, så undrar jag om någon har ett gott råd om vad som kan göras, förrutom att köpa nya förståss. Kan man klistra på något på hanskarna, dyl? Vill inte gärna sätta något på paddeln.

Hälsningar
Thomas
 
Har också ett par Camaro och känner samma sak, i halkigaste laget. Svårt det där med handskar, avverkat många olika sorter där jag upplevt samma sak som med Camaron, brist på kontroll, "känsla". Den bästa handsken jag haft när det gäller paddelkänsla var Chotas men efter att ha avverkat två par på ett par veckor, båda sprack i svetsningen mellan fingrarna så ströks de från listan av den orsaken. Tyvärr.

Tycker dessutom många handskar har för lite förböjning av fingrarna, man får liksom "ta i" för att sluta fingrarna runt skaftet vilket även det leder till minskad känsla för paddeln. Kanske inte så viktigt när man "finpaddlar" men desto viktigare när man är ute och leker i vågor och stökig sjö.

Tips på bra handskar?
  • Inte halkiga
  • Bra grepp, d.v.s. ordentligt förböjda så man slipper arbeta mot stretchen för att sluta handen om paddelskaftet
  • Inte gå hål i efter någon veckas paddling
  • Svetsade så man slipper läckande och/eller skavande sömmar
 
Använder bara handskar på vintern å då under poggissarna som säkerhet om man skulle hamna i vattnet ofrivilligt(har inte hänt än)
Använder då Yak superstrech glove! Tunna, förböjda å bra grepp! Bästa jag använt, hittade dom hos Kanotcentrum i GBG.

/Janne
 
Du kan ta en fin smärgelduk eller våtslippapper och matta ner ytan på paddelskaftet lite.

En enklare och snällare variant, om man är rädd om paddeln, kan ju vara att tejpa delar av skaftet med sådan tejp man har på skaftet till hockey-/bandyklubbor. Jag gjorde det i vintras på ena paddeln när greppet med hanskar blev för dåligt. Den har setat kvar under sommaren och garanterar snygga valkar under barhandsperioden. :) Klart lättare att ta bort lite tejp om man ångrar sig än om man slipat på skaftet. Det ökar helt klart kontrollen på paddeln, även under sommaren. En lite värre variant är att välja den klibbiga tejpen som man använder till bladet på hockeyklubban. Jag provade det på en gammal paddel och det funkade också bra men blev väl tufft mot händerna utan handskar, som jag minss det. När tejpen slets blev den lite ojämn och gav skav, typ.

Att hitta en bra handske är svårt. Jag har ett par neoprenisar från Langer som funkar ok för att de är tunna men något med förböjda fingrar skulle nog kunna vara bättre.

Här är en handskdiskussion från i vintras:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59084

//Ala
 
Hej!

Har själv svårt med handskar på händerna när jag paddlar, mycket som rickard redan skrivit att många handskar har alldeles för liten förböjning på fingrarna vilket ger problem att greppa paddeln ordentligt.

Förra vintern hittade jag äntligen ett par fungerande hanskar nämligen NRS toaster mitts som är en tumvante med mycket förböjning, känns lite som en boxhandske på land men otroligt sköna att paddla i funkar hela vinterhalvåret utan problem.
''
/Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gabor_joo Paddelhandskar Paddling allmänt 13
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.