Glaciärpass - V Bossosglaciären

Är det någon som gått upp längs Påssusjokken och över glaciärpasset mot Nallosjöarna? Hur är terrängen? Mycket skravel förmodar jag? Tältplatser inne i dalgången?

Tacksam för svar
 
Hejsan.
Jag gick den vägen förra sommaren, men åt andra hållet. Vandringen finns beskriven här: http://www.utsidan.se/cldoc/i-snosparvens-rike_13141.htm

De ord jag använde när jag beskrev dalgången nedanför glaciären var följande:
"Det dröjde dock inte länge innan vi fick fastare mark under fötterna, och snart öppnade sig en leende dalgång framför oss med enorma ytor av välkomnande tältplatser med många små trevliga och porlande bäckar."

Håkan
 
Är det någon som gått upp längs Påssusjokken och över glaciärpasset mot Nallosjöarna? Hur är terrängen? Mycket skravel förmodar jag? Tältplatser inne i dalgången?

Tacksam för svar

Jag har passerat glaciären 2005 och 2006. Definitivt en krävande väg, med vissa faror. Svårorienterat vid dålig sikt, en inte helt sprickfri glaciär där man passerar mitt på. Båda åren fanns en snötäckt spricka mitt på, längs med hela glaciären. Bredden var som minst en meter. Jag gick själv båda gångerna så det var till att hoppa!

Från sjön 1078 och vidare norr ut, via glaciären och till 1200 metersnivån är det besvärlig blockterräng och det saknas godtagbara tältplatser. Dalgången norr om V Påssusglaciären som ansluter till kungsleden har många mycket attraktiva tältplatser med gräs och småbäckar på ovanligt plan terräng.

Jag gillar vägen som ger en adrenalinhöjande upplevelse utöver det vanliga. Om vädret är bra är det en toppentur för vana vandrare. Jag har inte mött några andra vandrare denna väg, ingen vanligt stråk för fjällvandraren.
 

Bilagor

  • vpossus.JPG
    vpossus.JPG
    51.7 KB · Visningar: 423
Ah, tack Håkan, det låter ju väldigt trevligt. Bilden från "Bossosvaggi" såg ju verkligen inbjudande ut, har du fler?

Er nedstigning mot dalen verkar ju ha varit lite äventyrlig, men går man på glaciären så är det väl betydligt smidigare (förutsatt att man har grejer för det såklart), eller hur bedömer du det?
 
Tack för din info Jan!

Det låter ungefär som jag föreställt mig förutom att jag trodde det skulle vara mer skravel uppe i "Bossosvaggi", som Håkan döpt den till.

Låter som sagt som ett intressant vägval, men om sikten är dålig så ger det nog kanske inte så mycket. I fint väder är det nog en riktigt fin tur.
 
En stark kontrast som jag upplevde var att efter passagen av glaciären med is, snö och blockterräng samt en del vattensjuk otrevlig mark vid glaciärbäckens början ganska plötsligt på hög höjd, 1200 meter, mötas av gräs, småbäckar och inbjudande tältplatser. En pärla i (nästan) samma klass som Nasasjaur.
 

Bilagor

  • PICT0427.JPG
    PICT0427.JPG
    63.2 KB · Visningar: 435
En stark kontrast som jag upplevde var att efter passagen av glaciären med is, snö och blockterräng samt en del vattensjuk otrevlig mark vid glaciärbäckens början ganska plötsligt på hög höjd, 1200 meter, mötas av gräs, småbäckar och inbjudande tältplatser. En pärla i (nästan) samma klass som Nasasjaur.

Det ser verkligen fint ut! En fråga; är det topp 1807 man ser till höger? Fotografen i mig har sneglat lite på den på kartan som ett lämpligt mål för att få fina vyer mot Påssustjåkka nämligen och det ser ju okomplicerat ut.
 
Nja... du ska nog inte fråga mig om glaciärpassager... jag har en mycket ringa erfarenhet. Det var förresten Jan som tipsade mig om denna passage när jag efterlyste lite spännande vägar i Kebnekaiseområdet. han beskrev då Västra Bossusglaciären som ett både intressant, spännande och ovanligt vägval. Förutsättningen var dock att glaciären var någorlunda barsmält, vilket alltså inte var fallet när vi kom dit. Därför vågade vi oss inte ut, utan höll oss längs den östra kanten, vilket i och för sig inte nödvändigtvis var säkrare. Bökigt var det i varje fall.

Håkan
 
Det ser verkligen fint ut! En fråga; är det topp 1807 man ser till höger? Fotografen i mig har sneglat lite på den på kartan som ett lämpligt mål för att få fina vyer mot Påssustjåkka nämligen och det ser ju okomplicerat ut.

Ja det stämmer det är 1807 till höger.

En liten kommentar till vägvalet. På tidigare fjällkartor, utgåva kring 1980 tror jag det var , var detta vägval markerat som lämplig väg. Men togs senare bort. Min gissning är att det inte är så klokt att ange passage av glaciär som lämpligt vägval.

Bliden som är tagen längs med glaciären med topp 1702 i fonden visar den snöfyllda sprickan som inte höll att gå på. Det var där jag gjorde mina hopp för att kunna passera! Jag vill inte rekommendera någon till att göra som jag gjorde. Bättre är då att följa östra kanten till slutet av glaciären om sprickan finns kvar.
 

Bilagor

  • PICT0411.JPG
    PICT0411.JPG
    48.3 KB · Visningar: 423
Okej! Turen kommer eventuellt gå i september och då finns sannolikheten att glaciären är täckt av nysnö men vi kommer ha utrustning för glaciärfärdsel med oss i så fall. Det låter i varje fall som en attraktiv väg, det är intressant att komma lite utanför de vanligaste färdvägarna.
 
Ö Bossos

Har ni replag med vana och glaciärutrustning vore Ö Bossos en höjdare att utforska. Höjd 1997 är väl oslagbar som utsiktspunkt i området. Jag blir faktiskt lite avundsjuk. Området är vackert och vilt helt i min smak. Glöm inte att förmedla bilderna efter avslutad tur och lycka till.
 
Har ni replag med vana och glaciärutrustning vore Ö Bossos en höjdare att utforska. Höjd 1997 är väl oslagbar som utsiktspunkt i området. Jag blir faktiskt lite avundsjuk. Området är vackert och vilt helt i min smak. Glöm inte att förmedla bilderna efter avslutad tur och lycka till.

Ja, det är ju en tanke, då är man ju verkligen mitt i smeten! Tack för tipset! Sen får vi väl se hur förhållandena är; i höstas hade vi planerat in glaciärvandring både över Räitaglaciären och Rabots men låga moln och busväder gjorde att vi valde andra vägar men det är ju så det är.
Bilder kommer garanterat i vilket fall som helst! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat 73229 Glaciärpass Nallo - Påssusvagge Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.