Glaciärer snart ett minne blott?

mycket snö just i år

Jag bor i Jokkmokk.
Var till Kvikkjokk i går för att skotta bort snö från stugtaket.ca 1meter,länge sen det var så mycket,man kanske kan räkna med lite tillväxt på glaciärerna i år.
Annars är min iakttagelse över åren: Jag började med aktiv längsskidåkning på mitten av 70-talet då vintern kunde anses ha kommit ordentligt i november till nu då man i bästa fall fått bra skidföre kring jul samt att det förr ofta var långa köldperioder,1-2 veckor i sträck med sträng kyla (30C osv).Nu mer bara enstaka dagar med riktigt kallt,(idag är en sån dag;-32C).
Förr blåste det sällan i Jokkmokk,nu blåser det ofta.
Förr var det ofta nattfrost och is och vackert höstväder i September,nu är det sällan is den tiden.
Förr undvek man att trilla i vattnet i sjön Saggat eller i Tarraälven i Kvikkjokk,numera badar och simmar jag gärna där.
Så just där jag bor kan jag kortsiktigt ge både ris och ros till "det nya klimatet":riktiga varma somrar,färre dagar med svinkyla men senare vinter och skidföre,mer blåst,färre vackra septemberdagar,uselt att åka långfärdsskridsko.
 
Vissst är Växthuseffekten till stor del naturlig.

Problemet är att vi människor har påskyndat det skeendet med ett antal hundra (Tusentals?) år i vår iver att finna kortsiktiga lösningar,inget fel i det egentligen, för man visste inte bättre.Men nu vet vi.Varmare sommrar och kallare vintrar,vår och höst kan vi kyssa adjö.


peter
 
ping; sa:
Problemet är att vi människor har påskyndat det skeendet
Finns det statistik som visar att vi har påskyndat skeendet?

Läste ett inlägg av Jarl Ahlbeck vid miljövårdstekniska institutet vid Åbo akademi i Finland. Sedan år 1693 (lilla istiden) då datum för islossningen i Torne älv nedtecknades för första gången, har islossningen helat tiden inträffat tidigare. Men ingen acceleration sedan år 1940 då atmosfärens koldioxidhalt började stiga enligt IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change).

Som sagt, finns det statistik som visar att uppvärmningen accelererat?

/Nyfiken
 
Raskesven; sa:
Mellan 1860 och 2000 har jordens medeltemperatur ökat med runt 0,6 grader. I Europa med 0,8 grader. I synnerhet sedan 1975 har ökningen skjutit fart, efter att snitttemperaturen legat konstant några decennier.

Kolla figur 3 på sid 23 här: http://www.naturvardsverket.se/dokument/klimat/pdf/huvud.pdf

Jag kollade figur 3. Det var inte mycket till statistik; enbart från 1850. Dessutom visar figur 3 att temperaturstegringen mellan 1900 och 1940 var nästan lika stark som de senaste årtiondens temperaturstegring.

Finns det någon statistik som visar att uppvärmningen accelererat sedan lilla istiden på 1600-talet?

/Ännu mera nyfiken
 
Anders M; sa:
Raskesven; sa:
Mellan 1860 och 2000 har jordens medeltemperatur ökat med runt 0,6 grader. I Europa med 0,8 grader. I synnerhet sedan 1975 har ökningen skjutit fart, efter att snitttemperaturen legat konstant några decennier.

Kolla figur 3 på sid 23 här: http://www.naturvardsverket.se/dokument/klimat/pdf/huvud.pdf

Jag kollade figur 3. Det var inte mycket till statistik; enbart från 1850. Dessutom visar figur 3 att temperaturstegringen mellan 1900 och 1940 var nästan lika stark som de senaste årtiondens temperaturstegring.
....
/Ännu mera nyfiken
Och? Det är ju en del av hela poängen. Som jag skrev ovan: "och enligt klimatforskare Rumukainen vid SMHI kan forskarna förklara 1900-talets första 50 års temperaturökning med naturliga variationer, men inte de efterföljande 50-60 årens fortsatta temperaturstegring utan att i modellerna lägga till mänsklig påverkan.".....

Raskesven
 
Anders M; sa:
Jag kollade figur 3. Det var inte mycket till statistik; enbart från 1850. Dessutom visar figur 3 att temperaturstegringen mellan 1900 och 1940 var nästan lika stark som de senaste årtiondens temperaturstegring.

Finns det någon statistik som visar att uppvärmningen accelererat sedan lilla istiden på 1600-talet?

/Ännu mera nyfiken

Du har letat på egen hand, men inte funnit? Då kanske det inte finns.

Kolla http://sv.wikipedia.org/wiki/Växthuseffekten

och http://sv.wikipedia.org/wiki/Global_uppvärmning

och kanske framför allt denna: http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_record_of_the_past_1000_years

eller googla på egen hand.

Det verkar som om nutiden är varmare än "medieval warm period", och ökningen verkar ju ha tilltagit de sista hundra åren. Kurvorna för CO2-utsläpp och CO2-koncentration i atmosfären stämmer också överens med denna bild, och CO2 är ju en fin växthusgas.

Även om inte all uppvärmning beror på mänsklig påverkan så verkar det dumt att förneka att all denna koldioxid HAR en effekt. Det är en konstig försvarsmekanism att leta efter tänkbara bortförklaringar. Är det inte bättre att vara lite för försiktig än lite för naiv?
 
millimeter; sa:
Du har letat på egen hand, men inte funnit? Då kanske det inte finns.
Jag tror det finns. Annars skulle jag väl inte frågat heller.
millimeter; sa:
Tack - där satt den! "Discussion"-fliken har intressant info. Har läst den med nöje.
millimeter; sa:
Det är en konstig försvarsmekanism att leta efter tänkbara bortförklaringar. Är det inte bättre att vara lite för försiktig än lite för naiv?
Eh? Försvarsmekanism? Bortförklaringar? Naiv? Jag tror definitivt inte det är särskilt smart med dagens utsläppsnivåer.

Tack för svaret. Case closed för min del.

/Anders M
 
Här finns en kunskapssammanställning från FN:s klimatpanel: http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/index.htm

Det övre diagrammet nedan visar avvikelsen i temperaturen de senaste 140 åren, relativt snitten mellan 1961 och 1990, mätt med termometer. Det undre diagrammet visar motsvarande avvikelse de senaste 1000 åren, inklusive ett 95 procentigt konfidensintervall (i princip ett osäkerhetsintervall inom vilket det sanna värdet förväntas ligga med 95 procents sannolikhet) på norra halvklotet. Temperaturmätningar med termometer finns bara data för från mitten av 1800-talet.

figspm-1.gif


http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/figspm-1.htm


Raskesven
 
Anders M; sa:
Läste ett inlägg av Jarl Ahlbeck vid miljövårdstekniska institutet vid Åbo akademi i Finland. Sedan år 1693 (lilla istiden) då datum för islossningen i Torne älv nedtecknades för första gången, har islossningen helat tiden inträffat tidigare. Men ingen acceleration sedan år 1940 då atmosfärens koldioxidhalt började stiga enligt IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change).
/Nyfiken

Det stämmer säkert, men det är ganska meningslöst att sra slutsatser från en enda plats, helt enkelt därför att en uppvärmning av planeten kommer att slå olika på olika ställen. På en del platser kommer det tom att bli kallare, elleråtminståne varmare långsammare än annars.
 
Raskesven; sa:
Här finns en kunskapssammanställning från FN:s klimatpanel: http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/index.htm

Det övre diagrammet nedan visar avvikelsen i temperaturen de senaste 140 åren, relativt snitten mellan 1961 och 1990, mätt med termometer. Det undre diagrammet visar motsvarande avvikelse de senaste 1000 åren, inklusive ett 95 procentigt konfidensintervall (i princip ett osäkerhetsintervall inom vilket det sanna värdet förväntas ligga med 95 procents sannolikhet) på norra halvklotet. Temperaturmätningar med termometer finns bara data för från mitten av 1800-talet.

Det övre diagrammet stämmer bra överens med att industrialismen stannade av under andra världskriget, vilket ledde till minskade utsläpp, och med efterslpande effekter (dagens utsläpp syns först om några decennier) varar effekten till 80-talet.
 
bananmannen; sa:
Det övre diagrammet stämmer bra överens med att industrialismen stannade av under andra världskriget, vilket ledde till minskade utsläpp, och med efterslpande effekter (dagens utsläpp syns först om några decennier) varar effekten till 80-talet.

Det resonemanget inger faktiskt hopp. Men samtidigt känns det som att så länge det finns hopp så fördröjs allt förändringsarbete eftersom det ännu inte är för sent.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maria-t Ett klick för skogen ! Miljöpåverkan 0
peter1959 Ett hot mot Utsidan??? Miljöpåverkan 10
norpan_ Är det inte dags för ett klick? Miljöpåverkan 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.