Gissa position

En fin bild med mycket information, tycker jag. Konstigt att ingen knäckt den. Jag tror du fotar mot väst eller nordväst i kvällningen. Vi ser utloppet ur en sjö med oklar storlek, mycket vatten, otänkbart att vada. Vi är ju på kalfjället, men jag ser några små björkar nere vid vattnet. Gissar på höjden 750 möh. Om jag chansar på Norrbottens län så kanske vi ändå får en ledtråd?
 
En fin bild med mycket information, tycker jag. Konstigt att ingen knäckt den. Jag tror du fotar mot väst eller nordväst i kvällningen. Vi ser utloppet ur en sjö med oklar storlek, mycket vatten, otänkbart att vada. Vi är ju på kalfjället, men jag ser några små björkar nere vid vattnet. Gissar på höjden 750 möh. Om jag chansar på Norrbottens län så kanske vi ändå får en ledtråd?

Det stämmer att vi är i Norrbottens län. Jag trodde också någon skulle knäcka den snabbare, men bilden är lite lurig. 750 möh får faktiskt sägas vara på fel nivå, men visst är det är en riktigt vettig gissning utifrån vad man ser. Vad gäller fotoriktning och tidpunkt är du är du inne på helt rätt spår! Ja, att kunna vada över här vore sannerligen omöjligt, dessutom var det ordentligt högvatten (månadsskiftet juli/aug 2015) :)

Kan det vara Näjddatjåhkkå?
mvh erik

Näjddatjåhkkå är inte rätt men kul med en gissning!
 
Fotoplatsen ligger en bra bit under den allmänna trädgränsen. Ett tips är att leta efter lägre liggande vindpinade (kala) ytor på kartan. Sjön med utloppet är inte så stor. Från Näjddatjåhkkå, den senaste gissningen, ska vi både norrut och österut.
 

Rätt!!
Också ett fint förarbete av Pelle.

Kunde möjligen tagit fotot mot Tarrekaise också, men tror ändå det hade blivit för enkelt för dem som känner till området..:) Sista bilden visar Stajgga åt vänster från Tarraures strand nedanför Tarrekaisestugan.
 

Bilagor

  • DSC03006.jpg
    DSC03006.jpg
    27.6 KB · Visningar: 254
  • DSC02992.jpg
    DSC02992.jpg
    29.2 KB · Visningar: 243
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.