Gissa position

Jo, jag drog ner bildkvalitén rejält för att det inte skulle gå att läsa texten men jag tycker ändå att man kan urskilja en norrpil, en sjö och ett vattendrag. Det här är kanske hårklyverier då ni rör er i rätt område men än har jag inte fått rätt svar. Du har gått lite för långt när du kommit till Unna Allakas...
 
Jag vill minnas en tråd för något år sedan när man diskuterade resterna efter en gammal telefonledning till Sjangeli. Jag antar att den användes för att kunna rapportera eventuellt tyskt flyg under andra världskriget. I så fall skulle platsen kunna vara en sådan luftbevakningsplats vid just Sjangeli.
 
Så här står det på skylten:

"Abiskojaure (Abiskujávri)

Tyskland angrep Narvik i gryningen den 9 april 1940. Generalmajor Douglas Beordrade bevakningstrupperna som bedrev övningar vid Gällivare att skyndsamt bege sig mot Riksgränsen. För att skydda Malmbanan grupperades snabbt tio man ur landstormen vid varje järnvägsbro. Den 10 april anlände skidlöparbataljonen från finska gränsen någon dag senare kom en bataljon ur I4 från sin vinterövningsplats vid Råneå.

Under andra världskriget byggdes ett stort antal befästningar inom Kiruna kommun som förberedelse för att möta ett eventuellt anfall av tyskarna över den norska gränsen. Speciellt längs Malmbanan upprättades ett flertal försvarslinjer. Under åren 2003 - 2005 har nermontering skett av anläggningarna, men för de historiskt intresserade har vissa minnen bevarats.

*
Som Skydd för kringående attacker mot Malmbanan inkvarterades en mindre styrka i STF-stugan vid Abiskojaure. Skyddsrum och värn byggdes upp ett stycke söder om sjöänden. Truppen hade bl.a. till uppgift att spana mot Unna Allakas, då fientliga styrkor skulle kunna komma den vägen från norska Fjellbu. Man spanade också in längs Håikamajokk, en tänkbar framryckningsväg från Hundalen [sic].

Försvaret vid Abiskojaure var utbyggt med ett större och några mindre skyddsrum samt var bestyckat med 2 kulsprutor (ksp), en granatkastare (grk) och ett kulsprutegevär (kg). Styrkan var 20 man, som dels hade vakttjänst i värnen och dels skötte spaningsuppdragen längs fjälldalarna. Som transportväg vid byggnatoioner och avlösningar använde man delar av den gamla gruvvägen mellan Abisko och Sjangeli. Tillsyningsmannen vid nationalparken "Park-Nisse" Johan Nilsson hjälpte till med bygget och fick som tack en del virke så att han kunde bygga sig ett litet hus vid södra gränsen av parken.

Man kan fortfarande besöka det stora skyddsrummet."
119_bild.jpg
(ursäkta den dåliga bildkvalitén...)

Jag gjorde ett halvhjärtat försök att hitta en ingång till det där skyddsrummet i terrängen runt skylten utan resultat. Någon som kan peka ut mer exakt var detta finns?
 
Vi lyckades heller inte hitta så mycket lämningar mer än något som kan ha varit skyttevärn.

Det skär i hjärtat men någon annan får ta pinnen vidare och lägga upp ett nytt foto.

Peter
 
Låga, beskedliga fjäll utan några kännemärken, vinterled med skoterförbud, medljus. Skymtar ett snöklätt fjäll i fjärran. Inte mycket att gå på, men jag gissar Jämtland någonstans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.