Gissa position

Alldeles riktigt. Bilden tagen under nedstigning i Ruonasvágge mellan höjden 1138 och Ruonas.

Ojojoj, det är som i hockeymatchen - även "höstlöv" går in.
Då ska ni få gissa på denna stilla morgonbild. Vad heter fjället i mitten?
 

Bilagor

  • Sarek1979_0012.jpg
    Sarek1979_0012.jpg
    35.1 KB · Visningar: 501
Med risk för att det blir pingis snarare än hockey: Vássjábákte, med Lulep Njoatsosjávrre i förgrunden.
 
Jag försöker med följande:

Taget från plats NV om Bassoajvve (N Skierfe) i riktning VSV med i huvudsak Gierdogiesjtjåhkkå i bakgrunden?

mvh,
ricke
 
Fel och fel. Om man fortsätter ut ur dalen i jokkens motströmsriktning och sedan svänger höger kommer man till ett känt ställe till vilket den mest frekvent vandrade vägen är betydligt mer krävande.

Jag kommer vara bortrest under helgen, från och med strax, så inga fler ledtrådar eller svar förrän tidigast söndag kväll. Fortsätt gärna under tiden om någon känner sig helsäker.
 
Om man fortsätter ut ur dalen i jokkens motströmsriktning och sedan svänger höger kommer man till ett känt ställe till vilket den mest frekvent vandrade vägen är betydligt mer krävande.

Glasklart att vi är på väg mot Tjäktjapasset(?), men vilken väg?
Jag tror att vi ser Čeakčačohkka mitt i bilden och om man rundar det kommer man ner till Tjäktjapasset.
 
Senast ändrad:
jag gissar att vattenfallet är straxt söder om berget Mehkene 1266 i Offerdalsfjällen. Nordväst om sjön Åbervattnet, Mehkenenjaevrie.....


ops. det var visst en gammal bild!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.