Gissa position

Jag tror att fotografen stod med ett ben i Norge och ett ben i Sverige och kikade efter treriksröset i kamerans sökare, kanske med Rr 293A strax bakom ryggen...?
 
Rr 1a är ju ett ganska ologiskt namn på Treriksröset (borde vara 293B?) eftersom det borde finnas rösen med liknande namn i andra änden på den norsk-svenska gränsen men det är kanske numreringen efter den svensk-finska gränsen som avses här?

Nåväl... Här kommer en starkt beskuren bild, varför?
 

Bilagor

  • 277_besk.jpg
    277_besk.jpg
    110.4 KB · Visningar: 462

avslutad210712

Gäst
Rr 1a är ju ett ganska ologiskt namn på Treriksröset (borde vara 293B?) eftersom det borde finnas rösen med liknande namn i andra änden på den norsk-svenska gränsen men det är kanske numreringen efter den svensk-finska gränsen som avses här?

Nåväl... Här kommer en starkt beskuren bild, varför?

För att det skall bli svårare att gissa *L*

Eller så för att man annars skulle se Alesjaure i ena kanten - den vänstra
 
Rätt

Om du tänker på STFs stugor vid namn Alesjaure så ligger de vänsterut från bilden (om än en bit längre bort än strax utanför bildkant), så du får rätt. Självaste Alesjaure (Alisjávri) är ju annars i högsta grad avbildad... Vad som var bortskuret var dock en bit av Alisjávri samesviste.
277_liten.jpg
Ny bild!
 

avslutad210712

Gäst
Om du tänker på STFs stugor vid namn Alesjaure så ligger de vänsterut från bilden (om än en bit längre bort än strax utanför bildkant), så du får rätt. Självaste Alesjaure (Alisjávri) är ju annars i högsta grad avbildad... Vad som var bortskuret var dock en bit av Alisjávri samesviste.
Visa bilaga 22016
Ny bild!

Äsch självklart menade jag Alesjaure fjällstugor och inte sjön.

Nåväl få se hur länge den här överlever
 

Bilagor

  • 20150801-193443-00-a57.jpg
    20150801-193443-00-a57.jpg
    48 KB · Visningar: 346

avslutad210712

Gäst
Andra brukar zooma ut men jag zoomar in och ser om det leder till fler svar.

Äsch så liten fotot blev när jag laddade upp det.
 

Bilagor

  • 20150801-193443-00-a57_01.jpg
    20150801-193443-00-a57_01.jpg
    68.2 KB · Visningar: 299
Så mycket vide! Men nu ser man väl en vinterled som korsar vattendraget nere i viken, även om de två stolparna längst till vänster bildar en konstig vinkel, tycker jag.

Vinterleder finns inte många men jag hittar ändå inte rätt! Men det gör säkert någon annan.........
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.