Gissa position

Sikt fick jag från toppen, men bara åt ett håll, nämligen de inre delarna av området. Efter ett tag började det snöa också. Denna bestigning avser jag att göra om någon gång då det förhopppningsvis är bättre sikt mot norr. Molnen har en tendens att suga sig fast runt detta berg, vilket är min slutsats efter all den tid jag har spenderat i dess närhet. Det var för mycket snö i år också. Åtminstone i juli, vilket är den tid då jag brukar ha möjlighet att vandra.
 
Hej! Jag skickar en vild gissning på att det är i Jämtland och då i så fall Storsylen. Mvh Malin

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Vi har bestigit Storsylen med andra elever från den skola som jag jobbar på, men då vintertid. Nej, detta är inte Storsylen. Toppen är en bra bit högre än Storsylen och därmed så framgår det att den ligger en bra bit längre norrut också.
 
Ett roligt sammanträffande: det verkar som att två av tjejerna som medverkade på vandringen är med på en av reklambitarna som utskickades av Svenska Fjällklubben när jag blev medlem där: https://www.youtube.com/watch?v=dQbsC3e9u0s (se slutet). Vid vilket gymnasium är det som man får göra dylika utflykter? Edit: Rönninge gymnasium.
Här är filmen där Daniel Koch bestiger Helags med en elevgrupp: https://www.youtube.com/watch?t=1&v=rZ0M4FZtkHo
 
Senast ändrad:
Jo, det stämmer, en bild av två av tjejerna användes i en folder som togs fram av Fjällklubben. Min kollega Lennart Wallenius satt med i styrelsen och bidrog med den bilden.
 
Inte ens nån som vill gissa? Hm, om vi provar att vidga vyn lite grann då? Nån som vill gissa nu då?
 

Bilagor

  • utsidan-20151014.jpg
    utsidan-20151014.jpg
    24.5 KB · Visningar: 348
Min första tanke var Ryggåsberget och efter den andra bilden verkar det vara ännu mer troligt. Bilden tagen från Luohttoláhko.
 
Jamen varför gissade du inte det redan tidigare? För Ryggåsberget är ju helt rätt!

Bilden är tagen strax efter midsommar 2012. Luottholáhko var fortfarande helt snötäckt. Om man vrider huvudet mot söder hade man denna fantastiska vy över Pårtemassivet. Men det måste medges att det var ganska tungt att traska över hela platån i (blöt) snö.
 

Bilagor

  • IMG_5847-pårtemassivet.jpg
    IMG_5847-pårtemassivet.jpg
    19.3 KB · Visningar: 335
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.