Gissa position Stockholms län

Det stämmer. Bottnen är en våtmark med ganska rikt fågelliv. Det går en trevlig liten vandringsled runt våtmarken. Där finns också Skolleden, en vandringsled som följer sträckningen som torparbarnen i området fick ta till Balingsta skola.
 
Den gröna skylten visar hur många cyklister som passerat. Vi är på en grusås och förmodligen är det en uråldrig vägsträckning längs med åsen vilket det finns tecken till i närheten.

Thure
 
Jag har gått där fler gånger än jag vill erkänna.
Fotat med Västerhaninge i ryggen ser vi cykelbanan som går från Nynäsvägen till Lagervägen i Jordbro industriområde.
 
Välkommen tillbaks i tråden Lasse. Förstås helt rätt position. Jag misstänker att detta är en gammal färdväg men hittar inte säkra bevis annat än avrättningsplatsen vid flyttblocket 100 meter längre norrut och en milsten. Dock rimligt att det funnits en färdväg här långt innan vägen fick namnet Nynäsvägen. Finns ju stora gravfält från järnåldern i närheten.

Thure
 
Senast ändrad:
Välkommen tillbaks i tråden Lasse. Förstås helt rätt position. Jag misstänker att detta är en gammal färdväg men hittar inte säkra bevis annat än avrättningsplatsen vid flyttblocket 100 meter längre norrut och en milsten. Dock rimligt att det funnits en färdväg här långt innan vägen fick namnet Nynäsvägen. Finns ju stora gravfält från järnåldern i närheten.

Thure
Här går det att se historiska kartor. Exempelvis denna över Svartlösa härad. https://historiskakartor.lantmateri...7/lms2/LMS/A17/Sotholms och svartlösa härader
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.