Gissa position Stockholms län

Kan det tänkas vara i krokarna av Flemingsbergsviken? En del av sjön Orlången lägger jag till i efterhand, för att öka tydligheten.

Halvt rätt men det är inte Fornborgen väster om Flemingsbergs viken (som också är mkt trevlig att besöka).

Rätt svar är alltså Orlången, fågelsjön är Ågestasjön.

Fornborgen är den som kallas Orlångsjö.

Har du en bild att bidra med Struntprat?

Thure
 

Bilagor

  • DSC_0155.jpg
    DSC_0155.jpg
    42.6 KB · Visningar: 258
Halvt rätt men det är inte Fornborgen väster om Flemingsbergs viken (som också är mkt trevlig att besöka).

Rätt svar är alltså Orlången, fågelsjön är Ågestasjön.

Fornborgen är den som kallas Orlångsjö.

Har du en bild att bidra med Struntprat?

Thure
Jag medger skamlöst att jag kartrekade det hela, och tyckte att allt stämde fantastiskt väl, men det är väl lite fusk eftersom jag var på fel fornborg, jag gissade ju halvrätt på fel premisser kan man säga.

Jag ska se om vi kan få det att rotera vidare med en bild på en lägerplats som med all sannolikhet är flitigt använd, jag brukar ta mig dit någon gång om året och är knappast ensam om det.

WSxvZ2d546eGaQNZ8UjtAf-mea2RR5KQ2ITEicipQqZ6dEDn1x6kr3InZkXTUvcJ6jfbYrJFwGBvkRYtU34i_Zi1tNpuU6fKv8z3AUHZ4oigIdUkcAVS7dOzC45r-ORfjdg5nqMdmO7zRkPHyFEKjsTe2hyKiYv6VEekxwWENlj8klPeQgntI_2ex9pXo_GIaK_LJITZSfLIIG_XL0dUDNI-zvRddvKzJ7JLRzAg2kcPcFl_6W9fO1jCnpz057o-_gCzRki2272PrFANlS1VQ0A589rqyPwS7eZeiY5XF0TP7UK88EJzhQhso6cWr3FJ-3l0q1e-FsnLuD8C1nCV-pUH-cJ0M59qypstr0TztVqicVY6LsaQizVMJNZA8mE70MqpnMHEB5uD_26W5MSPPpntPCqq9owMYKSrDarp_v-Wgf7PSVO9QRylPc2J9JMgeQDcv0NXufoT1p0_WhKa4asA4O-WdTEmFi0_a-bip0JOF0nXzUCaLCY15_bZb_M6oN6s5mZ7_GdXo3aQh4YJYti18GkMkV8ztu0rQ-e96cc_lqZeMSSKXRfzywCBBbOJrVH-cg3vmjGLglnn5GbJc5T0OcxpxSOGF-9N0pa6tQ=w1472-h828-no
 
Mkt intressant bild. Sandstrand och blåstång alltså skärgård och varken ytterskärgård eller stadsnära. Vit ring runt ett träd troligen naturreservat.

Finns troligen inte jättemånga såna platser men jag har ingen självklar gissning. Tycker det ser rätt skyddat ut från svall och större vågor.

Tranviks naturreservat innanför Furusundsleden?

Thure
 
Letar på kartan och hittar Stora Sandön norr om Värmdö. Vet inte om det är naturreservat men det stämmer hyggligt med min minnesbild av ditt foto.

Thure
 
Stämmer bra! Eller, för att nyansera är det den del av ön som heter Lilla Sandön. Varsågod att ta över!

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
Här ett sextonhundratalsslott. Många slott gör sig bra från isen när man åker skridskor. Vad heter slottet?

Thure
 

Bilagor

  • P3050115.jpg
    P3050115.jpg
    54.9 KB · Visningar: 194
Lite om slottet.
Fortfarande privatägt. I början på 1900-talet så såldes trädgårdsprodukter från slottet inne i Stockholm. Transporten var via en ångbåtslinje som passerade.
Arkitekt kan ha varit Jean De la Vallée.

Thure
 
Svårt. Känner igen byggnaderna i bakgrunden till vänster men kan inte placera dem.
"Arkitekt kan ha varit Jean De la Vallée".... Han blandas samman med Tessin emellanåt... Trädgårdsprodukter, ångbåt...

En första gissning för mig mot Ekerö så jag säger Ekebyhovs slott (fastän jag vet att det ligger för långt från vattnet)
 
Du är på väg mot ett riktigt svar Lasse.
Dvs slottet ligger vid en mälarstrand. Men det är inte utmed Långtarmen.

Och jag tror att du har varit på platsen eller intill.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.