Gissa Position Gotland

Nu alltså, så är det nog dags för att Gotland får en egen ’Gissa Position’ tråd här! Både Fjällen och Skåne och Stockholms län har ju fått sina.
Alltså är det hög tid nu för Gotland, att också visa upp sig här i form av topografiska gåtor..

Allt är möjligt att gissa på från: Fiskelägen, Raukar, Blomsterängar, Ängen och Kalkbrott till parkeringsplatser & bryggor,, eller kyrkor och tältplatser och inte minst russhagar. Allt som gör Gotland levande och till vårt lands vackraste landskap.

Bidra gärna med egna tagna bilder, och de regler som gäller i de tre liknande övriga trådarna här på utsidan, bör i rimlighetens namn även gälla här.



  • Den som lägger upp bild ansvarar för ledtrådar och att tråden följes.
  • Den som svarat rätt lägger efter rimlig tid upp en ny bild.
  • Inte mer än tre bildgåtor åt gången, annars blir det för rörigt.
  • Tänk också på att bilden ska kunna gissas på och inte bli omöjlig, eller anonym till sitt uttryck.


imm024_N24.jpg


Så var är detta?
 
Uppenbarligen ingen succé denna tråd. Det ska tydligen bara vara Sarek eller Nackareservatet om folk ska orka gissa här, eller varifrån de kan dra slutsatser om fotografier eller egna minnen.

Ni då som undrar vad platsen är: Bilden föreställer Kättelvik med Husrygg i bakgrunden, nere på Sudret en bit ifrån Hoburgen.




Njut utav detta
 
Senast redigerad av en moderator:

lipfip

Forumvärd
Nu tycker jag att du kunde ha haft lite mer tålamod, @Anders_sthlm 😅

Men tack för fin bild och film samt en ny gissa-position-tråd (ge den lite tid!) i alla fall. Och bra tips med Östkustleden.

Var är den här bilden tagit en tidig morgon under en cykeltur?

1714118397733.png
 
Ekakusten?

Gotland har förstås många kvalitéter. Din bild Anders hade lite Hoburgenvibbar men jag vågade inte gissa kanske eftersom jag inte har så många egna Gotlandsbilder.

Du får jobba lite för att hålla igång en sån här tråd vet jag av egen erfarenhet. Lycka till med att hålla tråden levande.

Thure
 

lipfip

Forumvärd
(p.s. tar bort de gnälligaste delarna så att det blir en trevligare start i den här tråden 🙂 )
 
En gotländsk sommarnatt är som vackrast vid havet. :)

Var? Vid Lummelunda möjligen, eller längre upp då, där går skogen ned vid stranden. Kan det vara där? Jag garderar med Stenkyrkehuk,? det ser brant ut ändå.. men brantare går ju inte att tälta uppe på klinten..

Du måste ju haft tur med tältplats och kunnat få ned tältpinnarna ändå.
 

lipfip

Forumvärd
Verkligen vackert att tälta vid havet på Gotland under sommaren. Middsommar till och med var det.

Det går definitivt åt rätt håll och vi fikade vid Lummelunda tidigare, men cyklade sen ännu längre nord. Inte helt omöjligt att tältet syntes från Stenkyrkehuks fyrens topp.
 
Svårt att se hur högt beläget tältet ligger. Men det ser ut att inte ligga så värst högt uppe på klinten. Ännu längre upp längs kusten,??? Ok. blir då efter Lickershamn, men innan storklintarna vid Ihre.

Vet ej heller hur långt ni gitte’ cykla efter ha ätit bullar och kaffe. Kanske ni kom ända till Sigsarve?
 
Vi drar vidare...
Hur många fiskelägen finns det då på Gotland? Ja det kan man ju undra. Mig veterligen finns det 172 styckena. Men vissa räknar till bara till 82. En utförlig lista finns här:
Länk till lista och info om fiskelägen

Om man vandrar längs kusten, eller paddlar kajak, kan dessa fiskelägen vara ett mål, om man tältar kan man smyga in ett tält invid en bod. Ibland finns det till och med vatten, i form av gammal brunn eller källa i närheten. Eller ännu bättre om det finns någon närvarande på plats kan det då bli ett kul och trevligt möte. Gotlänningar är till naturen kärva. Stockholmare betraktas med stor skepsis.

När jag var barn (så kallad sork) här på 50- och 60-talet var fisket närvarande. Det var husbehovsfiske, det som blev över såldes till fiskeföreningen som sålde detta vidare till fastlandet. Flundror var stapelvaran. Nu finns knappast någon fisk alls.
imm035_N35.jpg




Huset här, visar en fiskebod ’modell större’ vid Rumsbod Ajnsviken. Man kan se olik ålder på gaveln. Olika tider ger olika spår och olika byggsätt. Bodar finns i alla möjliga sätt och fason. Kollar man på bilden ser man minst fem olika tillbyggnader.

Nu till gåtan. Alldeles bredvid här har en känd konstnär sitt besökscenter. Han är mest känd för sina fågelskildringar. Vad heter han?

På tal om fåglar då. Vet någon vad detta alldeles i närheten belägna fågelreservat heter?, där det då och då dimper ned vinddrivna existenser som: Flamingo, ibis, skedstork, ägretthäger och annat exotiskt?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.