Gissa leden


Men nu får det bli nåt annat!
Du var närmast.
Ca 20mil västerut mitt i Sinai öknen ligger ett av de äldsta kristna klostren. St Catherina. Runt om finns prima granit domer med multipitch leder runt om beduin byn. E. Comici var där o klättra i mitten av-30talet.
Området utvecklades sen av israeler , ryssar o tyska klättrare på 70-80talet.
Endel nyare turer finns oxå men utvecklingen senare har vart trög av kända skäl.
Allt är trad.
Guide finns via rysk sida men tydligen ska desert divers i just Dahab ha en aktuellare..?
Denna led heter Hatchala Meshuleshet på Jebel Safsafa o klättrades av israeler -85, 6repl. ++300m och står som grad 4+( men med moderna grader 6a+)
En perfekt familje utflykt bland terrorister o beduiner!
Nästa bild, tack!
/JO

Jag bad dessert divers om föraren. Det ser rätt coolt ut. Hur är kvalitén? Jämförbart med Bohuslän?
 
Mer likt corsica.
Bitvis smuligt.
Äldre granit med inslag av gneis basalt.
Möjligen lite för oroligt nu?
Risk för kidnappningar/terrorism?
Kontakta dem själv nu för att kolla läget.
Ej fått svar ännu.../JO
 
Snabbt plockat? Tja.
Den fläcken kommer man ihåg .
35år sedan jag sola upp där första gången utan en aning om vart jag skulle. Gympadojor ,träningsoverall, 15år,lätt regn o dimma gav extra krydda. I Hallsrenna träffa jag på 5 fransoser (i ett replag)i goretex o kängor samt Erik Ringius fr SkåneKK med repkamrat. Dessa blev mäkta förvånade då de var övertygade om min norska härkomst?!
Året efter gick jag med GKK o gick Kebkursen , så på den vägen är det!!
Ok denna då...
Ursäkta kvalitet( avfotad)..
Vilken led?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    77.7 KB · Visningar: 650

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.