Gissa leden

På granit finns det linjer och naturliga leder. Borrbultade sportleder på kalkväggar ser lika ut överallt så detta kan vara precis varsomhelst mellan Gibraltar och Bosporen. Gissar på Ceuse men har ingen aning om led.

Linje schminje. Det där beror ju helt på vem man frågar. "Den där granitsprickan kan vara precis vart som helst mellan lofoten och dolomiterna". Att borrbultade kalkstensleder skulle skilja sig mer eller mindre från varandra än sprickor i granit är jag inte så säker på. Det beror ju på vad man är van vid och vad man har för glasögon på sig. Att detta är First Round First Minute (grattis Robin, du hade rätt!), kan för många vara helt självklart. Själv så tog jag en promenad bort till leden för att fota den när jag var i Margalef sist, för mig är detta modern klätterhistoria.

Det som gör den här linjen så intressant att kolla på (för mig) är att det är den minst uppenbara linjen på hela väggen (så på ett sätt har du rätt). Det är det där partiet utan grepp, med några grunda tufor som ser ut som ett svagt veckat papper. Ser helt bananas ut, som att klättra i ett tak utan nånting. Det otydligaste blir det tydligaste. Linjen hade iofs varit helt ointressant att titta på om inte någon hade klättrat den, men det gäller nog ganska många leder...

Nu är det din tur Robo..!
 
Hej,

Jag lägger upp en till bild att gissa på då det verkar stå still på gissningar på bilden över. Vilken svensk led är detta?
 

Bilagor

  • topp.jpg
    topp.jpg
    61.2 KB · Visningar: 530
Jag vet! Men det vore fusk om jag svarade för jag vet hur lyckegaards hjärnceller fungerar (eller inte fungerar, som tex på lead efter två finska bag-in-box).
 
Hm, lite trixigt, Utby och Övre väggen är det, men kan vara Snett åt vänster, Bryans led, eller till och med Snett åt höger.

Om det nu är rätt, får någon annan lycklig själ lägga upp nästa bild... har ingen på hög.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.