Gissa bajset...

Såg en hög spillning igår som jag inte kan begripa vad det är, tyvärr är bilden otydlig men kika gärna och ge tips på vad ni tror det kan vara.

http://fotoalbumet.com/album.php?tb...499&action=albumID&albumID=7912&strName=Natur

En bit bort såg jag nåt annat skumt, det var som en liten pöl, och var liksom rödfärgat men åt det brunaktiga hållet, som om det var blodfärgad spillning. Som gröt i konsistensen och ungefär storlek som en portion gröt nån hällt ut. Himla svårt att förklara och jag ångrar att jag inte fotade det... några funderingar?
 
Kanske

kan du ge lite mera detaljer. Var hur stor hög etc. Luktade det. Spår av födan inne i bajset etc.

Thure
 
Sofie_W; sa:
Såg en hög spillning igår som jag inte kan begripa vad det är, tyvärr är bilden otydlig men kika gärna och ge tips på vad ni tror det kan vara.
En bit bort såg jag nåt annat skumt, det var som en liten pöl, och var liksom rödfärgat men åt det brunaktiga hållet, som om det var blodfärgad spillning. Som gröt i konsistensen och ungefär storlek som en portion gröt nån hällt ut. Himla svårt att förklara och jag ångrar att jag inte fotade det... några funderingar?
Spår är en reaktion på en händelse, vad fanns före och efter, andra spår i närheten ;-) Skiten ser som kommen ur en älg som mumsat mycket på vårens grönfoder, eller så kan det vara något annat klöv eller hjortdjur. Svårt att säga utan andra referenser.
 
Det var liksom lite torkat på utsidan, inuti var det en mask/larv som krälade omkring, kände ingen lukt. Bajset låg ute på en myr och det var stora spår runt men kunde inte urskilja vad det var, däremot såg jag många älgspår en liten bit bort. Vi har väldigt mycket älg där så jag antar att det var älg men tycker det såg så konstigt ut jämfört med den älgspillning man vanligtvis ser.
 
Sofie_W; sa:
Det var liksom lite torkat på utsidan, inuti var det en mask/larv som krälade omkring, kände ingen lukt. Bajset låg ute på en myr och det var stora spår runt men kunde inte urskilja vad det var, däremot såg jag många älgspår en liten bit bort. Vi har väldigt mycket älg där så jag antar att det var älg men tycker det såg så konstigt ut jämfört med den älgspillning man vanligtvis ser.

Den älgspillning "man vanligtvis ser" är vinterspillningen, då älgarna är kvistar och bark. Den spillningen innehåller mycket fibrer, och blir därför stabil och ligger kvar i naturen lång tid.
 
Tror som du

att älg är mest sannolikt. Man kan naturligtvis spekulera i björn också. Antar att det var i Norrland. Hur stor var högen?

Thure
 
Japp det var i norrland, Övik närmare bestämt. Högen var väl runt 1 dm i diameter, kanske lite mer, och några cm hög. Det här med björn är en av anledningarna till att jag frågar, vi ska inte ha björn här vi kusten, men i höstas sågs det björn i närheten på flera platser så det är ju inte omöjligt. Jag blev så konfunderad eftersom jag går mycket i skogen och ser älgspillning överallt hela tiden, men detta var något nytt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Gissa bajset/kräkset? Vilda djur 4
Raskesven Gissa bajset Vilda djur 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.