Giftfri bottenfärg

Fortfarande ingen respons???

Det kanske är så, att vi på utsidan är så miljömedvetna att vi inte använder giftfärger i över huvudtaget?:)

Det är väl gott och väl, men hur många kubik sjögräs hade ni hängande under era båtar?

/Björn
 
Tja, inga kubikmeter med sjögräs, men det var en luden matta med bruna alger. På propellern hade det dessutom kommit lite havstulpaner, till trots för infettning. Vad färgen heter kommer jag inte ihåg, den står ute vid båten.

Ett tips är att läsa följande rapport från sjöfartsverket: http://www.sjofartsverket.se/tabla-d/pdf/d14/rapporter/bottenfarger.PDF
De har gjort ett test med olika färger både på väst- och ostkust för att se vilket som fungerar bäst. Problemet är ju att färger som fungerar bra är ungefär lika giftiga som de gamla, bara att det nu är andra ämnen som är giftiga...

/Martin
 
Jag har använd Micron på min segelbåt sedan 1986 när jag köpte den. Först var det Micron 25, tennbaserad giftfärg. Sedan Micron CSC kopparbaserad giftfärg och nu den giftfria varianten. Har inte märkt någon skillnad över huvud taget och saknar inte giftfärgen alls.
Jag har båten i Stockholms skärgård, det kanske är annorlunda på andra ställen.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.