Gerber Bear Grylls Ultimate Knife

Har sett att Bear grylls (från Discovery channel) har designat b.l.a en egen kniv i märket Gerber. Någon som har en sådan? Isåfall är ni nöjda? Vet att den har fått en del negativ kritik från kunder.

Tack för svar :)
 
...har inte använt den praktiskt ännu...men den är snygg och tung....tror den kan fungera väl i en nödsituation då den kan användas till mycket, dock är den onödigt tung och stor för "vanligt bruk" gissar jag på....hittills har jag den mer som en snygg pryl som e rolig att äga...
 
Har sett att Bear grylls (från Discovery channel) har designat b.l.a en egen kniv i märket Gerber. Någon som har en sådan? Isåfall är ni nöjda? Vet att den har fått en del negativ kritik från kunder.

Tack för svar :)

Jag har inte använt kniven själv, men vi har en i butiken och jag har pillat på den.
Verkar vara en riktigt ordentlig kniv, ligger bra i handen och känns rejäl.

Men med tanke på att det bara är 500:- upp till en F1 från Fällkniven skulle jag nog gå på den.
 
...frågan e ju vad man ska kniven till?...den ser lite klumpig ut om man skulle filea en firre t.e.x.....men den skulle nog göra sitt jobb vid ett roadkill...
 
...ja hade en Rambokniv på 80-talet....helt oduglig....men jag minns att ja använde brynet flitigt till mina övriga knivar...ja vet inte hur de knivarna ser ut idag men det går inte ens att jämföra med Gerbers knivar...
 
Skulle aldrig få för mig att köpa en "multi"-kniv, denna allra minst! Så fort man ska ha massa finesser på kniven så måste man kompensera. En kniv med kompromisser kommer aldrig bli bra. Att bladet är sågtandat är inte speciellt bra om du nu inte hade tänkt såga med kniven, men då är det bättre att köpa en riktig såg. Alla knivar som inte har en helt genomgående tånge är ostabila.
Dessutom känns det lite tveksamt när någon marknadsför sin kniv med att den går bra att kasta iväg. Var på friluftsmässan och såg reklamfilmen där han visar att kniven fungerar utmärkt att surra fast på en pinne (med hjälp av dem två hålen i handtaget) så man kan ha den som spjut.

Mitt tips är att leta efter en riktig kniv du verkligen vill ha och köp den, vill du ha en såg så köp en såg, vill du ha ett spjut köp ett spjut :)
 
När det gäller överlevnadsknivar är det klokt att börja med en brukbar Mora innan man skaffar sig tjockbladiga, högryggade, tunga, svårslipade och dyra hyllvärmare. YMMV
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.