Genomgångar i renstängsel?

Mellan fjället Storvigeln i Norge och sjön Bolagen i Härjedalen, i stort sett längs med gränsen mellan Norge och Sverige, sträcker sig ett relativt långt renstängsel. Var finns det genomgångar med möjlighet för vandrare att passera detta förutom vid Vigelstugan?

Jag hittar tyvärr ingen information vid sökning via internet. Och några andra relevanta källor känner jag tyvärr inte till.

/Birger
 
Svaret är nog generellt menat. Terrängen är ju vanligen rätt ojämn, och om man letar en stund så hittar man en svacka där man kan krypa under och dra ryggsäcken efter sig.
 
Menade både generellt och att jag krypit under lite överallt vid sjön bolagen [emoji5]

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Svaret är nog generellt menat. Terrängen är ju vanligen rätt ojämn, och om man letar en stund så hittar man en svacka där man kan krypa under och dra ryggsäcken efter sig.

Detta är min erfarenhet också. Ibland har jag haft en en jokk i närheten som runnit under stängslet och skapat ett dike. Men även utan jokk/dike brukar det gå någonstans. Ibland är terrängen så ojämn att man monterat en rad med röda, hängande plastkäppar istället för stängsel och där kan man enkelt ta sig igenom mellanrummet mellan käpparna.
 
Ofta hittar man en öppning eller liknande efter ett tag. Men om du har ett pressat schema och inte vill klättra, de är upp emot två meter, så ska du söka dig till platser där en jokk korsar staketet. Det är en säker passage.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.