Genetiskt övertag mot kyla

Jag vet inte hur det skiljer mellan Stockholm och Norrland, men jag vet att jag fryser mer när det är runt 4-6 plusgrader än när det är 4-6 minusgrader. Och det antar jag beror på luftfuktigheten.

Men det påverkar ju då alltså bara hur det KÄNNS, man märker tydligt att man blir fortare nerkyld vid minus 5 än vid plus 5. Men det känns inte lika kallt.
 
Vad har temperaturen för betydelse för hur luftfuktigheten påverkar oss? Är det iskristaller som studsar omkring eller väta som sätter sig i kläderna?


valdemar

Jag vet inte. Upplevelser är ju högst personliga, men om kläder blir blöta så isolerar de ju sämre, och där är det nog svettning eller regn utifrån som har betydelse.

Själv så tycker jag kylan biter mer när det är torrt, och jag tror det beror på att avdunstningen från huden ökar. Det åtgår ju värme. Att åka skidor in i dimman brukar kännas rätt lent mot huden. Jag har även förvånats över att det faktiskt känns varmt att passera öppna vattendrag där ångan ser hemsk och råkall ut. Och vid snöfall (då stiger luftfuktigheten) så känns det faktiskt lenare mot huden. Inuti kläderna har jag aldrig märkt nån skillnad. Men det är ju jag det. Sen tycker inte jag heller att det är trevligt med blött mörker (otroligt vanligt på mina rullskidspass). Fast speciellt kallt är det inte. På höstarna och det blåser torrt så brukar jag få pälsa på mig rätt rejält för att kratta löv. Regn vid samma temperatur känns faktiskt varmare. Men nu är jag ju inne på tyckande,,,

Vad jag hittat så bestäms kyleffekten mest (endast?) av vinden, och den är dokumenterad stygg vid låga temperaturer (liten inverkan vid +grader). Luftfuktigheten påverkar då det är varmt (över 20+). Man snackar då om "Heat factor" och risk för värmeslag.

/Lars
 
Upplevd kyla och verklig

Det är väl korrekt att när temperaturen kommer under bågklubbens fodringar så är det rejält kall.
Men efter termometern klär sig många och +5, 12m/s och 100% relativ fuktighet jämte dimstänk i ansiktet upplevs ruggigt råkallt, till skillnad mot -5 svag vind och torr luft som upplevs sval.
De som klär sig efter principen +27,-30 och plus 15 ser vi överallt i städerna och ibland runt friluftsgårdarna men sällan långt ute på landet. Det barhuvade modet är en typisk västerländsk grej, kom efter fettfrisyrerna såvitt jag kan bedömma. Att CanadianGoose just nu står högt i kurs är väl bra för dem...., bomullsjeans är inga vidare byxor, men här är de ju mode, i vissa kretsar. Envar får ju klä sig som de vill. Men vem vill betala deras vårdräkningar i framtiden?

IMHO är det den upplevda kylan vi skall tala om inte den verkligt värsta, för under -27° har jag aldrig varit med om härnere i södern, men väl så vanlig norr om älva.

Candensiska överlevnadeenheten mätte att värmeavgången med blöt naken hy var 70x större än torr hy, det bör ju påverka vad som upplevs åtminstone lite......
 
sthlm och merparten av ostkusten

Havsluften behöver ca -8c för att frysa ut i kristaller.
På västkusten krävs en lägre temperatur.

folk brukar generellt (inga vetenskapliga belägg här inte) klaga som mest på kylan runt nollan. Det är väl därför man brukar säga att den torra kylan (läs norrlands inland och minusgrader) är mindre "kall" än sydlig kyla (läs runt nollan och fuktig vind från havet).
Det finns alltså ingen vetenskaplighet i detta utan det handlar väl mest om vad man har för väder runt sig :)

Att man sen inte har vett att klä sig vettigt på många ställen med jeans hängandes i knävecken och mössa inne/ barhuvad ute... det är en helt annan femma.

Förövrigt har jag det hellre kallt och klär på mig än varmt (mer än 25c). Men det är jag det, av sydländskt blandblod

BZ
 
Jag vet inte hur det skiljer mellan Stockholm och Norrland, men jag vet att jag fryser mer när det är runt 4-6 plusgrader än när det är 4-6 minusgrader. Och det antar jag beror på luftfuktigheten.

Men det påverkar ju då alltså bara hur det KÄNNS, man märker tydligt att man blir fortare nerkyld vid minus 5 än vid plus 5. Men det känns inte lika kallt.

Hm, jag upplever helt klart att 4 plusgrader är mycket varmare än noll, och att 5 minus är klart kallare än 0...

Nå, det där med ångbastu har du ju helt rätt; Hög luftfuktighet förstärker hettan. Man kan få värmeslag. Se bland annat http://www.bom.gov.au/info/thermal_stress/

/Lars
 
Vet inte hur det fungerar. Men spontant känns det som det borde vara tvärtom. Vi i Sverige är vita och vi vet att vitt absorberar väldigt lite energi. Så en mörk person från tex Afrika borde rimligen absorbera mer energi från omgivningen och därmed frysa mindre. Eller?

Sen spelar säkert hur van man är roll också:)
 
Å andra sidan ...

... så strålar en mörk yta ut mer värme än en ljus yta; värms snabbare och kyls snabbare.
Vad jag vet så ställer kroppen, systemet, om sig så att man efter en tids kyla/värme inte upplever det som lika kallt/varmt längre. -10 grader mitt i vintern känns inte lika kall som den första -10-graderskylan på hösten.
 
... så strålar en mörk yta ut mer värme än en ljus yta; värms snabbare och kyls snabbare.
Vad jag vet så ställer kroppen, systemet, om sig så att man efter en tids kyla/värme inte upplever det som lika kallt/varmt längre. -10 grader mitt i vintern känns inte lika kall som den första -10-graderskylan på hösten.

Det är nog det jag upplever när jag tycker det är varmt och skönt när vårluften har nått ~15 grader. Ändå kan man nästan frysa när det är 20 grader mitt i sommaren.
 
Så är det - det bara se till att få långsamma övergångar - jämna ut dom så mycket det går.

Bara att följa upp kroppens värmeproduktionsökning med ökat livsmedelsintag.

Man äter en 2-3 gånger mer i kyla.

Jag brukar komplettera kosten vid vinterfärden med en tub räkost eller majonäs
för att hålla igång värmeverket mellan måltiderna.

Om man är befunnit sig i stan ett tag känns det fasansfullt kallt att ens vissatas i en busskur,kall bil eller så vid minus 10.

Efter några dagar i minus 10,i terrängen,i tält är det inte ens några problem att pipa ut ur tältet o slå en drill i bara understället - man kan t.o.m stå i t-shirt me en grogg i näven o dra i sig en ciggar - utan och bli förkyld.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.