Gasherberum IV live updates Juni och Juli

Jag kommer att aka till G4 7925 och testa en ny led pa East Face under sommaren. Pa min blog http://e9climbing.blogspot.com kan ni folja folja vad som hander pa turen. Med lite tur hinner vi med att gora G3 ocksa men planen ar att aclimatisera oss pa G3 sa att na toppen ar inte en prioritet.

Vi ar 5 personer som ska gora detta forsok och vi ska klattra i alpinstil utan O2 eller anna hjalp.

Jag kommer ocksa att skicka info till red har pa utsidan.

Imponerande minst sagt, inget litet projekt ni ger er in på. Inspirerade med svensk alpinism på hög nivå! Väntar med spänning på ny FA på Gasherbrum IV.

Lycka till!

Har kommer tva bilder den forsta pa GIV East Face och den andra pa GIII

GIV 7925 m ar klattrat till toppen 4 eller kanske 5 ganger via NE Ridge, NW Ridge och West Face

G lll 7952 m ar klattrar 2 eller 3 ganger. Vart aclimatiseringsprojekt ar den grona linjen. Den roda ar en back up plan till G4 om East Face har daliga sno och is forhallanden.

Men som alla vet det ar svart att ha fasta planer om man klattrar i alpin stil i Himalaya det handlar om att anpassa sig.

Bilagor

• g4east.jpg
    g4east.jpg
    26.4 KB · Visningar: 882
  • g213ll.jpg
    g213ll.jpg
    51 KB · Visningar: 917
http://g4eastface.blogspot.com/ We go LIVE to day

Vi kmmer nu att kontinuerligt bygga upp information, fakta samt handelser vi rakar ut for. Vi hoppas ocksa att andra kan ha nytta av denn blog genom att se hur latt det ar att aka pa sin egen klatter tur.

Ja, det är verkligen intressant att en svensk är med i detta team. Lyckas de toppa är det enligt min bedömning den i särklass största bedriften inom svensk höghöjdsalpinism. David verkar för övrigt må bättre nu. Alla är på väg ner mot BC för lite vila efter härjandet i isfallet.
Det första teamet som anländer till "Gasherbrummarnas" gemensamma BC har ett riktigt grisjobb att hitta en vettig väg genom isfallet. Många crevasser och en hel del upp och ner bland seracerna. Det positiva är att det är ett relativt stabilt isfall och inte alls lika aktivt som tex Khumbus.

Ny dispatch pà Don Bowies web:

Phone Dispatch by Don Bowie

Our team is in good health and in good spirits, except for David who has been suffering from some sinus issues, but is now beginning to feel better.

Despite the bad weather in the Karakoram, we have continued to work hard for the past five days. Getting closer to our goal: Gasherbrum III and/or IV is our objective. First of all, we're in the process of establishing our next camp at 6000 meters in the vicinity of G2 (G2 Camp 1). We are feeling strong and have most of our gear there and will probably require just one more carry. Future activities will be launched out of this camp.

Secondly, we managed to venture beyond G2 Camp 1 to approximately 6300 meters, making our way up towards the col between G3 & G4 into the icefall at the end of the glacier to the foot of G4. So far we have made it about ¼ of the way up. We stopped at 6300 meters to study the icefall in an attempt to determine the best way to make it into the cwm. This will be our next step before actually trying to climb.

To give you a better picture: There is this huge valley in between G3 & G4. Out of this valley is a vast and very complicated icefall that guards the cwm between G3 & G4. Trying to find our way through this icefall will enable us to get ourselves into the cwm so that we can assess which are the best routes according to the conditions and then position ourselves to began climbing the peaks of G3 and/or G4.

We are in base camp now and after a few days rest we will press on.

http://calpinist.com/site/component/option,com_myblog/show,Finding-out-way!-161.html/Itemid,34/

Allt tuffare och farligare. Hoppas allt går bra.

"After ten minutes of climbing I heard a soft rumbling sound far above me and peered up - only to discover a rather large white cloud coming my way and spilling over a serac band about 300 meters above. I turned down to Bruce and half-yelled, "um...Bruce...avalanche".

Spinning in spindrift

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.